rnrnrn



راهنمای جامع تدوین طرح توجیهی (گزارش مطالعات امکانسنجی FS. Feasibility study)

 

۱) طرح توجیهی چیست؟

مطالعۀ امکان‌پذیری یا ایجاد طرح توجیهی نخستین گام هر طرحی است. این کار به‌منظور یافتن نقاط ضعف و قوت یک پروژۀ پیشنهادی یا یک تجارت موجود، تعیین منابع موردنیاز و چشم‌انداز آن انجام می‌شود. به زبان ساده به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا طرح شما ارزش صرف وقت، تلاش و منابع مالی را دارد یا خیر؟

گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی (F.S) معادل واژه انگلیسی (Feasibility Study Report) نام دارد. امکان سنجی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی کرده و به سه قسمت تقسیم می‌شود.

بخش‌های طرح توجیهی را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

  1. بخش توجیه‌پذیری فنی 
  2. بخش توجیه‌پذیری بازار 
  3. بخش توجیه‌پذیری مالی

طرح توجیهی-چیست؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا کلیک کنید تا بخوانید “طرح توجیهی چیست؟”

جهت دریافت مشاوره و تدوین طرح توجیهی با ما تماس بگیرید.

۲) هدف از تهیه طرح توجیهی؟

به طور کلی هدف از طرح توجیهی در حین پیاده سازی پروژه‌های مختلف علاوه بر بررسی سرمایه گذاری، به منظور ارائه به مؤسسات مالی، اخذ مجوز ها در سازمان‌های ذی ربط، امکان تلفیق شرکت‌ها است. همچنین به منظور دریافت وام و تسهیلات (از این جهت که پروژه پیش رو زیان ده است یا خیر که در صورت زیان ده بودن از تسهیلات برخوردار نخواهد بود) و همچنین برای معرفی طرح به سرمایه گذاران و شرکای جدید انجام می‌شود. در روند انجام طرح توجیهی باید مطالعات بازار، توجیه پذیری فنی، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، تحلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی شرکت را در رأس مطالعات خود قرار دهند.

به طور کلی هدف از تهیه طرح توجیهی به چهار بخش دسته بندی میشود.

  • برای خود متقاضی
  • برای جذب سرمایه گذار و دریافت تسهیلات
  • اخذ مجوز از وزارت صنعت،معدن و تجارت
  • گرفتن زمین از منابع طبیعی برای طرح های کشاورزی

برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا کلیک کنید.

۳) طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست؟

یک طرح تجاری یا طرح کسب و کار یا بیزینس پلن  (business plan)  : سندی است که محصولات یا خدمات آن، نحوه کسب درآمد، مدیریت و کارکنان، تامین مالی، مدل عملیات و سایر جزئیات مورد نیاز برای اجرا و موفقیت را توصیف می کند.

بیشتر طرح های بیزینس پلن شامل ۳ تا ۵ سال کاری می شود.طرح کسب و کار به عنوان یک نقشه راه مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح کسب‌وکار، نوشته‌ای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک مؤسسه یا یک کارآفرین است.

این طرح حاوی بررسی‌های دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تأمین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای طرح تجاری این است که با تدوین آن، کارآفرین می‌تواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در یک کسب‌وکار را شناسایی و اثر آن‌ها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید.

یکی دیگر از کارکردهای طرح کسب‌وکار این است که، قضاوت در مورد سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری بر روی یک طرح را برای سرمایه‌گذاران یا وام دهندگان طرح تسهیل می‌کند.

بخش های اصلی طرح کسب و کار:

  1. خلاصه اجرایی
  2. شرح کسب‌وکار
  3. تجزیه تحلیل بازار و رقبا
  4. بازاریابی و فروش
  5. مدیریت و عملیات تجاری
  6. وضعیت مالی
  7. مدیریت ریسک و پلن‌های پیشنهادی

بیزینس پلن-چیست؟

برای دریافت ادامه مطلب کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و تدوین بیزینس پلن با ما تماس بگیرید.

۴) تفاوت طرح توجیهی با طرح کسب و کار؟

نوشتن طرح کسب و کار (BP)  را باید زمانی آغاز کنید که طرح توجیهی (FS) را نوشته باشید. در حقیقت زمانی شروع به نوشتن طرح کسب و کار می کنید که توجیه شده باشید که شروع کردن تجارتتان کاری منطقی و مقرون به صرفه است. در طرح کسب و کار، بررسی می‌کنید که تجارتتان چگونه قرار است عمل نماید و شما هدف های مالی و سایر اهداف را مشخص می‌کنید. همچنین روش هایی که قرار است برای رسیدن به این هدف ها مورد استفاده قرار گیرد را بررسی می کنید. از دیدهای گوناگون میتوان تفاوت طرح توجیهی با طرح کسب و کار را بیان کرد که در ادامه ذکر شده است.

ابعاد تفاوت طرح توجیهی با طرح کسب و کار

  • تفاوت در هدف
  • تفاوت در روش نگارش
  • تفاوت در دیدگاه نسبت به ریسک
  • تفاوت در هزینه

برای دریافت ادامه مطلب کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

۵) نرم افزار کامفارچیست؟

نام نرم افزار کامفار (COMFAR) فرم کوتاه‌شده‌ی عبارت Computer Model for Feasibility Analysis and Reporti است.

که به عنوان (مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری) ترجمه شده است.

این نرم افزار برای امکان سنجی و گزارش گیری در طرح‌های اقتصادی به کار می‌رود. تجزیه و تحلیل‌های ارائه شده به وسیله نرم افزار، نتایج مالی و اقتصادی پروژه‌های صنعتی و غیر صنعتی را تسهیل می‌کند.

این نرم افزار در بیش از ۳۰ سال توسعه خود باعث بهبود توانایی‌های نهادی برای اطمینان از امکان سنجی و منافع اقتصادی سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه شده است. در واقع، این نرم افزار، شاخص‌های مالی و اقتصادی پروژه‌ها را محاسبه، ارزیابی و تحلیل می‎‌کند.

نرم افزار کامفار چیست؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و تدوین بیزینس پلن با ما تماس بگیرید.

۶) سرفصلهای طرح توجیهی ؟

فایل Word

طرح توجیهی کسب و کار به طور کلی شامل مطالعات فنی، بازار و اقتصادی است.

جهت دریافت فایل کلیک کنید.

فایل Excel

بخش مالی طرح توجیهی به صورت فایل اکسل تهیه شده است.

لازم به ذکر است این فایل مدت زمان عمر پروژه یا فناوری (یک الی ۱۰ سال) را به همراه تمامی جداول مالی مانند: صورت سود و زیان، میزان سرمایه گذاری اولیه، IRR و… محاسبه می کند.

برای دریافت فایل اکسل محاسبات مالی، از طریق شبکه های اجتماعی (بله-ایتا-تلگرام-واتساپ) با شماره ۰۹۰۳۷۵۵۲۳۳۳ ارتباط بگیرید.

۷) اصول برنامه ریزی برای کسب و کارها

کوششی برای به تصویر کشیدن و پیش‌بینی آینده است.

وقتی انسان قصد رفتن به جایی می کند، چگونگی تامین منابع و وسائل لازم برای رسیدن به آنجا را مشخص می‌نماید.

از آنجائیکه برنامه‌ ریزی برای آینده است، دارای محدودیت هایی می‌باشد. آگاهی از فرصتها و تهدیدها پایه برنامه‌ریزی است.

اکثر مردم برنامه‌ ریزی را عملی با ارزش می‌دانند، اما بسیاری نیز آن را کم اهمیت تلقی می‌کنند.

فرض نمائید کسی از شما سوال کند تا پنج سال دیگر به کجا می‌خواهید برسید.

(مراجع استخدامی موسسات معمولاً این سوال را مطرح می‌کنند) اگر می‌خواهید به این سوال پاسخ دهید بهتر است نمودار ذیل را تکمیل نمائید. در تکمیل آن شما اجباراً با چند جنبه مهم عمل برنامه ریزی سروکار خواهید داشت که در زیر آنها را به اختصار مرور می‌کنیم:

ابعاد مختلف برنامه‌ریزی :

الف) بُعد زمانی :

برنامه‌ها برحسب بُعد زمانی با هم فرق دارند. بعضی موسسات (مانند موسساتی که در صنعت تولید چوب فعالیت می‌کنند) برنامه‌های بلندمدتی دارند که به صد سال یا بیشتر میرسد.

لکن برنامه‌های بلند مدت بیشتر موسسات حدود پنج سال را می‌پوشانند. زمان برنامه‌های کوتاه مدت معمولاً یکسال یا کمتر است.

 ب) قلمرو :

برنامه‌ها برحسب قلمروشان نیز با هم اختلاف دارند. بعضی‌ها خیلی فراگیرند و برای کل موسسه طرح‌ریزی می‌شوند.

