rnrnrn
فصل جدیدی در مسابقه تسلیحاتی انسان و سوسک

فصل جدیدی در مسابقه تسلیحاتی انسان و سوسک

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



فصل جدیدی در مسابقه تسلیحاتی انسان و سوسکReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n n

nفصل جدیدی در مسابقه تسلیحاتی انسان و سوسک

n

nدانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که سوسکهای دمدمی مزاجی که پیشتر حس شناخته شده‌ای نسبت به مزه های شیرین داشته و گلوکوزی که پیشتر برای طعمه‌های سمی استفاده می شود را مصرف کنند دیگر به شیرینی علاقه‌ای ندارند و ترکیبات تلخ را ترجیح می دهند.

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کارولینای شمالی این نظریه را با دادن مربا و کره بادوم زمینی به سوسکها آزمایش کرد


————————————-

n.

n

nپس از انجام این آزمایش آنها این گونه نتیجه گیری کردند که ذائقه گیرنده های حشرات شبیه جوانه چشایی (پاپیلای زبان) ما کار می کند.

n

nمحققان همین تیم این مسئله را ۲۰ سال پیش مورد توجه قرار دادند که برخی از مبارزات با سوسکها از منازل مسکونی موفقیت آمیز نبوده است چرا که سوسکها صرفا از خوردن طعمه خودداری می کردند.

n

nدکتر کوبی اسکال این مسئله را طی مقاله جدید خود در مجله ساینس توضیح داده و عنوان کرده است که این تحقیقات مکانیسم عصبی امتناع سوسکها از خوردن طعمه را مشخص می کند.

n

nدر بخش اول تحقیق محققان به سوسکهای گرسنه دو انتخاب غذایی دادند، یکی کره بادام زمینی و دیگری مربای غنی شده از گلوکوز بود.

n

nبراساس اظهارات دکتر کوبی اسکال، این مربا دارای میزان زیاد گلوکوز بود و کره بادام زمینی تنها یک میزان اندکی گلوکوز داشت. می توان مشاهده کرد که سوسکهای دمدمی مزاج مربا را مزه و از انتخاب خود عقب نشینی کردند و سپس رو به کره بادام زمینی آوردند.

مطلب پیشنهادی:   مبتلایان به آکنه بیشتر عمر می کنند

n

nدر بخش دوم این آزمایش، تیم تحقیقات توانستند علت دافعه سوسکها را کشف کنند.

n

nدانشمندان سوسکها را ثابت کردند و با استفاده از الکترودهای کوچک فعالیت سلولهای گیرنده های چشایی آنها را در موهای میکروسکوپی آنها قرار دارد را نسب به مزه بررسی کردند. این سلولها به طور طبیعی به ترکیبات تلخ پاسخ دادند درحالی که آنها پیشتر به مزه های دارای گلوکوز واکنش نشان می دهند. به طوری که مزه تلخی نسبت به مزه شیرینی برای سوسکها اولویت دارد.

n

nتصاویر بزرگنمایی شده این آزمایشها به وضوح نشان دهنده واکنش سوسکها به شکر است، عملکرد آنها درست شبیه کودکی است که از خوردن اسفناج امتناع می کند. سوسکها سرشان را تکان می دهند و از خوردن شکر امتناع می کنند.

n

nبراساس اظهارات دکتر اسکال، این فصل دیگری در مبارزه تسلیحاتی بین انسانها و سوسکها محسوب می شود. ما حشره کشها را تقویت می کنیم و آنها مکانیسمهای خود را برای عدم مواجهه با این حشره کشها تکامل می بخشند.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!