rnrnrn
عرضه حسگری برای آشکارسازی گاز سمی در صنعت نفت

عرضه حسگری برای آشکارسازی گاز سمی در صنعت نفت

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



عرضه حسگری برای آشکارسازی گاز سمی در صنعت نفتReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

n

n

n

n

nپژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به عرضه نانو حسگری برای آشکار سازی گاز سمی سولفید هیدروژن شدند که در صنعت نفت کاربرد دارند.

n

n

n

n

nدکتر حسن غفوری فرد در همایش معرفی فعالیت‌های علمی-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخت نانو حسگرها را از پروژه‌های دانشکده مهندسی برق این دانشگاه نام برد و افزود: نانو از جمله فناوری‌های جدید است که اگر به موقع به آن پرداخته نمی‌شد سرنوشتی همچون فناوری هسته‌ای پیدا می‌کرد و ما را در دستیابی به این فناوری محروم می‌کردند


————————————-

n.

n

nعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به اهداف سند چشم انداز تا افق ۱۴۰۴ اظهار داشت: بر اساس این سند در حوزه فناوری ۳ رده اولویت‌ بندی تعیین شده است. فناوری‌های هوافضا، هسته‌ای، فناوری اطلاعات، میکرو الکترونیک، زیستی و آب و خاک در اولویت الف قرار دارند.

n

nوی با اشاره به اولویت‌های "ب" سند چشم انداز، ادامه داد: لیزر، فتونیک، زیست حسگرهای شیمیایی، مکاترنیک، رباتیک، نیمه رساناها، پلیمرها، اکتشافات معدنی، مقابله با سیل و زلزله و پدافند غیر عامل در اولویت "ب" و اپتوالکترونیک، امنیت شبکه و کاتالیست‌ها در اولویت "ج" تعیین شده است.

n

nغفوری فرد با اشاره به فعالیت‌های دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: در این راستا موفق به طراحی و ساخت حسگر گاز سولفید هیدروژن (H2S) روی ساختارهای نانو سیلیکون شدیم.

n

nمجری طرح با بیان اینکه این حسگر در صنعت نفت کاربرد دارد خاطر نشان کرد: این حسگر برای آشکار سازی گاز H2s که گازی بسیار سمی و خطرناک است حساسیت مناسبی دارد.

مطلب پیشنهادی:   اشتباه بزرگ

n

nتولید حسگر زیستی

n

nعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تولید نانو حسگرهای زیستی در این دانشگاه خبر داد و اضافه کرد: این حسگر زیستی با استفاده از نانو سیم‌های اکسید روی با استفاده از یک روش اقتصادی تولید شده است.

n

nوی در این باره توضیح داد: رشد نانو سیم‌ها در دمای بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود که در این روش موفق شدیم در دمای پایین نانو سیم‌های مورد نیاز برای این حسگر را رشد دهیم.

n

nساخت نسل سوم سلول خورشیدی

n

nغفوری فرد تولید نسل سوم سلول‌های خورشیدی را از دیگر دستاوردهای دانشگاه امیرکبیر دانست و یادآور شد: این سلول‌ها که بر پایه نانو سیم‌های اکسید روی تولید شده‌اند راندمان بالایی در تولید انرژی دارند.

n

n

nمنبع : خبرگزاری مهر

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!