rnrnrn
علی رستمی مخترع باشگاه پژوهشگران جوان: بسیاری از تولیدات علمی ما صنعتی نیستند

علی رستمی مخترع باشگاه پژوهشگران جوان: بسیاری از تولیدات علمی ما صنعتی نیستند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



علی رستمی مخترع باشگاه پژوهشگران جوان: بسیاری از تولیدات علمی ما صنعتی نیستندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nسیما فراهانی: علی رستمی از دانش‌آموختگان برتر رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان است که در حال حاضر با بیش از ۵ اختراع ثبت‌شده در مقطع کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان مشغول به تحصیل است.

n

n

n وی اکنون سمت مسوولیت آزمایشگاه‌های فنی و مهندسی واحد تاکستان را نیز عهده‌دار است. این مخترع باشگاه پژوهشگران جوان تاکنون افتخارات زیادی را در کارنامه پژوهشی خود ثبت کرده که از میان آنها می‌توان به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال۸۹، عنوان پژوهشگر برتر استان قزوین در سال ۸۷، کسب مدال نقره در اولین المپیاد مخترعان و مبتکران دانشگاه‌های آزاد در واحد علی‌آبادکتول، شرکت در دومین المپیاد مخترعان و مبتکران دانشگاه‌های آزاد در واحد اصفهان (خوراسگان)، کسب مدال برنز دومین المپیاد مخترعان، مبتکران و نوآوران اصفهان به‌منظور اختراع طراحی و پیاده‌سازی سامانه تزریق مستقیم سم با استفاده از رهیافت PWM، کسب مدال برنز دومین المپیاد مخترعان، مبتکران و نوآوران اصفهان برای اختراع، طراحی و ساخت دبی‌سنج ماده موثر علف‌کش با رهیافت LFE با قابلیت کاربرد در سمپاش و عنوان مخترع و پژهشگر برتر واحد تاکستان در سال۹۰ اشاره کرد. علی رستمی در گفت‌وگو با فرهیختگان از امکاناتی که دانشگاه آزاد اسلامی و باشگاه پژوهشگران جوان در اختیار مخترعان گذاشته، می‌گوید.


