rnrnrn
صعود تاریخی ایران به رتبه ‌٢١ تولید علم دنیا

صعود تاریخی ایران به رتبه ‌٢١ تولید علم دنیا

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



صعود تاریخی ایران به رتبه ‌٢١ تولید علم دنیاReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nصعود تاریخی ایران به رتبه ‌٢١ تولید علم دنیا

n

n

n

n

n

n

nنگاهی به ‌٤٥ سال تاریخ تولید علم در ایران.
nثبت اولین مقاله ISI ایران در سال ‌–١٣٤٥
n.جهش مقالات ایران درسال‌های‌٥٠و‌٧٠
n.صعود تاریخی ایران به رتبه ‌٢١ تولید علم دنیا
nرییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از ارتقای رتبه علمی ایران به جایگاه ۲۱ جهان با ارائه تعداد ۱۰ هزار و ۲۴۴ مقاله نمایه شده در ISI از ابتدای سال میلادی جاری خبر داد.


————————————-

n دکتر جعفر مهراد با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: این رشد نوید دهنده این واقعیت است که ایران تولید علم را در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی نهادینه کرده و آن را به یک فرهنگ علمی مبدل کرده است که افزایش مستمر این رقم می تواند نتایج درخشان تری را در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی برای ایران به بار آورد.
nمهراد با بیان این که روند تولید علم با تعداد دانشگاه ها ، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و گسترش این دوره ها و سرمایه گذاری در آموزش عالی رابطه مستقیم دارد، گفت: در حالی که در سال ۱۳۶۰ در حدود ۱۰ دانشگاه در کشور وجود داشت و تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها به ۱۶۰ هزار نفر می رسید، کل میزان تولید علم ایران برابر با ۳۴۳ مقاله بود.
nوی افزود: مقالات ایران ثبت شده در مؤسسه اطلاعات علمی از سال ۱۳۴۵ آغاز شده که ایران در این سال تنها چهار مقاله در نشریات نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) به ثبت رسانده است. این رقم در سال های ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۰ به ترتیب ۱۰، ۵، ۷، ۹ و ۱۳ مورد بوده است. در سال ۱۳۵۰ آمار تولید علم ایران یکباره به ۳۹ مورد افزایش پیدا کرده و از آن پس رشد سالیانه این آمار محسوس بوده به طوری که در سال ۱۳۵۷ که برابر با پیروزی انقلاب اسلامی است میزان تولید علم ایران در مؤسسه اطلاعات علمی ۴۹۹ مقاله است.
nبه گفته رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با آغاز جنگ تحمیلی از میزان تولیدات علمی ایران کاسته شده است به طوری که در سال ۱۳۶۰ پژوهشگران و دانشمندان ایران تنها ۱۶۳ مقاله در نشریات معتبر بین المللی که در مؤسسه اطلاعات علمی نمایه شده منتشر کرده اند. این روند تا پایان جنگ تحمیلی استمرار داشته و از سال ۱۳۷۰ مجدداً نرخ رشد مقالات ایرانیان در مؤسسه اطلاعات علمی رو به افزایش گذاشته است به طوری که در سال ۱۳۷۶ آمار تولید علم ایران از مرز هزار مقاله عبور کرده (۱۰۴۶ مقاله در سال ۱۳۷۶) و طی سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ به ترتیب ۱۱۸۶، ۱۴۷۰، ۱۷۹۸، ۲۴۵۰ مقاله توسط پژوهشگران و دانشمندان دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور منتشر شده است.
nبه گفته مهراد با استقرار دولت نهم و توجه ویژه به تولید علم با ورود این موضوع به آیین نامه ارتقا و نمایه‌سازی مقالات دانشمندان ایرانی در نظام های بین المللی، روند رشد چشمگیر تولیدات علمی ایرانیان در سطح بین المللی ادامه یافته به طوری که جایگاه ایران در تولید علم جهانی در پنج ماه اول سال ۲۰۱۱ میلادی برای نخستین بار در تاریخ تولید علم ایران به رتبه بیست و یکم رسیده است.
nوی خاطرنشان کرد: میزان تولید علم ایران در سال ۱۳۸۵ سه هزار و ۲۴۱ مقاله بوده که در سال ۱۳۸۶ به ۹ هزار و ۲۵۰ مقاله رسیده و تعداد مقالات سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز به ترتیب ۱۳ هزار و ۶۹۷ و ۱۷ هزار و ۷۶ مقاله است.
nبه گفته مهراد کل تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۸ هزار و ۳۲۳ مقاله است که این تعداد، مقالات ارائه شده در همایش های بین المللی را شامل نمی شود.

مطلب پیشنهادی:   درخشش مخترعان جوان ایرانی در نمایشگاه بین المللی ژنو

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!