  • قلمرو برخی دیگر بسیار محدود است و مختص برنامه‌ریزی برای یک قسمت (مثل بازاریابی) می‌باشد.
  • قلمرو استراتژی ها نوعاً وسیع است و با استفاده از اصطلاحات کلی نشان میدهند که موسسه راهی کدام مقصد است و چگونه می‌خواهد به آن برسد.
  • قلمرو تاکتیک‌ها به نسبت محدودتر است و با ذکر جزئیات و برمبنای روزبه‌روز توضیح میدهند که چگونه استراتژی موسسه به مرحله اجراء در خواهد آمد.

ج) سطح :

برنامه‌ها برحسب سطح سازمانی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

مثلاً تعدادی از برنامه‌ها مانند برنامه‌هایی از نوع استراتژی موسسه بوسیله مدیریت سطح بالا (مدیرعامل یا معاون) تهیه و تنظیم می‌شوند.

برنامه‌های دیگر مانند برنامه‌های مربوط به تاکتیک‌ها، یا برنامه‌هایی مربوط به سهمیه‌های تولید روزانه بوسیله مدیران سطح پایین‌تر (سرکارگران) تهیه میگردند.

د) استمرار :

برخی برنامه‌ها مانند «برنامه‌های ثابت» برای موارد تکراری و عادی تهیه می‌شوند.

دیگر برنامه ها نظیر «برنامه‌های اتفاقی» جهت طرح‌های مقطعی (غیرمستمر) است مانند نحوه عمل موسسه وقتی که کارمندان بطورغیرمترقبه اعتصاب می‌کنند.

برنامه ریزی در کسب و کارها چگونه انجام می شود.

برای دریافت ادامه مطلب کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و تدوین طرح کسب و کار با ما تماس بگیرید.

۸) چگونگی نوشتن چشم انداز یک کسب و کار

تصويري که شما از آينده کسب و کارتان داريد, به مقدار زيادي در سرنوشت شما مؤثر است.

مطالعات نشان داده است, کساني که از آينده خود بينش روشن و مثبتي داشته­ اند, برهمه مشکلات فايق آمده و در کار خود موفق بوده­ اند.

برای تدوین فرم چشم انداز به سؤالات زير فکر کنيد و پاسخ­ های کوتاه خود را يادداشت نماييد.

  • چه چيزي؟

شرکت يا بنگاه شما قرار است به چه چيزي شناخته شود؟

  • کجا؟

فعاليت شما محلي, منطقه ­ای يا بين­ المللي است؟

  • چه کسي؟

مشتريان شما چند نوع هستند؟ چگونه مشتريان خود را دسته ­بندي مي­کنيد؟

  • چه زماني؟

چه موقع قرار است فعاليت اقتصادی شما شروع شود؟

  • چرا؟

چرا دارم اين کسب و کار را ايجاد مي­کنم

  • چگونه؟

سرمايه کسب و کارم را قرار است از کجا تأمين کنم؟

چگونه چشم انداز یک کسب و کار را تدوین می کنند؟

برای دریافت ادامه مطلب کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و تدوین مطالعات امکان سنجی با ما تماس بگیرید.

۹) آموزش تکمیل بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار یا  Business Model Canvas  ابزاری مدیریتی و کارآفرینانه است که به شما اجازه می‌دهد مدل کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا  آن‌ را به چالش کشیده و یا تغییر (چرخش : Pivot ) دهید.بوم کسب و کار، خیلی سریع و خلاصه و جامع، کسب و کارتان را به نمایش در می‌آورد. داشتن چنین ابزاری، چنین فوایدی هم دارد:

  • می‌توانید استارتاپ یا کسب و کار خود را به سرمایه‌گذار یا شرکای تجاری احتمالی‌تان به سادگی معرفی کنید.
  • تمرکز: با به کارگیری بوم مدل کسب و کار می‌توانید شفافیت و تمرکز بهتری روی عوامل محرک کسب و کار خود داشته باشید.
  • انعطاف‌پذیری: در بوم مدل کسب و کار به سادگی هر چه تمام می‌توان مدل را تغییر داد و تمامی تأثیرات تغییر را در مدل یک صفحه‌ای مشاهده کرد.
  • شفافیت: با وجود این مدل تک‌صفحه‌ای تیم شما می‌تواند شناخت بهتری از مدل و چشم‌انداز شما در خصوص کسب و کار مدنظرتان کسب کنند.

می‌توانید قبل از این که بخواهید ریالی را هزینه کنید؛ کل کسب و کارتان را از بالا ببینید.

نحوه تکمیل بوم مدل کسب و کار

معرفی اجزای ۹ گانه بوم مدل کسب و کار

۱-   بخش مشتریان (Customer Segment)

مشتریان در بوم مدل کسب و کارمشتری چه کسی است؟ به چه چیزی فکر می‌کند؟ چه چیزی را می‌بینید؟

شما برای مشتریان چه کاری انجام می‌دهید؟ چه نیازی را برطرف می‌کنید؟

۲-   ارزش پیشنهادی (Value Proposition)

چرا مشتریان محصول ما را باید بخرند و استفاده می‌کنند؟

۳-   کانال‌های توزیع (Channels)

چگونه کالایتان را توزیع خواهید کرد؟ از چه کانالی خدمات‌تان را به مشتری ارائه خواهید داد؟

۴-   ارتباط با مشتریان (Customer Relation)

تعامل شما با مشتریان در طول چرخه‌ عمر محصول و فروش به چه صورت است؟ آیا این تعامل به صورت رودررو است؟ تماس تلفنی؟

۵-   جریان درآمد

قرار است استارتاپ شما چگونه از هر دسته از مشتریان درآمد داشته باشد؟ حق اشتراک؟ (مثل روزنامه ها)، حق سرویس؟ حق استفاده از مجوز؟ و …

۶-   فعالیت‌های اصلی (Key Activities)

کسب و کار چه فعالیت‌های استراتژیکی را به شکل منحصربه‌فرد انجام می‌دهد تا محصول یا خدمت خود را به مشتریان ارائه دهد؟

۷–   منابع اصلی (Key Resources)

از آنجا که قرار شد یک سری ارزش‌ها، شامل خدمات و محصول و سایر منافعی را که قرار است به مشتری برسانید، تعریف کنید.

حالا برای تحقق این ارزش‌ها برای مشتری به چه منابع اصلی و ضروری مالی، انسانی، تجهیزات و… نیاز دارید؟

۸-   شرکای کلیدی (Key Partners)

چه چیزی خارج از ذات کسب و کار شما است؟ شرکت برای تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های کلیدی خود چه کارهایی را می‌تواند انجام ندهد؟

۹-   ساختار هزینه (Cost Structure)

محرک‌های اصلی هزینه‌ای کسب و کار چه هستند؟ و چطور به درآمد متصل می‌شوند؟

بیشتر هزینه‌ها ثابت هستند یا متغیر؟

 

برای دریافت ادامه مطلب کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و تدوین مطالعات امکان سنجی با ما تماس بگیرید.

 

۱۰) سطح بلوغ فناوری (TRL)

یکی از معیارهایی که جهت تعیین میزان آمادگی و بلوغ فناوری (تکنولوژی) بکار میرود، سطح بلوغ فناوری یا (Technology Readiness Level) TRL  است .

که اولین بار توسط سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در دهه ۸۰ میلادی مطرح شد.

TRL ابزاری تحلیلی به منظور ارزیابی سطح آمادگی فناوری (یا تکنولوژی) و میزان خطرپذیری ناشی از بکارگیری فناوری برای توسعه محصول است.

امروزه TRL در ۹ سطح توصیف میشود و از سطح ۱ (مطالعات اولیه) شروع، و به مرحله ۹ که شامل راه اندازی سیستم در محیط واقعی و رقابت پذیر است، پایان می یابد.

اهداف سنجش TRL شامل موارد زیر است:

مرحله

سطح امادگی تکنولوژی

توصیف

شکل گیری ایده سطح ۱- قواعد اصول پایه و اساسی مطالعه شده و گزارش می‌شوند پایین‌ترین سطح آمادگی تکنولوژی است مطالعات علمی برای به دست آوردن ویژگی‌های اساسی تکنولوژی آغاز شده است
سطح ۲- مفهوم تکنولوژی / یا عملکرد آن طرح‌ریزی ( فرمول‌بندی ) می‌شود اختراع شروع می‌شود باملاحظه اصول اساسی طرز کار و عملکرد تکنولوژی اختراع می‌شود طرز کار تکنولوژی مبتنی بر قضاوت و اندیشه فردی است و هیچ مثبته و یا تحلیل تفصیلی که این فرض را ثابت کند وجود ندارد مثال‌ها هنوز محدود به مطالعات بر روی کاغذ است
سطح ۳- کارکرد و / یا ویژگی اصلی تکنولوژی به صورت تحلیلی و تجربی بیان می‌شود

تحقیق و توسعه به صورت عملی آغاز می‌شود. شامل مطالعات تحلیلی و مطالعات آزمایشگاهی می‌شود تا به طور عملی پیش‌بینی‌های مربوط به اجزای جداگانه تکنولوژی تأیید شود. مثال ؛ شامل اجزایی می‌شود که هنوز یک پارچه نشده‌اند و یا نمونه‌ای بیرون نداده‌اند .

