rnrnrn
سلطانخواه در گفت‌وگو با فارس خبر داد: رونمايي از طرح “ابر رايانش “” ملي كشور در دهه فجر”

سلطانخواه در گفت‌وگو با فارس خبر داد: رونمايي از طرح “ابر رايانش “” ملي كشور در دهه فجر”

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



سلطانخواه در گفت‌وگو با فارس خبر داد: رونمايي از طرح "ابر رايانش "" ملي كشور در دهه فجر"Reviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمعاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: نخستين ابر رايانش ملي كشور دهه فجر به بهره‌برداري مي‌رسد و اين كامپيوتر جز ۵۰۰ ابر رايانه دنيا خواهد بود.

n

nنسرين سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري فارس گفت: يكي از مهمترين طرح‌هاي كلان ملي فناوري كشور، طرح ساخت ابر رايانش ملي است كه اين طرح در دهه فجر به بهره‌برداري مي‌رسد.

n

n
n

n

n
nوي افزود: اين طرح شامل ۱۱ خوشه محاسباتي است كه ۲ خوشه آن در دانشگاه‌هاي صنعتي اصفهان و اميركبير و ۹ خوشه ديگر آن در ۹ دانشگاه كشور مستقر هستند.


————————————-

n

n
nسلطانخواه با اشاره به ظرفيت و توان محاسباتي اين ابر رايانش گفت: اين ابر ريانش جز ۵۰۰ ابر رايانه پرقدرت دنيا خواهد بود.

n

n
nوي ادامه داد: اين ابر رايانش قدرت محاسبه يك هزار ميليارد محاسبه در ثانيه را به طور موازي دارد و با بهره‌برداري از اين طرح توان تحقيقاتي كشور در حوزه‌هاي هواشناسي، جامع شناسي و ساير پژوهش‌ها ارتقا مي‌يابد.
n
nبه گزارش فارس، ابر رايانش ملي داراي سرعتي معادل ۴۰ گيگا بايت در ثانيه، توان گرافيكي ۳۲ هزار ميليارد عمليات در ثانيه است و cpu اين سيستم قدرتي معادل ۳۴ هزار ميليارد عمليات پردازش در ثانيه دارد و يكي از ۵۰۰ كامپيوتر بزرگ در دنيا است.
n
nپردازش‌هاي هواشناسي ما به علت عدم نداشتن ابررايانش در ساير كشورها انجام مي‌شد، اما با راه‌اندازي اين ابررايانش اين مشكل برطرف مي‌شود.

مطلب پیشنهادی:   حقوق مالكيت معنوي و انتقال فناوري

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۱-۰۱-۳۱ ۲۱:۳۱:۴۰’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!