rnrnrn
یونیت دندانپزشکی سیار، اختراع یک ایرانی

یونیت دندانپزشکی سیار، اختراع یک ایرانی

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 27 جولای 2022
  • |
  • بدون دیدگاه



یونیت دندانپزشکی سیار، اختراع یک ایرانی

 

یونیت دندانپزشکی سیار، اختراع یک ایرانی

محمدرضا دُرعلی عضو انجمن نخبگان و مخترعان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی ایران است که یونیت سیار دندانپزشکی را با هزینه نازل اختراع و به همکارانش عرضه کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تواناT آخرین روز  نمایشگاه رویداد بزرگ هم افزایی مدیریت ایران با حضور  پررنگ نمایندگان گروه‌های مردمی و برخی سران کشور ساعت‌های پایانی خود را طی می‌کند.

محمدرضا دُرعلی عضو انجمن نخبگان و مخترعین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و یکی از غرفه‌داران و نوآوران حاضر در نمایشگاه هم افزا محصول خود را معرفی کرد. او مخترع یک یونیت و صندلی دندانپزشکی سیار است، صندلی که به فریاد بسیاری از مردم کشورمان در مناطق محروم رسیده  است.

دُرعلی درخصوص دستیابی به طرح و ساخت این صندلی توضیح داد: پدر من دندانپزشک بود. او بخاطر روحیه جهادی که داشت آخر هفته‌ها به مناطق محروم می‌رفت و به مردم این مناطق  به صورت رایگان خدمت می‌کردند. سال ۶۸ زمانی که من از دفاع مقدس برگشتم، پدرم در راه برگشت از یکی از این مناطق محروم با خودروی شخصی خود تصادف کرده و به رحمت خدا رفت.

برای مشاوره ثبت اختراع با ما تماس بگیرید

وی با اشاره به اینکه پس از فوت پدر من تصمیم گرفتم  راه پدر را ادامه بدهم. با دوستان پدر که دندانپزشک بودند صحبت کردم و آنها موافقت کردند که در مناطق محروم خدمت‌رسانی انجام بدهند. تمام تجهیزات پدر را در یک کامیون نصب کردیم و بوسیله آن به مناطق محروم می‌رفتیم و خدمت‌رسانی می‌کردیم.

عضو انجمن نخبگان و مخترعین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی ادامه داد: تعداد افرادی که نیاز به خدمات دندانپزشکی داشتند بسیار زیاد بود و ما نیاز به امکانات و دندانپزشکان بیشتری داشتیم. بعد از یه مدت متوجه یک پتانسیلی به عنوان رزیدنت‌های دانشکده دندانپزشکی اصفهان شدیم. حدود ۴۰ تا ۵۰ رزیدنت  آماده خدمت رسانی در این مناطق بودند اما تجهیزات کار نداشتند. از طرفی هم تعداد و حجم  خدمت‌پذیرها بسیار زیاد بود، برای همین به این فکر رسیدیم که هرکدام از این رزیدنت‌ها باید تجهیزات خودشان را داشته باشند.

مطلب پیشنهادی:   پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برترین پارک دانشگاهی کشور شد

درعلی با بیان اینکه اولین یونیت دندانپزشکی من صندلی پیکان بود که آن را برعکس کرده بودیم، گفت: چرخ دوچرخه کودکان را زیرش نصب و نور چراغ مطالعه رو در آن فوکوس کرده بودیم و آن را در هیأت علمی دانشگاه به آزمایش گذاشتیم و دیدیم همچین چیزی امکان پذیر است. در واقع در اختراع شکل و شمایل مهم نیست کارایی آن محصول مهم است. ما تعدادی از این یونیت‌هابی که ساخته بودیم را در اتوبوس‌ها و کانکس‌ها نصب کردیم و آماده استفاده شدند. بعد از ساخت ۲۰ تا ۳۰ نوع صندلی دندانپزشکی مختلف توانستیم یونیت دندانپزشکی سیاری را طراحی کنیم که هیچ نمونه‌ای در دنیا ندارد. این تنها صندلی یکپارچه الکتریکال چمدانی است که حدود ۳۰۰ کیلو وزن را تحمل می‌کند.

برای مشاوره ثبت اختراع با ما تماس بگیرید

وی افزود: این یونیت ظرف یک دقیقه باز و آماده به کار و ظرف یک دقیقه جمع می‌شود. این وسیله نیاز به تأسیسات شهری ندارد و از همه مهم‌تر این است که با استفاده از این صندلی به جانبازان، سالمندان، بیماران ام اس، اوتیسم و کسانی که قطع نخاع هستند می‌توان در آسایشگاه و یا منزل شخصی خودشان خدمات ارائه کرد. این محصول به صورت الکتریکال می‌تواند هم سطح تخت بیمار قرار بگیرد و به راحتی بیمار را به روی این صندلی انتقال داده و درمان کرد. در همین راستا بارها اعضای هیأت علمی دانشکده بخاطر کمکی که به این دسته از عزیزان کرده‌اند اشک شوق ریختند. این یونیت دندانپزشکی  بخاطر داشتن ویژگی‌هایی مثل وزن بسیار کم، تجهیز به چتر نجات ، قیمت بسیار مناسب و قابلیت حمل و نقل در همه مکان‌های صعب العبور مورد توجه بسیاری از کشورهای عربی قرار گرفته است. وزن این صندلی ۳۰ کیلو گرم است و به علت قابلیت تاشویی آن به عنوان یک چمدان  سفری درآمده و در سفرها قابل حمل است.

مطلب پیشنهادی:   ماجرای کارآفرینی یک کانون مسجدی برای...

عضو انجمن نخبگان و مخترعین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی درباره هزینه این محصول گفت: قیمت این محصول حدود ۹۸ میلیون تومان است. دندانپزشک‌ها می‌توانند غیر از یونیت‌های موجود در مطب‌های خود این محصول را تهیه کرده و در مواقع بحران و یا در زمان خرابی یونیت‌های ثابت در دندانپزشکی از آن استفاده کنند. ما آرزو داریم این محصول به عنوان ابزار کار دندانپزشکی در دنیا شناخته شده و به تمام نقاط جهان صادر شود.

درعلی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ ما نوآوران و مخترعین این است که از محصولات ما هیچ حمایتی نمی‌شود، گفت: برای مثال من مخترع برای گرفتن ۱۰۰ میلیون وام باید کلی ضامن و سفته و اعتبار داشته باشم و این موضوع ما نوآوران را به سطوح آورده است. کشور‌های دیگری مثل قطر، کویت، عمان بسیار مشتاق هستند که این وسیله در کشور‌های خودشان تولید شود و آنها تمایل دارند که هر شخصی در منزل شخصی خود یک عدد از این یونیت‌ها داشته باشد تا به صورت شخصی از آن استفاده کنند.

 

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!