دانش فنی بالامیزی سطح ۴- تأیید جزء و یا نمونه تابلویی در محیط آزمایشگاهی اجزا فنی مهم با یک دیگر کار خواهند کرد. در قیاس با سیستم نهایی دقت و صحت کمتری وجود دارد
سطح ۵- تأیید جزء و یا نمونه تابلویی در محیط مربوطه دقت و صحت تکنولوژی نمونه تابلویی به طور عمده‌ای افزایش پیدا می‌کند.اجزاء فنی مهم به گونه معقول تر و منطقی تری تجمیع می‌شوند به نحوی که تکنولوژی می‌تواند در محیط شبیه‌سازی شده، آزمایش شود. مثال شامل تجمیع آزمایشگاهی اجزاء با دقت و صحت بالا می‌شود
دانش فنی پیش نمونه سطح ۶- اثبات تجربی مدل سیستم زیرسیستم یا نمونه اولیه در محیط مربوطه مدل نمونه یا سیستم اولیه که کاملاً فراتر از نمونه تابلویی امتحان شده در سطح ۵ است در محیط مربوطه آزمایش می‌شود پیشرفت عمده‌ای در آمادگی اثبات‌شده تکنولوژی وجود دارد مثل شامل آزمایش نمونه اولیه در محیط آزمایشگاهی با دقت بالا و یا محیط عملیاتی شبیه‌سازی شده است
سطح ۷- اثبات تجربی نمونه اولیه سیستم در یک محیط عملیاتی نمونه اولیه در یک سیستم عملیاتی طرح‌ریزی شده قرار می‌گیرد پیشرفت عمده‌تری نسبت به سطح ۶ انجام می‌شود که مستلزم اثبات تجربی نمونه اولیه در یک محیط عملیاتی است
دانش فنی تجاری شده سطح ۸- تکمیل سیستم حقیقی و اثبات کارکرد ان از طریق آزمایش و اثبات تجربی اثبات می‌شود که تکنولوژی در شکل نهایی و تحت شرایط مورد انتظار کار خواهد کرد تقریباً در تمام موارد این سطح معرف انتهای توسعه سیستم حقیقی است
سطح ۹- اثبات سیستم حقیقی از طریق انجام موفقیت‌آمیز ان در عمل کارکرد حقیقی تکنولوژی در شکل نهایی‌اش و تحت شرایط عملی اثبات می‌شود
مطلب پیشنهادی:   تمرکز اصلی گوگل تولید محتوای ویدیویی واقعیت مجازی است

 

TRL چیست؟

برای پاسخ به سوالات در زمینه TRL با ما تماس بگیرید.

۱۱) تحقیقات بازار چه کمکی می کند؟

تحقیقات بازار یا  Market Research اصطلاحی است که به روند جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف و بازار هدف اشاره دارد.

تحقیقات بازار به یک شرکت یا یک سازمان با نمایش عمیق از مشتریان به‌ منظور برآوردن نیازهایشان کمک می کند.

این فرآیند قادر به رقابت با سایرین در همان صنعت است و به تجزیه و تحلیل چیزهایی مانند: اندازه بازار، رقابت و نیازهای بازار کمک می‌کند.

انجام تحقیقات بازار چه کمکی به ما می کند؟
  1. شناخت قوی‎ترین رقیب
  2. می ‎توانید روندهای بازار را شناسایی کنید
  3. متوجه می شوید مخاطبان شما تحقیقات خود را کجا انجام می‌دهند؟
  4. هزینه‌های شما را کم‌تر و فعالیت شما را کارآمدتر می‌کند
  5. محصولات مورد نیاز مشتریان را توسعه خواهید داد

تحقیقات بازار چیست؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و تدوین سند طرح توجیهی با ما تماس بگیرید.

۱۲)نرخ بازده داخلی IRR چیست؟

نرخ بازده داخلی یا IRR، نرخی است که سود و زیان یک پروژه را مشخص می‌کند. تحلیلگران اقتصادی معمولا از این فاکتور در کنار ارزش خالص فعلی یا NPV استفاده می‌کنند.

این مسئله به این دلیل است که هر دو روش، مشابه‌اند ولی متغیرهای متفاوتی دارند.

با کمک ارزش خالص فعلی، می‌توانید به یک نرخ تنزیل مشخص برای شرکت خود دست پیدا کنید

و سپس ارزش فعلی سرمایه‌گذاری را محاسبه کنید. اما در نرخ بازده داخلی، باید بازگشت واقعی جریان‌های نقدی پروژه را محاسبه کرد.

اگر نرخ بازده داخلی بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری شما، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند خواهد بود.

نرخ بازده داخلی مناسب در هر کشور متفاوت است و با توجه به شرایط هر کشور و شرایط کسب و کار (کسب و کار پر ریسک یا کم ریسک) متغیر است.

معمولا در شرایط ایران، توصیه میشود که نرخ بازده داخلی طرح های استارتاپی که دارای ریسک هستند، حداقل ۸۰ درصد باشد تا برای سرمایه گذار جذابیت ایجاد کند.

محاسبه‌ی نرخ بازده داخلی، یک محاسبه‌ی سر راست نیست.

به‌عنوان مثال، شما یک سرمایه‌گذاری ۳ هزار دلاری پیشنهاد می‌کنید که در سه سال آینده، سالی ۱۳۰۰ دلار درآمد خواهد داشت.

شما نمی‌توانید جریان نقدی کلی را با جمع کردن درآمد سه سال (یعنی ۳۹۰۰ دلار) به‌دست بیاورید و نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید،

چون این درآمد در طول سه سال، پخش شده است. در عوض، باید از یک فرایند تکراری استفاده کنید

و نرخ‌های مانع یا نرخ‌های بهره‌ی سالانه‌ی مختلفی را امتحان کنید تا میزان ارزش خالص فعلی به صفر برسد.

خوشبختانه نرخ بازده داخلی را به‌ راحتی با نرم‌افزار اکسل یا یک ماشین‌حساب مالی می‌توانید محاسبه کنید.

حتی لازم نیست درگیر محاسبات ریاضی شوید، همه‌ی این مراحل به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

۱۳) نحوه محاسبه شاخص های مالی در اکسل

    • تابع IRR در اکسل

مراحل محاسبه IRR در اکسل بصورت زیر می باشد:

  1. برای باز کردن تابع IRR کافی است در یکی از سلول ها علامت مساوی را گذاشته و کلمه IRR را تایپ کنید و سپس تابع را انتخاب کنید.
  2. حتما عدد خالص سرمایه گذاری باید به صورت منفی وارد شود.
    1. جریان های نقدی سال های یک الی آخر به صورت مثبت.
  3. در قسمت values باید جریان های نقدی را از سال یک تا سال آخر وارد کنید.
    1. سال آخر(پایان عمر فناوری یا کسب و کار)
  4. در قسمت Guess شما می توانید عددی را که فکر می کنید نزدیک به نرخ بازده داخلی است را به صورت درصد وارد کنید.
    1. گزینه اختیاری بوده و می توان آن را خالی گذاشت. سپس OK را بزنید.
  5. بعد از نوشتن فرمول، سلول مورد نظر را از طریق تب (Number) درصد را اتخاب کرده.

بدین صورت برای هر سرمایه گذاری؛ عدد آن را بدست می آورید.

نحوه محاسبه IRR در اکسل

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

    • تابع NPV در اکسل

 مراحل محاسبه NPV  در اکسل بصورت زیر می باشد:

  1. برای باز کردن تابع NPV کافی است در یکی از سلول ها علامت مساوی را گذاشته و کلمه NPV را تایپ کنید و سپس تابع را انتخاب کنید.
    1. حتما عدد خالص سرمایه گذاری باید به صورت منفی وارد شود.
    2. جریان های نقدی سال های یک الی آخر به صورت مثبت.
  2. در قسمت rate یا (آرایه اول) باید نرخ تنزیل وارد کنید.
    1. نرخ تنزیل حداقل برابر نرخ تورم یا نرخ سود بانکی می باشد.
  3. در قسمت values جریان های نقدی یا درآمد را از سال یک تا سال آخر وارد و OK کنید.
    1. سال آخر(پایان عمر فناوری یا کسب و کار)
  4. سپس حاصل را به اضاقه عدد خالص سرمایه گذاری کنید و enter را بزنید.
  5. بعد از نوشتن فرمول، سلول مورد نظر را از طریق تب (Number) خود  number را انتخاب کنید.