————————————-

n
n
n لطفا از بیوگرافی خودتان و مدارج تحصیلی و کاریتان بگویید؟
nدانشجوی ترم آخر رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان هستم و قریب به شش سال است در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سمت مسوول آزمایشگاه‌های فنی و مهندسی مشغول کار هستم.
nچگونه به سمت اختراع و پژوهش کشیده شدید؟
nرشته تحصیلی‌ام مکانیک، گرایش طراحی کاربردی است و با توجه به علاقه‌ای که به رشته تحصیلی ام داشتم و نیز همزمان با دوران تحصیل در شرکت تولیدی موتورسیکلت کار می‌کردم و کاستی‌های صنعت را حس می‌کردم، همچنین داشتن دوستان علمی قوی همه عواملی بودند که باعث شدند کم‌کم به پژوهش روی آوردم.
n چه طرح‌هایی در این سال‌ها داشته‌اید که به‌عنوان اختراع به ثبت رسیده است؟
nدستگاه دبی‌سنج دقیق ماده موثر علف‌کش، با رهیافت LFE با قابلیت کاربرد در سمپاش، دستگاه سامانه تزریق مستقیم با استفاده از رهیافت PWM، سامانه سمپاش میزان متغیر (VRT ) برمبنای نقشه خاک در سمپاش بوم‌دار تراکتور، طراحی و پیاده‌سازی سامانه پایشگر لحظه‌ای عملکرد سیب‌زمینی در سال۹۰، پیاده‌سازی سامانه CNG در موتورهای دیزل بدون‌نیاز به سامانه جرقه‌زنی، طراحی و ساخت خودروی هیبریدی آتبین اختراعاتی است که تاکنون موفق به ثبت آنها شده‌ام.
nدر حال حاضر در حال انجام چند پروژه دیگر نیز هستم که ازجمله آنها پروژه پایان‌نامه ارشدم است که خود به‌عنوان ثبت اختراع و همچنین استخراج چند مقاله است.
nخیلی‌ها می‌گویند اعتبار یک اختراع در آن است که به چرخه نیمه‌صنعتی یا صنعتی‌شدن بلغزد و به تولید انبوه برسد، با این مساله چقدر موافقید؟
n بسیاری از تولیدات علمی ما اصلا صنعتی یا کاربردی نیستند، من هم به دلیل اینکه رشته تحصیلیم فنی و مهندسی است بر این باورم که ثبت اختراعی دارای اعتبار بالایی است که مشکلی از جامعه حل یا حداقل نیاز‌های انسان را حل کند.
nموانع صنعتی‌شدن طرح‌های پژوهشی و اختراعات را در چه می‌بینید؟
nاز نظر من حمایت سازمان‌های علمی، پژوهشی و صنعتی کشور نقش مهمی در صنعتی‌شدن اختراعات دارند. یکی از موانع بعضا عدم کاربردی‌بودن اختراعات در راستای نیازهای جامعه و مورد دیگر وجود حلقه گم‌شده بین دانشگاه و صنعت است.
n شما دانشجوی رشته مکانیک هستید، این رشته را در ایران چگونه ارزیابی کرده و فکر می‌کنید چقدر می‌تواند به رشد کشور کمک کند؟
nرشته مهندسی مکانیک گذشته از اینکه رشته تحصیلیم است، رشته‌ای است که با توجه به کمبود شغل، همواره دارای بازار کار مناسب است؛ موضوع دیگر اینکه به جرات می‌توان گفت که اکثر تولیدات علمی اعم از مقاله، اختراع و…. محصول این رشته یا مشترکا با رشته‌های دیگر است.
nدرخصوص یکی از اختراعات‌تان که بسیار مورد توجه قرار گرفته بیشتر توضیح شد؟
nیکی از اختراعات من که با همکاری دوست عزیزم دکتر محمد زمانی انجام گرفته طراحی و ساخت سمپاش هوشمند است، همانطور که می‌دانیم وجود علف‌های هرز در مزارع بسیار مضر است که باید توسط عملیات سمپاشی از بین برود و همچنین پاشش سم باید به اندازه کافی باشد یا در صورت وجود علف هرز در مزرعه پاشش شود و پاشش زیاد از حد  هم به محصول کشاورزی و هم بافت خاک آسیب می‌رساند که باید این امر کنترل‌شده در مزارع انجام شود. لذا این سمپاش هوشمند می‌تواند باتوجه به رویش علف هرز در مزرعه سمپاشی کند و در صورت عدم رویش این عمل توسط نازل پاشش قطع شود. کنترل این شیرها توسط سیستم PWM است و برای پاشش نیز توانستیم از انژکتور خودرو‌ها استفاده کنیم و همچنین موقعیت علف هرز نیز با توجه به انجام آزمایش‌های خاک مزرعه براساس نوع خاک از نظر رویش علف هرز مشخص شده و ذخیره در سیستم سمپاش است و موقعیت آن نیز با نصب یک دستگاه مکان‌یاب (GPS ) در هر لحظه دیتاهای علف هرز را به کامپیوتر انتقال می‌دهد و براساس تعریف در هر قسمتی از خاک که رویش علف هرز وجود دارد عمل سمپاشی انجام می‌شود.
nشما مقالات بسیاری نوشته‌اید، عمده این نوشته‌ها به کدام گرایش تحصیلی شما اختصاص داشته است؟
nاغلب مقالات و تولیداتم مربوط به رشته تحصیلیم یا مشترکا (بین‌رشته‌ای) الکترونیک و مکانیک ماشین‌های کشاورزی است.
nدر زمینه رشته تخصصی شما دانشگاه آزاد اسلامی چه جایگاهی در میان دانشگاه‌های ایران دارد؟
nبا توجه به اینکه بنده هم کارشناسی و هم کارشناسی‌ارشد خودم را از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده‌ام، به جرات می‌توانم بگویم اکثر همکلاسی‌های دوران تحصیلم بهترین موقعیت شغلی را دارند.
