rnrnrn
فیزیک زندگی را دگرگون می‌کند!

فیزیک زندگی را دگرگون می‌کند!

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



فیزیک زندگی را دگرگون می‌کند!Reviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nمؤسسه‌ فیزیک (IOP) در همکاری با شورای تحقیقات مهندسی و فیزیک انگلیس و شورای امکانات علم‌ و‌ فناوری این کشور، کتابچه‌ای با عنوان «فیزیک: زندگی در تغییر» (Physics: Transforming Lives)، شامل مجموعه‌ای از مطالعات موردی برای نشان دادن ارزش اقتصادی پژوهش در فیزیک و اینکه چگونه فیزیک منجر‌ به تأثیر سودمندی بر زندگی روزمره‌ی ما می‌شود، منتشر کردند.

n

n اگرچه اکثریت موضوعات با آمار و ارقامی قابل فهم برای مردم انگلستان همراه هستند اما این مجموعه که از وب سایت IOP قابل دریافت است


————————————-

nگنجینه ای از اطلاعات با ارزش است که برای طیف گسترده ای از مخاطبان در اروپا و جاهای دیگر دنیا نیز قابل استفاده است.

n

n

nموضوعات انتخاب‌شده همگی با عبارات ساده و مناسبی برای غیر‌فیزیکدان توصیف شده است. به نحوی که هم برای دولتمردان و هم دانش آموزان مفید خواهد بود.

n

n

nهمچنین هر موضوع شامل تاریخچه‌ی کوتاهی از چگونگی روند توسعه و پدید‌آمدن فن‌آوری‌های روزمره بر پایه‌ علم فیزیک است.

n

n

n

n

n

n

nفیزیک

n

n

n

nدر این گزارش نقش برجسته ای که فیزیک و فیزیکدانان در زندگی مدرن و روزمره ما دارند نشان داده شده است.

n

n

nبه طور مثال در عرصه‌ی «سلامت» نشان داده شده است که فن‌آوری های فیزیکی مانند MRI و شتابدهنده‌های ذرات در ارتقای روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌هایی مانند سرطان نقش کلیدی را بازی می‌کنند.

n

n

nنقش فیزیک در توسعه‌ی تلفن‌های هوشمند و سیستم های مکان یاب و راهنمای ترافیکی GPS، مشخص و پررنگ است. اهمیت اقتصادی این فن‌آوری‌ها چه قدر است؟

مطلب پیشنهادی:   نهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو

n

n

nدر این مجموعه همچنین موضوعات مشابه دیگری مانند نقش فیزیک و فیزیکدانان در صنعت فضا، نمایشگر‌های کریستال مایع (LCD)، الکترونیک انعطاف پذیر، برچسب‌های فرکانس رادیویی RFID ، فیبرهای نوری، بهره‌وری انرژی، ذخیره‌سازی داده‌ها و آشکارسازی مواد منفجره و آلاینده‌ها نیز بررسی شده است.

n

n

nبه نوشته تارنمای انجمن فیزیک، این گزارش حاوی آمار و ارقام فراوانی است از جمله این که در حال حاضر ۹۰ درصد تلویزیون‌ها از نمایشگرهای LCD بهره می‌برند و با اطمینان پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۵، ۲۶۰ ‌میلیون تلویزیون، با کیفیت چهار برابر در سراسر جهان به‌ فروش برس.

n

n

nبا توجه به هزینه‌های مربوط به آلودگی هوا، ۱۰ درصد از تولید ناخالص چینی ها از دست رفته است.

n

n

nدر این گزارش با توجه به نشانه هایی مبنی بر اینکه در روند بهره گیری فن‌آوری از فیزیک و فیزیک دانان چه آینده ای پیش روی ماست با صراحت و شجاعت پیش بینی هایی شده است. از جمله اینکه تعداد محاسبات همزمانی که یک رایانه DNA در اندازه مکعبی به اضلاع یک سانتی‌متر به طور نظری می‌تواند اجرا کند، ۱۰‌تریلیون است.

n

n

nطول عمر یک لامپ LED، حدود ۵۰ هزار ساعت است و اگر آمریکا تا سال ۲۰۲۷ به سرعت به سمت نور LED حرکت کند، ۲۶۵‌ میلیارد دلار در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

n

n

nاین گزارش به خوبی در هدف خود برای نشان دادن اهمیت اساسی فیزیک در زندگی روزمره‌ به ما موفق است

n

nمنبع خبرگزاری ایسنا.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!