بدین صورت برای هر سرمایه گذاری؛ عدد آن را بدست می آورید.

 

نحوه محاسبه تابع (NPV) در اکسل

 

NPV

    • هزینه ثابت و متغیر

 

برای محاسبه هزینه ثابت و متغیر باید در دو جدول تمامی هزینه های سالیانه را تقسیم کرد و باتوجه به ویژگی آن هزینه، درصد مورد نظر را اعمال کرد. فقط به این نکته باید توجه کنید که مجموع هزینه های ثابت و متغیر باید با مجموع هزینه های کل سالیانه برابر باشد.

ویژگی آن هزینه، درصد مورد نظر را اعمال کرد. فقط به این نکته باید توجه کنید که مجموع هزینه های ثابت و متغیر باید با مجموع هزینه های کل سالیانه برابر باشد.

هزینه ثابت چگونه محاسبه می شود؟

هزینه متغیر سالیانه چگونه محاسبه می شود؟

 

    •   محاسبه نقطه سر به سر

برای محاسبه نقطه سر به سر، ابتدا باید هزینه ثابت و متغیر را برآورد کنید. سپس مقادیری که در جدول ذیل نامبرده شده را محاسبه و بعد از آن نقطه سربه سر را بدست آورید.

  • هزینه متغیر هر واحد: یعنی مجموع هزینه متغیر کل را بر مقدار تولید تقسیم کنید.

محاسبه هزینه متغیر هر واحد

 

نقطه سر به سر:

هزینه ثابت سالیانه  تقسیم بر تفاضل هزینه متغیر هر واحد ازقیمت فروش  هر واحد 

به عبارتی:     (هزینه متغییر هر واحد  – قیمت فروش هر واحد) / هزینه ثابت سالیانه = مقدار تولید در نقطه سر به سر

  • درآمد در نقطه سر به سر:

مقدار تولید در نقطه سر به سر * قیمت فروش هر واحد

  • درصد فروش در نقطه سر به سر:

مقدار تولید در نقطه سر به سر تقسیم بر مقدار تولید کل

محاسبه نقطه سر به سر

    • دوره بازگشت سرمایه

برای محاسبه مدت زمان بازگشت سرمایه بایستی  میزان سرمایه گذاری اولیه که در  شروع کسب و کار هزینه کرده اید را از جریان های نقدینگی سال اول تا مدت زمانی که مشخص می باشد (۳ ساله،۵ ساله و یا ۷ و ۱۰ ساله) کسر گردد.

به مثال زیر توجه کنید.

عمر کسب و کار ۵ سال است. میزان سرمایه اولیه ۲۵۰ هزار واحد می باشد. مدت زمان بازگشت سرمایه در سال سوم اتفاق می افتد به عبارتی حدود ۳۱ ماه زمان لازم است تا سرمایه اولیه برگردد. یعنی ۲۴ ماه که معادل  دو سال می باشد و مقدار ۱۰۰ واحد باقی مانده از سرمایه کل  ۱۶۰ واحد جریان نقدینگی سال سوم تامین می شود. لذا حدود ۲٫۵ سال زمان نیاز است.

نحوه محاسبه دوره بازگشت سرمایه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و پاسخ به سوالات در حوزه محاسبات مالی با ما تماس بگیرید.

۱۴)  راهنما نحوه نوشتن طرح توجیهی

مراحل تدوین گزارش مطالعات امکان سنجی ( FSR )

نحوه-نوشتن-طرح-توجیهی
 مرحله اول

توضیحات معرفی شرکت و مسئله یا مشکل موجود را بنویسید. به منظور انجام این مرحله برای نوشتن یک الگوی گزارش امکان سنجی ، باید یک تحلیل جایگزین را انجام داده و توضیحی در مورد راه حل های ممکن برای پروژه خود ارائه دهید،

به عنوان مثال، این پروژه را می توان با اجرای یک یا دو راه حل ممکن انجام داد .

پس از استفاده از معیارها برای ارزیابی راه حلها ، گام بعدی شما برای نوشتن گزارش مطالعات امکان سنجی، تعیین اقتصادی ترین راه حل مناسب و اقتصادی از نظر فنی است که به شرکت اجازه می دهد:۱) به استفاده بهینه از منابع پروژه و ۲) به دست آوردن بهترین استفاده ممکن بپردازد،سود.

 مرحله دوم

توضیحات فنی مرتبط با پروژه را بایستی وارد کنید. برای این کار ، باید اطلاعات پیش زمینه در مورد پروژه خود را جمع آوری کنید و از تمامی جهات فنی پروژه بررسی شود و با سایر نمونه ها از نظر فنی مقایسه شود.

فرایند گزارش گیری امکان سنجی شما را ملزم می کند با جمع بندی هدف پروژه و بیان عملی ترین راه حل، نتیجه گیری کنید.

  مرحله سوم

به وضعیت بازار اشاره می‌کنید. تمامی بخش های مرتبط با بازار اعم از اندازه بازار، رقبا، مشتریان هدف، قیمت فروش و استراتژی فروش و همچنین مزیت‌های رقابتی پروژه شما بایستی به طور کامل شرح داده شود.

سعی کنید این بخش را خیلی اغراق آمیز یا بد بینانه ننویسید.  چرا که بایستی واقع بینانه و یا خوش بینانه بررسی کنید.

بلکه باید به این نکته توجه کنید که مطالعات امکان سنجی همان طور که از نامش پیداست، امکان بودن یک پروژه را بررسی می کند لزوما اجرا شدن قطعی آن را بررسی نمی کند .

در نظر داشته باشید که برای برآورد اندازه بازار و رقبا می توانید از منابع قابل دسترس که در ادامه اشاره شده است، استفاده کنید:

  1. مقالات فارسی و لاتین
  2. آمار واردات و صادرات از اتاق بازرگانی
  3. آمار واردات و صادرات ازگمرک
  4. مرکز آمار ایران
  5. محاسبه آنلاین قیمت کارتن و بسته بندی
  6. سایت های آماری
  7. سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  8. بانک اطلاعاتی ۱۱۸
  9. وزارت صنعت و معدن و تجارت
 مرحله چهارم

گزارش مالی که بخش مهم و حیاتی پروژه است را باید شرح دهید. اگر گزارش مالی را به سه بخش تقسیم کنیم، باید گفت: بخش اول، جداول مرتبط با حجم تولید(فروش) و همچنین محاسبات مربوط به میزان سرمایه گذاری لازم تا کسب و کار معرفی شده راه اندازی شود را باید قرار دهید،  سپس در بخش دوم تمامی جداول هزینه ها و درآمدها که شامل هزینه های نیرو انسانی،انرژی و مواد اولیه، قیمت فروش، میزان سرمایه در گردش و… را شرح ‌دهید. حتما سعی کنید در بخش دوم تمامی جداول محاسبه شده مانند قیمت تمام شده، سود نسبی هر واحد محصول، مصرف سالیانه مواد اولیه و… بیان کنید. این کار باعث می‌شود تاثیر مثبتی در ذهن خواننده  ایجاد شود که موردی نادیده گرفته نشده است و همه موارد لازم محاسبه شده است.

در بخش آخر نیز، شاخص های مالی مانند: NPV,IRR,IOR، دوره بازگشت سرمایه و… بنویسید.

مدت زمان بازگشت سرمایه چگونه محاسبه می شود.

برای دریافت جزئیات سرفصل‌های بخش های معرفی، فنی، بازار و مالی می توانید فایل ورد را دانلود کنید.

برای انجام محاسبات مالی می توانید فایل اکسل را دانلود کنید.

الزامات محتوا FSR :

برای آماده سازی محتوای گزارش امکان سنجی با توجه به طیف وسیعی از الزامات که ممکن است از سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد ، قالب بندی و ساخته می شود. در ضمن ، پیشنهادات مشترکی وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

قدم اول برای شروع با نوشتن گزارش امکان سنجی نمونه ، ابتدا باید یک صفحه عنوان ایجاد کنید که عنوانی توصیفی اما مختصر داشته باشد ، نام مجری یا طراح، ایمیل،تاریخ و همچنین سازمانی که برای آن گزارش می نویسید را درج کنید.

در مرحله بعد ، شما باید فهرستی از مطالب را شامل کنید که سرفصل ها و عناوین فرعی را به همان ترتیب که در بدنه گزارش تهیه می شوند، ترتیب دهد.

همچنین لیستی از کلیه مطالب جداول، شکل ها، تصاویر، ضمائم مورد استفاده در سند را اضافه کنید. به یاد داشته باشید که صفحه عنوان نباید شماره گذاری شود و بیش از ۴-۵ صفحه نباید به این موضوعات اختصاص داد.

