rnrnrn
ساخت دستگاه لرزه‌نگار اکتشافی ماره‌یی توسط محققان کشور

ساخت دستگاه لرزه‌نگار اکتشافی ماره‌یی توسط محققان کشور

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ساخت دستگاه لرزه‌نگار اکتشافی ماره‌یی توسط محققان کشورReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nپژوهشگران کشور موفق به ساخت دستگاه لرزه‌نگار اکتشافی ماره‌یی جهت کشف ذخائر زیر سطحی شدند.

n

n

nشمس‌الدین اسماعیلی، دانشجوی دکتری پژوهشگاه لرزه‌نگاری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و سازنده این دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: دستگاه اختراعی یک سنسور اکتشافی جهت کشف ذخائر زیر سطحی نظیر نفت و گاز و به دست آوردن داده‌ها از سطوح زیرزمین است


————————————-

n.

n

n

nوی افزود: لرزه‌نگار اکتشافی ماره‌یی یک لرزه‌نگار اپتیکی با قابلیت‌های بالا با ساختاری ساده و قیمتی ارزان بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از امواج خارجی است.

n

n

nبه گفته اسماعیلی، بیش از این سیستم‌های لرزه‌نگار اکتشافی در انحصار کشورهای چین، انگلیس و آمریکا بوده است. قیمت نمونه‌های خارجی ۱۰ میلیون دلار است در حالی که قیمت تمام شده برای این دستگاه ۳۰ هزار دلار است.

n

n

nوی خاطرنشان کرد: لرزه‌نگارهای متداول دارای سیستم ثبت الکترو مغناطیسی هستند که متاثر از امواج ونوفه‌های الکتریکی و مغناطیسی خارجی‌اند. این پدیده تاثیر بدی در پردازش داده‌های دریافتی می‌گذارد. در حالی که در لرزه‌نگار اکتشافی ماره‌یی طراحی شده به دلیل استفاده از تکنیک اپتیکی (استفاده از دیودهای لیزری) از نوفه‌ها و امواج الکترومغناطیسی متاثر نمی‌شود.

n

n

nمخترع این دستگاه در پایان گفت‌وگو تصریح کرد: لرزه‌نگار اکتشافی ماره‌یی برخلاف لرزه‌نگارهای متداول قابلیت تنظیم دقت برای مناطق مختلف زمین شناسی را دارد. دستگاه طراحی شده ثبت اختراع شده و در مرحله ساخت قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:   مقرون به صرفه ترین لامپ جهان را اختراع شد
05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!