rnrnrn
ماجرای کارآفرینی یک کانون مسجدی برای…

ماجرای کارآفرینی یک کانون مسجدی برای…

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 30 جولای 2022
  • |
  • بدون دیدگاه



ماجرای کارآفرینی یک کانون مسجدی برای بانوان روستایی

 

 

 

 

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم: روستای ویریج، با حدود ۵۰۰ نفر جمعیت با مردمی متدین، ولایت‌مدار و انقلابی است که هفت شهید تقدیم انقلاب کرده و از مظر ک.قعیت جغرافیایی در ۴۵ کیلومتری استان قم و پانزده کیلومتری شهرستان کهک واقع شده است. این روستا با آب و هوایی ییلاقی، آب شیرین چشمه‌ها و قنات هایش و باغ های گیلاس، آلبالو، قیسی و گردو، گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است.

 

روستای ویریج دارای یک مسجد به نام حضرت سیدالشهدا(ع) است که کانون فرهنگی هنری «حسنی» این مسجد نیز در سال ۱۳۹۲  تاسیس شده و در حال حاضر یکی از کانون های برتر استان قم در حوزه کارآفرینی روستایی به شمار می رود و تاکنون برای ۳۰ نفر اشتغال زایی کرده است.

ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان قم، با هدف معرفی و بررسی فعالیت‌های این کانون مصاحبه ای را با «ملیحه سادات باغ زرشکی» مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی، ترتیب داده است. وی از بانوان کارآفرین و موفق قمی است که با تلاش فراوان، برای خود و بانوان روستایی ایجاد اشتغال کرده است. در ادامه حاصل این گفت وگو را می خوانید:

«ملیحه سادات باغ زرشکی» در ابتدای این مصاحبه با اشاره به سابقه فعالیت کانون فرهنگی هنری حسنی واقع در روستای وریج گفت: این کانون فعالیت هایش را با برنامه های فرهنگی و تفریحی و کلاس های تابستانی شروع کرد و با برگزاری کارگاه های هنری، کلاس های آموزشی، برنامه‌های تفریحی، اردوهای فرهنگی و تربیتی و تفریحات سالم خانوادگی ادامه داد.

مطلب پیشنهادی:   نخستین رویداد کارآفرینی در فارس برگزار می‌شود

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی ادامه داد: ما با برپایی صندوق قرض الحسنه، تاسیس شرکت تعاونی و اقدام در جهت کارآفرینی برای بانوان روستای ویریچ فعالیت های خود را گسترش داده و به منظور رفع مشکلات اقتصادی خانواده های روستا و همچنین غنی سازی اوقات فراغت، چند سال است که در حوزه کارآفرینی ورود کرده و تلاش‌مان این است که بتوانیم اقدامات موثری را در روستا انجام دهیم. 

وی تصریح کرد: پس از گذراندن دو سال برنامه آموزشی، به سمت تولید لوازم آرایشی صددرصد ارگانیک روی آوردیم و به عرضه محصولات خود در نمایشگاه های محلی و استانی پرداختیم که با استقبال بالای مخاطبین و مسئولین همراه شد.

باغ زرشکی افزود: برای مثال تولید «لاک ناخن ارگانیک» که این محصول به گونه ای است که اگر اطفال  ناخن خود را بجوند، به دلیل اینکه این لاک شیمیایی نیست و از عرقیجات و رنگ معدنی تولید شده است خطری برایشان ایجاد نمی کند.

وی گفت: از آنجایی که اینکه محصولات ما گیاهی و صددرصد طبیعی است و در تولید آن از موادشیمیایی استفاده نشده است و قیمت بسیار کمتری نسبت به محصولات مشابه دارد؛ در نتیجه با استقبال بالایی مواجه شدیم.

این فعال مسجدی بیان کرد: حرفه چرم دوزی بین زنان روستا یکی دیگر از فعالیت های پردرآمد است؛ من یک دوره حرفه ای در این عرصه گذراندم و زمانی که این هنر را یاد گرفتم، اقدام به آموز چرم دوزی بین زنان روستایی با محوریت کانون فرهنگی هنری حسنی کردم؛ اکنون محصولات متعددی از روستا به بازار عرضه می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی افزود: یکی دیگر از اقدامات کانون، آموزش ساخت عروسک‌های روسی بود که پس از برگزاری کلاس های آموزشی در کانون، بسیاری از دختران و بانوان روستا به ساخت عروسک مشغول هستند و با این کار منبع درآمدی برای بانوان علاقه‌مند روستایی ایجاد شده است.

مطلب پیشنهادی:   ایجاد اشتغال پایدار بر پایه کارآفرینی با رعایت اصول و قواعد علمِ اقتصاد

وی افزود: بانوان روستای ویریچ علاوه بر فروش محصولات تولیدی خود در نمایشگاه های مختلف، به صورت سفارشی کسب و کار خود را رونق داده و نیازهای مالی خود را برآورده می کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی ادامه داد: آموزش تولید بیسکوییت ارگانیک، تهیه فرآورده های عناب و سنجد، فراورده‌های زیتون، آبلیمو، برگه‌ لواشک، عرقیات گیاهی، میوه های خشک شده و خاتم‌تراشی از دیگر اقدامات کانون فرهنگی هنری حسنی در جهت گسترش کارآفرینی در روستای ویریچ بوده است.

باغ زرشکی گفت: در حال حاضرمشغول آموزش این حرفه ها به بانوان دیگر روستا هستم و تاکنون بیش از ۳۰ نفر آموزش ها را به خوبی گذرانده اند و محصولات خوبی را در حوزه های مختلف تولید کرده اند.

وی در ادامه یکی از مهمترین مشکلات بانوان روستایی در عرصه کارآفرینی را نداشتن مهارت کافی در فروش محصولات عنوان کرد و گفت: با اینکه تولیدات زنان روستایی از کیفیت بالایی برخوردار است اما نداشتن مهارت کافی در فروش مانع بزرگی برای کسب و کار آنها محسوب می شود که در این عرصه هم علاوه بر اقدام برای کمک رسانی به فروش محصولات آنها، برنامه های آموزشی  به منظور بالابردن مهارت های فروش را برای ایشان برنامه ریزی کرده ایم.

مدیر کانون فرهنگی هنری حسنی در پایان با اشاره به بازدید مسئولین محلی و استانی از فعالیت های این کانون و استقبال ایشان، بیان کرد: به همت آموزش ها و پیگیری های کانون فرهنگی هنری حسنی اتفاقات خوبی برای بانوان روستایی رقم  خورده است که ضروری است با دریافت سیب سلامت و ثبت نام و نشان تجاری آن را تکمیل کنیم.

مطلب پیشنهادی:   استقبال دانش‌بنیان‌ها از رویداد هفته اصفهان هوشمند

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!