قالب تدوین گزارش FSR :

از آنجا که بسیاری از سبک ها و الزامات مختلف برای قالب بندی گزارش مطالعات امکان سنجی مختلف وجود دارد ،

ممکن است انتخاب قالب مناسب برای گزارش برای شما دشوار باشد ، بنابراین پیشنهاد می کنیم این موضوع را با متصدی یا سرپرست خود در میان بگذارید که باید یک ظاهر طراحی مناسب را ارائه دهد. در ضمن ، چندین پیشنهاد مشترک به شرح زیر است:

  1. هر صفحه از گزارش باید یک عنوان توصیفی با عنوان مختصر برای گزارش و شماره صفحه (در بالا یا پایین سمت چپ) داشته باشد.
  2. گزارش را با عناوین و زیر عناوین تهیه کنید و این ساختار را در محتوای سند نشان دهید اطمینان حاصل کنید که عناوین به درستی قالب بندی شده اند. (به عنوان مثال: سمت راست ، ۱-۱ فصل بازار و غیره) (tab Home/Styles)
  3. در هر صفحه از عناوین یکسان برای عناوین در کل الگوی گزارش استفاده کنید. دقت کنید که ابتدا هر صفحه با عنوان شروع شود. اگر متن بیشتر از یک صفحه بود ادامه آن را در صفحه بعد قرار دهید و پایان متن را از عکس استفاده کنید تا صفحه تمام شود مگر اینکه عنوانی که انتخاب می‌کنید را به همراه محتوا آن بیش از نیم صفحه نباشد و در قسمت پایین صفحه جای گیرد و ادامه آن به صفحه بعد منتقل نگردد.
  4. هرگز از فونت خیلی بزرگتر یا خیلی کوچک در متن استفاده نکنید. (قلم باید ظاهر حرفه ای داشته باشد ، سایز قلم (۱۲-۱۰)/ نوع فونت عموما ( B Nazanin/B Mitra) / فاصله بین خطوط( ۱٫۵-۱)/ پارگراف ها حداقل روی حالت  (tab Home / Paragraph/ justify)
  5. تمامی جداول مورد استفاده یک رنگ و از tab table استفاده شود تا فرمت جداول یکسان باشد.
  6. جداول طرح توجیهی به چه صورت است
  7. برای تصاویر، نمودار و… نام را به صورت کپشن وارد کنید.(tab Refrences/insert Caption)
  8. گزارش باید دارای صفحه مرجع باشد که کلیه مواد مرجع ( مقالات، کتاب، صفحات وب، نشریات، گزارش ها و غیره) را که در سند شما ذکر شده است را لیست کند.
مطلب پیشنهادی:   معرفی مدل‌های صحیح کارآفرینی دانش‌بنیان‌ مهم‌ترین وظیفه دانشگاه‌هاست

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

۱۵) تعرفه تهیه طرح توجیهی

مطابق دستورالعمل تعرفه مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی،کانون مشاوران بانکی، نرخ حق الزحمه به صورت زیر مشخص می شود.

جهت دریافت فایل کامل تعرفه روی لینک زیر کلیک کنید. البته با توجه به درصد پیشرفت پروژه و مدیریت اطلاعات پروژه،تخفیفهایی منظور می گردد.

جهت برآورد صحیح تعرفه طرح توجیهی با ما تماس بگیرید.

دستورالعمل تعرفه مراکز مشاوره و طرح توجیهی

 

نرخ حق الزحمه تهیه طرح توجیهی

 

 

دستورالعمل تعرفه طرح توجیهی

جهت دریافت مشاوره و هرگونه سوال در زمینه تعرفه ها با ما تماس بگیرید.

۱۶)  چرا برای دریافت وام، باید طرح توجیهی ارائه کنیم؟

طرح توجیهی یک بررسی همه جانبه و کامل نسبت به یک موضوع خاص است. بدین معنا که همانطور که میخواهید یک نفر را متقاعد کنید که کار شما درست است.

و برای آن دلیل و مدرک می آورید٬ طرح توجیهی نیز همانطور که از نامش مشخص است یک مدرکی است برای توجیه بانک و یا نهاد مربوطه نسبت به فعالیت شما.

یعنی  بانک را متقاعد میسازید که کار شما سودآور است و باید به همین دلیل وام را به شما اعطا کنند. اگر بخواهیم در یک مثال واقعی این موضوع رابیان کنیم به شکل زیر میتوان آنرا تشریح کرد.

برای راه اندازی یک کارخانه مواد شوینده و بهداشتی (طرح توجیهی تولید مواد شوینده )به اطلاعات طبقه بندی شده ای همانند نمونه زیر احتیاج داریم:

  • کارخانه در کجا و با چه هدفی ساخته می شود ؟
  • زمین چند مترمربع است و چه مقدار بنا در آن ساخته می شود؟
  • چند کارگاه یا کارخانه در کشور یا آن شهر وجود دارد و با چه ظرفیتی فعالیت می کنند؟
  • نیاز بازار چه تعداد است و کانال های فروش چه کسانی و یا چه کسب و کارهایی هستند؟
  • چطور مشتری جذب می کند؟
  • مقدار سرمایه مورد نیاز برای احداث و تجهیز چقدر است؟
  • چند نفر پرسنل احتیاج است و حقوق هر کدام چه مقدار است؟
  • میزان عرضه و تقاضا بررسی شوند؟
  • وضعیت صادرات و واردات به چه شکل است.
  • چه نوع ماشین آلات و دستگاه ایی مورد نیاز است؟
  • آیا نیاز به وارد کردن مواد اولیه از خارج از کشور است؟
  • تامین مواد اولیه به چه صورت شکل می گیرد؟
  • و…

پاسخ تمامی این سوالات منجر به تولید یک طرح توجیهی خواهد شد که با ارایه آن به بانک میتوانید مراحل اخذ وام را طی کنید.

 

a)     شرایط دریافت وام با طرح توجیهی؟

بانک ها وام را به صورت ارزی و ریالی در اختیار سرمایه گذارانی که قصد ایجاد یا توسعه واحدهای صنعتی، معدنی و گردشگری دارند، قرار می دهند. تا شرایط لازم جهت بهره برداری مطلوب از مجموعه خود را داشته باشند.

جهت پرداخت وام به متقاضی، ضوابطی از جانب بانک ( مدارک لازم جهت اخذ وام بانکی ) مطرح است:

 ضوابط اخذ وام

  1. اولین و مهمترین مساله در اعطای تسهیلات به متقاضی، طرح یا پروژه مربوطهتوجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم را داشته باشد.
  2. میزان اعطای تسهیلات بهاشخاص حقیقی تنها تا سقف یک میلیارد ریال می باشد و مبلغ بیش از یک میلیارد ریال به اشخاص حقوقی مجاز می باشد.
  3. حداکثر۶۰ درصد سرمایه گذاری ثابت طرح به صورت تسهیلات از طریق بانک تامین می شود و ۳۰ درصد سرمایه گذاری کل طرح که شامل سرمایه گذاری ثابت و در گردش است. از طرف متقاضی بصورت سرمایه پرداخت شده شرکت تأمین گردد.
  4. گزارش توجیهی طرح باید از طریق مشاوران منتخب بانک تهیه گردد که همان شرکت های عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی می باشند.
  5. همچنین در صورت تصویب طرح در بانک ، متقاضی موظف است جهت نظارت بر اجرای طرح با یکی از مشاوران منتخب واجد شرایط بانک قرارداد نظارتی منعقد نماید.
  6. باز پرداخت تسهیلاتمعمولاً ۵ ساله می باشد که تغییر این دوران از اختیارات بانک بوده که متناسب با وضعیت طرح ها است.
  7. افتتاح حساب جاری قرض الحسنه از جمله اقداماتی است که متقاضی هنگام ارائه در خواست تسهیلات می نماید.

مراحل انجام کار جهت اخذ وام

  • پیش پذیرش:

در این مرحله، متقاضی با مراجعه به یکی از شعبات بانک، درخواست خود را ارائه می دهد.

در صورتی‌که طرح در لیست طرح های با الویت باشد، به وسیله گزارش امکان سنجی، بانک موافقت خود را نسبت به طرح اعلام می‌دارد.

متقاضی با مراجعه به یکی از شرکت های عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی ٬ اقدام به تهیه گزارش طرح توجیهی یا همان مطالعات امکان سنجی می نماید.

  • پذیرش توسط بانک عامل:

در این مرحله متقاضی با در دست داشتن مدارک لازم به همراه گزارش طرح توجیهی تحویل بانک می دهد.

  • ارزیابی طرح توجیهی و تصویب:

گزارش طرح توجیهی توسط بانک عامل مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت تائید توسط بانک، پرداخت تسهیلات انجام می گیرد.

  • عقد قرار داد:

متقاضی با ارائه مدارک و وثائق مورد نیاز نزد بانک، قرار داد اعطای تسهیلات منعقد می گردد.