nحمایت‌های صورت‌گرفته از طرح‌ها‌یتان را چطور می‌بینید؟
n شرکت در تمامی نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهشی که معمولا چند بار در سال توسط معاونت پژوهشی برگزار می‌شود، بسیار قابل تقدیر است. برگزاری المپیادهای مخترعان، مبتکران و نوآوران و اهدای جوایز و تسهیلات اعطایی را می‌توان از حمایت‌های مادی و معنوی برشمرد.
nروند پژوهش را در دانشگاه‌های ایران به تفکیک دولتی و آزاد چگونه ارزیابی می‌کنید؟
nاز نظر بنده در دانشگاه‌های آزاد بیشتر است. در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نوپابودن، در سالیان اخیر توجه ویژه‌ای به امر پژوهش معطوف شده و افزایش کمی دانشگاه جای خود را به ارتقای کیفی داده و روند فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه سیر صعودی داشته است.
n به نظر شما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پژوهش را چقدر جدی می‌گیرند و چقدر میل به خلاقیت را در میان دانشجویان می‌توان دید؟
n با توجه به اینکه بنده همه‌ساله در تمام نمایشگاه‌ها و المپیادهایی که از طرف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده شرکت کرده‌ام، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بسیار در کارهای پژوهشی فعال بوده ولی با توجه به تعداد دانشجویان این امر کمرنگ است و انتظار می‌رود دانشجویان بیشتری امر پژوهش را جدی بگیرند.
nتحصیلات تکمیلی را در پرورش نخبگان و زمینه‌سازی پژوهشگری چقدر موثر می‌دانید؟
nدر دوره تحصیلات تکمیلی با توجه به اینکه دانشجویان ارشد و دکترای تخصصی در زمینه اجرای پایان‌نامه یا رساله خود درگیر مسائل پژوهشی می‌شوند، لذا می‌تواند در جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی موثر باشد.
nشما عضو باشگاه پژوهشگران جوان هستید فعالیت‌های این نهاد پژوهشی را چگونه می‌بینید؟
nبا باشگاه پژوهشگران جوان کاملا آشنا هستم. باشگاه سازمانی برای پرورش و اعتلای سطح علمی و پژوهشی اعضای باشگاه و نخبگان دانشگاه در حال فعالیت و قابل تقدیر است. این باشگاه همیشه حامی نخبگان است و باشگاهی کارآفرین و فعال در تربیت و تعلیم جوانان مستعد، پژوهشگر و نخبه کشور بوده و فراهم‌ساز زمینه‌های رشد و بالندگی اعضا است. درواقع باشگاه پژوهشگران جوان در زمینه برنامه‌ریزی برای جذب نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها به‌عنوان اولین مرکز شناسایی، جذب، هدایت و حمایت پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی در کشور، تأسیس شد و بروز و ظهور خلاقیت‌های اعضا در زمینه‌های گوناگون علمی، پژوهشی، آموزشی و کارآفرینی، ارتقای سطح کیفی اعضا در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و هدایت و تقویت استعدادهای اعضا در جهت تأمین نیازهای
nعلمی – پژوهشی کشور همیشه از مهم‌ترین اهداف این باشگاه بوده است.
nباشگاه چه حمایت‌هایی از شما داشته است؟
nباشگاه پژوهشگران جوان همیشه در زمینه حمایت از نخبگان اقدامات زیادی ازجمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای نیم‌روزه و یک‌روزه، سخنرانی‌های علمی، بازدیدهای علمی و صنعتی، تسهیلات حمایتی از اجرای طرح‌های پژوهشی، اختراعات، ارائه جوایز برای چاپ مقالات، و کمک‌هزینه تشرف به مکه معظمه و عتبات‌عالیات و تخفیف شهریه و… را انجام داده است.
nدر بنیاد ملی نخبگان هم عضو هستید؟
nمتاسفانه عضو نیستم ولی تصمیم دارم عضو این جامعه بزرگ علمی شوم.
nشباهت‌ها و تفاوت‌های باشگاه پژوهشگران و بنیاد ملی نخبگان را چگونه می‌بینید؟
nباشگاه پژوهشگران درواقع به‌عنوان اولین سازمان یا نهاد حمایت از پژوهشگران و نخبگان جوان در کشور تشکیل شده که در دانشگاه آزاد اسلامی شروع به فعالیت کرده و طی این چند سال انصافا افتخارات قابل توجهی را کسب کرده است. بنیاد ملی نخبگان نیز که زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم فعالیت می‌کند در چند سال اخیر نیز درواقع حمایت‌های بسیار خوبی از پژوهشگران و نخبگان انجام داده که قابل تشکر است.

مطلب پیشنهادی:   شایعات مبنی بر سرقت اختراعات توسط ادارات دولتی

n

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۲-۰۲-۲۱ ۱۹:۴۴:۳۵’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!