rnrnrn
ماتریس SWOT و کاربرد

ماتریس SWOT و کاربرد

  • کارشناس طرح های توجیهی و کسب و کار
  • |
  • 28 مارس 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تحلیل SWOT

(ماتریس SWOT) مخفف نقاط قوت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت ها (Opportunities) و تهدید ها (Threats). یک روش برنامه ریزی ساختاری است که این چهار عنصر را در یک سازمان، پروژه یا کسب و کار ارزیابی می کند.

تحلیل SWOT می تواند برای یک شرکت، محصول، محل، صنعت، یا فرد انجام شود.

تعیین اهداف سرمایه گذاری در کسب و کار یا پروژه و شناسایی عوامل داخلی و خارجی که برای دستیابی به هدف مشخص شده مطلوب و نامطلوب هستند.

نیز در این فرآیند انجام می شود.

همونطوری که از اسم SWOT مشخصه، این ماتریس دارای چهار بخش هست:

  • خصوصیات و منابع داخلی که از خروجی موفقیت آمیز پشتیبانی می کنند؛ این خروجی میتونه خط تولید متنوع، مشتریان وفادار و خدمات مشتری قوی باشه.
  • عوامل و منابع داخلی که دستیابی به موفقیت رو دشوارتر می کنند؛ برند ضعیف، بدهی بیش از حد یا کارکنان نامناسب و آموزش ناکافی از جمله این عوامل هستند.
  • عوامل خارجی که سازمان میتونه روی اونها سرمایه گذاری یا از اونها استفاده کند، مثل تعرفه های صادراتی مطلوب، مشوق های مالیاتی 
  • عوامل خارجی که میتونه موفقیت واحد تجاری رو به خطر بندازن، مثل افزایش رقابت، تضعیف تقاضا یا زنجیره تامین نامطمئن.

سازمان ها یا افرادی که تجزیه و تحلیل SWOT رو انجام میدهند.

میتوانند از الگوهای مختلف تجزیه و تحلیل سوات استفاده کنند.

این الگوها عموما نسخه های مختلفی از ماتریس چهار ربعی استاندارد SWOT هستند.

ماتریس SWOT بر اساس مطالعه آستون محبوب‌ترین ابزار استراتژیک به شمار می‌رود.

 توسط ۶۵% از شرکت‌هایی که در این مطالعه بررسی شده‌اند، مورد استفاده قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی:   در گفتگو با مسئول دبیرخانه نظام ایده‌پردازی شهری مطرح شد؛ مسئولان حمایتی از افراد خلاق و ایده‌هایشان نمی‌کنند

ماتریس

راهنمای کامل و کاربردی طرح توجیهی

نحوه محاسبه IRR در اکسل

محاسبه نقطه سر به سر در اکسل

 

در صورت نیاز به مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!