  • پرداخت تسهیلات:

پس از ارائه گزارش پیشرفت طرح در مراحل مختلف توسط مشاور به بانک، توسط بانک بررسی می شود. سپس با توجه به میزان پیشرفت طرخ پرداخت انجام می شود.

b)     مدارک مورد نیاز جهت اخذ وام

مدارک لازم جهت اخذ وام بانکی برای ارائه به بانک:

  • آخرین اساسنامه ثبتی شرکت
  • آخرین نسخه آگهی تاسیس
  • روزنامه رسمی آگهی آخرین اقامتگاه قانونی شرکت
  • گواهی مالیاتی
  • صورت جلسه هیئت مدیره شرکت مبنی بر موافق با اخذ تسهیلات از بانک
  • کپی کلیه اسناد مالکیت محل اجرای طرح و وثیقه ها و تضمینات
  • گزارش کارشناس رسمی دادگشتری
  • کپی شناسنامه کلیه اعضای هیئت مدیره
  • ارائه مجوز های لازم جهت منابع معرفی شده
  • آخرین گزارشات بازرس قانونی و حسابرسی شرکت
  • تصویر پروانه بهره برداری و هر گونه مجوز فعالیت
  • قرار داد تهیه گزارش طرح توجیهی
  • قرار داد نظارت با شرکت های مهندس مشاور

 

c)      انواع فرمت بانک ها

اصولا هر بانک یا نهاد و سازمانی یک قالب خاص برای تدوین طرح توجیهی یا کسب و کار ارائه می کند. فایل بعضی از نهادها را در اختیار شما قرار داده ایم.

  1. فرمت خام طرح توجیهی بانک ملی
  2. فرمت خام طرح توجیهی بانک کشاورزی
  3. فرمت خام طرح توجیهی بانک صادرات
  4. فرمت خام طرح توجیهی شرکت شهرک های صنعتی
  5. فرمت خام طرح توجیهی صندوق نوآوری و شکوفایی
  6. فرمت خام طرح توجیهی شهرداری

 

شرایط دریافت وام بانکی با ازائه طرح توجیهی

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۱۷)مراحل صدور مجوزپروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری یکی از آن مجوزهایی است که برای شروع بعضی از کارهای تجاری و اقتصادی به آن نیاز است.

اگر شما هم در رابطه با این مجوز، مدارک لازم برای دریافت پروانه بهره برداری، کاربردهای آن و… به دنبال اطلاعاتی هستید، با ما همراه باشید.

a)     پروانه بهره برداری چیست؟

احتمالا شما هم با این سوال رو به رو شده اید که اصلا پروانه بهره برداری چیست؟

البته هنگامی که به دنبال مدارک لازم برای آن هستید و همچنین می خواهید از مراحل دریافت آن مطلع شوید،

احتمالا اطلاعاتی نسبی هم در رابطه با این مجوز دارید، اما باز هم در ادامه اطلاعاتی کامل و دقیق را در رابطه با این مجوز بیان می کنیم.

همان طور که گفتیم نوعی مجوز برای شروع کار است.

یک واحد صنعتی برای آن که فعالیت خود را شروع کند به مجوزهای متعددی نیاز دارد که هر یک از آن ها هم در زمانی خاص باید دریافت کند،

پروانه هم یکی از این مجوزها به حساب می آید که بعد از تاسیس و قبل از تولید انبوه باید آن را اخذ کرد.

تصور کنید که شما یک واحد صنعتی دارید، بعد از آن که کارهای لازم برای شروع را انجام دادید، یعنی ماشین آلات و تجهیزات را خریداری کرده اید و حتی نیروهای لازم برای کار خود را هم دارید،

در این حالت برای شروع کار به مجوز دیگری هم نیاز دارید که همین پروانه بهره برداری است.

به این موضوع دقت داشته باشید که فقط واحدهای صنعتی برای شروع کار خود به این مجوز نیاز دارند.

اخذ این مجوز اهمیت بالایی دارد، زیرا در پروانه میزان ظرفیت واحد تولیدی شما مشخص می شود و این نکته در روند کاری شما اهمیت بسیار بالایی دارد.

b)     مدارک لازم دریافت پروانه بهره برداری

اطلاع از این مدارک به شما کمک می کند که قبل از اقدام برای دریافت آن مدارک را جمع آوری کرده و به این ترتیب در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

  • در ابتدا باید در وب سایت بهین یاب فرم مربوطه را تکمیل کنید.
  • سپس باید مدارک شناسایی فرد متقاضی را ارائه دهید. طبیعتا می دانید که مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه می شود.
  • باید از مدارک ثبت شرکتخود هم کپی تهیه کنید، اگر شرکت شما تغییراتی داشته است، باید روزنامه آخرین تغییرات هم ارائه دهید.
  • باید شما پایان کار ساختمان خود را هم ارائه دهید و در صورتی که ساختمان اجاره ای است، برگه اجاره نامه را اراده دهید.
  • از تجهیزاتی که برای واحد صنعتی خود تهیه کرده اید لیست تهیه کرده و به همراه فاکتور آن را ارائه دهید.
  • از کارگران خود هم لیستی تهیه کرده و آن را هم ارائه دهید.
  • از معاونت دارویی و غذایی دانشگاه علوم پزشکی هم باید تائیدیه داشته باشید.

شما باید مدارک فوق را جمع آوری کرده و در مرحله ای که به آن ها نیاز است، آن ها را ارائه دهید.

c)      مراحل صدور پروانه بهره برداری

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، مراحلی است که برای اخذ پروانه بهره برداری باید پشت سر بگذارید.

اگر چه در ادامه این مراحل را شرح می دهیم،

اما پیشنهاد ما این است که این کار را به یک کارشناس متخصص بسپارید.

در این صورت مطمئن خواهید بود که مراحل به طور دقیق و حساب شده ای پیگیری می شوند.

  1. در ابتدا لازم است که به صورت اینترنتی و غیر حضوری در وب سایت بهین یاب ثبت نام کنید و همانطور که گفتیم فرم های مربوطه را تکمیل کنید.

  2. در مرحله بعدی شما باید درخواست کتبی خود را برای دریافت پروانه بهره بردای را ثبت کنید.

  3. در این مرحله باید فرم های مربوطه را با دقت تکمیل کنید، توجه داشته باشید که اطلاعات را با حوصله و دقت وارد کنید، زیرا این اطلاعات اهمیت بسیار بالایی دارند و باید صحیح باشند.

  4. در مرحله بعد لازم است که زمانی را منتظر باشید. نمی توان به طور دقیق مدت زمان خاصی را برای این انتظار در نظر گرفت. کاشناس مربوطه باید فرم ها و مدارک شما را بررسی کند و نتیجه نهایی را به شما ابلاغ خواهد کرد.

  5. در این مرحله اگر کارشناس مدارک شما را تائید نکرده باشد، باید برای رفع ایراد وارد شده اقدام کنید و اگر کارشناس مدارک را تائید کرده باشد، باید برای حضور بازرس ها در واحد تولیدی خود آماده شوید.

  6. بازرس ها از واحد تولیدی شما دیدن می کنند. در این مرحله آن چه در واحد تولیدی شما می گذرد، با آن چه در طرح اولیه خود ارائه داده اید، تطبیق داده می شود. اگر هر دو اطلاعات با هم هماهنگ و متناسب باشند، بازرس برگه تائیدیه را صادر خواهد کرد.

  7. بعد از تائید بازرس باید به دنبال دریافت استعلام های لازم باشید.

  8. بعد از این مرحله اگر همچنان ایرادی وجود نداشته باشد و با مشکلی رو به رو نشوید، پروانه بهره برداری برای شما صادر خواهد شد.

به این موضوع دقت داشته باشید که طرح اولیه یکی از فرم هایی است که باید به طور دقیق آن را تکمیل کنید، از آنجایی که این طرح اهمیت بسیار بالایی دارد،

به شما توصیه می کنیم که آن را با دقت تکمیل کنید تا در مراحل بعدی با مشکلی رو به رو نشوید.

d)     اعتبار پروانه بهره برداری

تا به این مرحله سعی بر این داشتیم که مهم ترین سوال های مربوطه را پاسخ دهیم تا ابهامی برای مخاطب وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از سوال هایی که برای مخاطب ها پیش می آید، در رابطه با اعتبار آن است.

این که شما در کدام شهر مشغول به فعالیت هستید،

از آن مواردی است که بر روی اعتبار پروانه شما تاثیر می گذارد. در استان تهران اعتبار یک ساله است که البته می توان آن را تمدید کرد.

این در حالی است که در شهرستان ها اعتبار پروانه بهره برداری تا زمانی است که فعالیت واحد تولیدی شما ادامه دارد.

اما برای تمدید اعتبار در تهران باید چه کارهایی را انجام داد. بعد از یک سالی که واحد تولیدی شما فعالیت داشته است، شما مجدد می توانید برای تمدید اقدام کنید.

در این حالت بازرس یا بازرس هایی به واحد تولیدی شما مراجعه می کنند و در صورت تائید آن ها مبنی بر اینکه واحد تولیدی شما فعالیت دارد،

به مدت سه سال دیگر هم می توانید پروانه بهره برداری خود را تمدید کنید.

بعد از این مدت سه ساله اگر باز هم بخواهید پروانه بهره برداری خود را تمدید کنید، این روند مانند آنچه در بالا گفتیم تکرار خواهد شد،

اما این بار مدت اعتبار پروانه بهره برداری شما ۵ ساله خواهد بود.

خبر خوب این جا ست که بعد از این مدت ۵ ساله پروانه بهره برداری شما به صورت مادام العمر تمدید خواهد شد و دیگر نگران آن نخواهید بود.

مطلب پیشنهادی:   نرخ بازده داخلی (IRR) چیست؟

e)     هزینه اخذ پروانه بهره برداری

هزینه از آن موردهایی ست که ما در همه کارها به آن دقت بسیاری داریم. مهم نیست قصد انجام چه کاری را داریم.

برای انجام هر کاری لازم می دانیم که از هزینه های مربوط به آن مطلع باشید که البته این موضوع هم کاملا طبیعی و منطقی است.

در این قسمت اشاره ای به هزینه دریافت پروانه بهره برداری می کنیم تا سوالی در این رابطه برای مخاطب ها وجود نداشته باشد.

به این موضوع دقت نمائید که دریافت پروانه بهره برداری برای هر کسی هزینه ای خاص دارد که با دیگری متفاوت است .

لذا قادر به بیان یک مبلغ دقیق برای این کار نیستیم. اما نگران نباشید، برای رفع ابهام از این موضوع در ادامه لیستی تهیه کرده ایم از هزینه هایی که باید پرداخت کنید،

با توجه به این لیست می توانید هزینه ای که باید متناسب با شرایط خود پرداخت کنید را محاسبه کنید.

  • شما متناسب با فعالیت خود به تجهیزات و ماشین آلاتی نیاز دارید که برای خرید آن ها هم باید هزینه ای را پرداخت کنید.
  • برای دریافت پروانه بهره برداری به سازمان مربوطه باید مبلغی را بپردازید.
  • همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم بهتر آن است که پیگیری مراحل دریافت پروانه بهره برداری را به یک کارشناس بسپارید، برای این کار هم باید هزینه ای را پرداخت کنید.

اگر باز هم در رابطه با این موضوع سوالی دارید، آن را با کارشناس های ما در میان بگذارید و به طور رایگان از مشاوره های تخصصی ما بهره مند شوید.

۱۸) مراحل صدور جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس یکی از مهم ترین کارهایی است که می بایست برای راه اندازی کسب و کارها به صورت قانونی انجام شود.

اما نیاز به اطلاعاتی داردید به جهت تهیه مدارک و پیگیری صدور جواز تاسیس ، فواید اخذ جواز کارگاهی، هزینه های آن و همینطور مدت زمان اعتبار آن می باشد.

برای اخذ جواز تاسیس در ابتدا باید به اداره صنعت و معدن شهرتان مراجعه کنید.

پس از مراجعه به شما آموزش ثبت درخواست اینترنتی داده می شود.

مرحله به مرحله پیش بروید تا پس از تایید کارشناس جوازتان را بگیرید و برای راه اندازی کسب و کارتان دست به کار شوید.

اطلاعیه: در حال حاضر از آبان ماه ۱۴۰۰ اداره محترم مالکیت معنوی جواز تاسیس را به عنوان مدرک برای درخواست برند قبول نمی کند.

لذا قبل از اقدام در این مورد تحقیق کنید، در ضمن ثبتی نو در حال حاضر ثبت نام در سایت بهین یاب انجام نداده و با مطالعه کامل این صفحه خودتان امکان ثبت نام در سامانه بهین یاب را خواهید داشت.

۱٫      جواز تاسیس چیست؟

در این خصوص می توان گفت شرکت ها و اشخاص به صورت بخش های حقیقی و یا حقوقی قادر هستند این جواز را دریافت نمایند.

اما جهت دریافت این جواز می بایست شخص تصمیم داشته باشد یک بخش تولیدی مانند کارخانه را تاسیس نماید.

اولین مراحل جهت تاسیس هر کسب و کاری گرفتن مجوز مربوط به فعالیت کسب و کار می باشد.

هنگامی که تصمیم به تهیه فرم تقاضانامه جهت درخواست برای اخذ مجوز تاسیس می گیرید.

حتما در فرم قید کنید که جواز برای چه نوع شرکت و یا چه شخصی می باشد.

صاحب جواز تاسیس شده قادر است در یکی از شهرک های صنعتی موجود که در فرم درخواست ذکر شده است.

فعالیت خود را به صورت رسمی در تولید محصول مورد نظر شروع کند.

در واقع می توان گفت که جواز یک مجوز قانونی برای افراد حقیقی و حقوقی است.

که می توانند با آن فعالیت خود را آغاز کرده و در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند.

اخذ جوار تاسیس با در نظر گرفتن جنس کالا و فعالیت مشخص از سمت وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت و یا جهاد کشاورزی ثبت و صادر می شود.

۲٫      مدارکی که برای اخذ جواز تاسیس باید آماده کنید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز تاسیس با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص تقاضا دهنده کمی متفاوت می باشد. در این بخش سعی در ذکر هر دو مورد شده است.

مدارک لازم برای افراد حقیقی:

  • کپی تمام مدارک اشخاص حقیقی که شامل کارت ملی و شناسنامه می شود.
  • کپی کارت پایان خدمت اشخاص حقیقی و یا کارت معاف از خدمت.
  • آدرس محل سکونت همراه با شماره های تماس ثابت و همراه.
  • فهرست محصولات و کالاهای مورد درخواست برای تولید و ارائه.

مدارک لازم برای افراد حقوقی:

  • کپی تمام مدارک مدیر عامل که شامل کارت ملی و شناسنامه می باشد.
  • کپی کارت پایان خدمت و یا معاف از خدمت مدیر عامل.
  • تصویر آگهی در خصوص تاسیس کسب و کار همراه با آخرین تغییرات به وجود آمده در شرکت.
  • آدرس دقیق محل سکونت همراه با شماره های تماس ثابت و همراه مدیر عامل.
  • ارائه فهرست کامل از محصولات و کالاهای مورد تقاضا برای تولید.
  • فهرست شهرک های صنعتی.
  • درج واژه تولید در تقاضانامه در رابطه با فعالیت تولیدی.
  • تصویر فرم درخواست.
  • تصویری از فرم اظهارنامه شرکت.
  • مهر شرکت.

۳٫      حتما باید شرایط اخذ جواز تاسیس را داشته باشید.

به صورت کلی اخذ جواز تاسیس باید مطابق با مراحل از پیش مشخص شده است.

و شرایط خاصی با توجه به طبقه نوع کالا و جنس محصول از سمت وزارت مشخص شده بررسی و تایید گردد.

شرایط عمومی برای برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به شرح زیر می باشد:

شخص متقاضی می بایست دارای تابعیت ایرانی باشد.

شرایط سنی برای شخص متقاضی حداقل ۲۰ سال می باشد.

شخص متقاضی باید دارای گواهی پایان خدمت و یا فرم معاف از خدمت باشد.

۴٫      آموزش درخواست جواز تاسیس توسط خودتان

وارد شدن به سایت صنعت و معدن ثبت شرکت جهت ایجاد حساب کاربری و گرفتن رمز ورود

کامل کردن فرم تقاضانامه و ثبت درخواست

مشخص نمودن اولویت درخواست و طبقه مورد نظر

اخذ جواز

نکات مهمی هنگام ایجاد حساب کاربری وجود دارد که باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید.

در این خصوص ما سعی داریم این نکات را به صورت کامل برای شما شرح دهیم تا در ایجاد حساب دچار مشکل نگردید.

   ایجاد حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری دارای دو مرحله می باشد؛

در مرحله اول بعد از وارد شدن به سایت باید در صفحه مشخص شده یک نام کاربری و رمز عبور مشخص نمایید.

پس از آن با کامل کردن فرم مورد نظر شما دارای یک حساب شخصی می شوید.

پس از ساخت حساب کاربری شما به برخی مواردی همچون وبگاه ها، درگاه تغییر، سامانه برنامه ریزی راهبردی و … دسترسی پیدا می کنید.

در مرحله دوم ایجاد حساب کاربری می بایست ۴ فرم مشخص شده در سایت را تکمیل نمایید. این فرم ها شامل:

مشخصات کامل بنگاه (در فرم اولیه می بایست به صورت کامل و صحیح تمام ویژگی ها و مشخصات شرکت درج گردد.)

مشخصات کامل مدیر عامل یا شخص تقاضا دهنده.(در فرم دوم می بایست مشخصات کامل فرد متقاضی به صورت صحیح وارد گردد.)

تعیین اسم برند (در فرم سوم لازم است که مشخصات و تصویر کاملی از اسم برند انتخابی برای کسب و کارتان را وارد کنید.)

مشخصات کامل شرکت (در فرم چهارم که آخرین فرم می باشد می بایست تمامی مشخصات مربوط به شرکت را وارد کرده.

چنانچه شرکت دارای شعبه های متعدد می باشد لازم است که مشخصات تمامی شعبه ها به صورت جدا وارد شود و در حساب کاربری ثبت شود.

همچنین باید شعبه اصلی و مرکزی نیز مشخص شود.)

پس از انجام مراحل ذکر شده نوبت به ثبت برند می گردد.

با در نظر گرفتن درخواست ثبت شده از طریق شما شرکت مربوطه پس از بررسی تمامی مدارک و مشخصات شما رای خود را صادر می کند.

لازم به ذکر است که در فرم های مربوطه و پایان مراحل اینترنتی شما می بایست اولویت موضوع خود را مشخص کنید.

۵٫      آیا اخذ جواز تاسیس هزینه دارد؟

خیر، در صورتی که وقت کافی برای درخواست جواز تاسیس دارید.

هیچ هزینه ای نیاز نیست پرداخت کنید، فقط یک هزینه حدود ۲۰۰ هزار تومانی باید در بانک واریز کنید.

اما اگر این کار را به شخص دیگری بسپارید برای انجام مراحل اداری با دادن وکالت هزینه ای برای دستمزد از شما دریافت می کند.

اخذ مجوز حقیقی و یا حقوقی هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

اما چنانچه نیاز به گرفتن وام بیشتر از ده میلیار ریال جهت تاسیس کسب و کار مربوطه باشد نوع جواز شما به صورت حقوقی باشد مناسب تر است.

بعد از گرفتن مجوز تاسیس شخص تقاضا دهنده قادر است. یک معرفی نامه جهت شهرک صنعتی درخواست دهد.

در صورتی که تقاضا دهنده تصمیم به گرفتن وام از بانک برای تولید کالای مورد نظر را داشته باشد.

جهت گرفتن وام از موسسه لازم است یک فرم از طرح توجیهی که مبلغ هزینه های لازمه به صورت کامل فهرست شده است را ارائه نماید.

۶٫      مدت زمان اعتبار جواز تاسیس

اخذ جواز تاسیس همچون دیگر مجوزهایی که به شکل قانونی دریافت می شوند دارای اعتبار مشخصی می باشند.

مدت زمانی که جواز شما دارای اعتبار می باشد یک سال می باشد. چنانچه شخص دارای جواز تصمیم داشته باشد.

برای زمان بیشتری از مجوز خود استفاده نماید می تواند جهت تمدید آن در خواست نماید.

لازم به ذکر است که جهت اضافه کردن مدت اعتبار جواز لازم است، همانند اخذ آن مراحلی را گذرانده تا بتوانید مجوز اخذ شده خود را تمدید نمایید.

همچنین دانستن این موضوع نیز که پس از اخذ جواز باید جهت گرفتن پروانه بهره برداری نیز اقدام نمایید.

به این معنی که پیش از درخواست برای اخذ پروانه داشتن مجوز تاسیس بسیار مهم و ضروری است.

زیرا در صورت نداشتن مجوز برای شما صادر نخواهد شد.

نکته مهم دیگر در خصوص اعتبار جواز باطل شدن آن در صورت درخواست شخص مالک و یا پایان یافتن اعتبار آن.

و همنیطور اقدام نکردن در مهلت مشخص شده برای تمدید می باشد.

۷٫      فرآیند درخواست جواز چه مدت زمانی طول می کشد؟

به طور معمول اخذ جواز تاسیس با توجه به سازمان و مراجع مربوطه متفاوت می باشد.

برای درک بیشتر از مدت زمان مشخص شده توسط وزارت های مختلف چند نمونه را در زیر برای شما شرح خواهیم داد:

مدت زمان لازم از وزارت صنعت و معدن ممکن است از ۴۸ ساعت تا دو هفته به طول بینجامد.

این زمان برای گرفتن جواز از وزارت جهاد کشاورزی به ۲۴ ساعت الی ۱۵ روز تغییر می کند.

نمونه دیگر جواز از وزارت میراث فرهنگی می باشد که ممکن است ۳۰ روز الی ۶۰ روز زمان ببرد.

نکته: مدت زمان دقیق درخواست جواز به هیچ وجه به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست و تنها در اختیار کارشناسان اداره می باشد.

پس در هر صورت باید اقدام کنید و منتظر پاسخ از سمت اداره باشید.

۸٫      مراجع صادر کننده جواز تاسیس

همانطور که از پیش گفته شده با توجه به نوع کسب و کار و فعالیت اقتصادی مراجع صدور جواز تاسیس متفاوت است.

می توان گفت برای اکثر فعالیت های صنعتی مراجع صادر کننده وزارت صنعت و معدن تجارت است.

اما دیگر سازمان ها همچون سازمان میراث فرهنگی در زمینه گردشگری و محصولات دستی، وزارت کشور در بخش NGO و حزب ها، وزارت کار نیز در زمینه کار آفرینی و کسب و کارهای خانگی را با توجه به قانون موجود در کشور صادر می کنند.

۹٫ شرایط باطل کردن جواز تاسیس چیست؟

باطل کردن جواز اخذ شده فقط از طریق مالک امکان پذیر می باشد. گفتنی است که شراطی همچون تمام شدن اعتبار و پیگیر نبودن جهت تمدید نیز سبب این ابطال می گردد.

۱۰٫ آیا بعد از اخذ جواز امکان تولید و ارائه محصول وجود دارد؟

همانگونه که گفتیم داشتن جواز فقط یک نوع مجوز جهت انجام کارهای مربوطه برای احداث تولیدی یا کارخانه مورد تقاضا می باشد.

به همین جهت برای داشتن تولید انبوه و پخش آن با توجه به جنس و طبقه محصول باید جواز های مربوطه از جمله مجوز بهداشت و دیگر استاندارد های لازمه را اخذ کرده.

بعد از آن دریافت پروانه نیز از ضروری های مجوز ها جهت تولید و ارائه به صورت انبوه می باشد.

۱۱٫ اخذ جواز تاسیس برای برند

از جمله مدارک لازم برای ثبت برند به صورت حقیقی و حقوقی داشتن جواز فعالیت اخذ شده از سمت اتحادیه های مربوطه، سازمان و یا وزارت خانه های قانونی کشور می باشد.

پس حتما دقت کنید که برای اخذ برند حتما نیاز به اخذ مجوز دارید.

پنج نکته مهم که می بایست مد نظر داشت:

  • محدودیت های جغرافیایی:

جهت اجرای فعالیت در واحد های صنعتی محدودیت هایی وجود دارد که می بایست مالکین جواز تاسیس آن ها را به خوبی رعایت کنند.

به طور مثال جهت احداث یک واحد صنعتی به جهت ایجاد آلودگی فاصله مشخص شده از شهر باید حداقل ۱۲۰ کیلومتر باشد.

  • استفاده از شهرک های صنعتی:

زمانی که تمامی مراحل لازم به اتمام برسد.

این امکان برای شخص درخواست دهنده به وجود خواهد آمد که یک معرفی نامه جهت استفاده از زمین های شهرک صنعتی دریافت نماید.

همینطور که در بالا خواندید جهت استفاده از این زمین ها شرایطی وجود دارد.

  • در نظر داشتن کد آیسیک(ISIC) محصول:

در زمان گرفتن مجوز تاسیس دقت نمایید که محصول مورد نظر دارای کد آیسلیک باشد.

زیرا در فرم فقط محصولاتی که کد آن ها در یک راستا باشد قابل درج می باشند.

برای مثال، شما نخواهید توانست برای لوازم آرایشی و یا پوشاک و وسایل الکترونیکی با یکدیگر دریافت کنید.

  • قابلیت انتقال جواز:

گفتنی است که پس از اخذ این امکان را دارد که بتوان به شخصی دیگر انتقال داد.

  • مجوز بهره برداری:

تمامی افرادی که کد اقتصادی شرکت دارند باید بدانند، که اخذ جواز فقط یک مجوز جهت برپایی تولیدی یا کارخانه است.

برای آغاز بهره برداری و ارائه محصولات و کالای خود می بایست حتما پروانه دریافت نمایید.

برای بهرمندی از مشاوره رایگان با کارشناسان تک، تماس بگیرید.

 

 

مقالات مرتبط:

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!