rnrnrn
مخترع جعبه یادگیری «آی کیو باکس»: افتخار می‌کنم که اختراعاتم به نام کشور ایران ثبت شود

مخترع جعبه یادگیری «آی کیو باکس»: افتخار می‌کنم که اختراعاتم به نام کشور ایران ثبت شود

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



مخترع جعبه یادگیری «آی کیو باکس»: افتخار می‌کنم که اختراعاتم به نام کشور ایران ثبت شودReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nیک مخترع اصفهانی گفت: با وجود تمام مشکلاتی که برای تجاری کردن اختراعات در داخل کشور وجود دارد افتخار می‌کنم که اختراعم به نام کشور ایران ثبت شده است.

n

n
————————————-

n

nرضا ساکی‌نژاد در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره چگونگی رسیدن به ایده جعبه یادگیری «آی کیو باکس» که اختراعی برای ثبت اطلاعات در حافظه بلندمدت است، گفت: در دوران تحصیل در دبیرستان تیزهوشان درس می‌خواندم و با رتبه‌های برتر کنکور در ارتباط بودم که این افراد گر چه تمام وقت خود را برای درس خواندن صرف نمی‌کردند اما موفق بودند.

n

nوی افزود: این افراد برای یادگیری از شیوه‌های علمی و تأثیرگذار دانشمندانی مانند ابینگ هاوس و دیگران برای یادگیری استفاده می‌کردند که سبب شده بود به طرز چشم‌گیری پیشرفت کنند.

n

nاین مخترع اصفهانی تصریح کرد: در این شیوه‌ها مطابق منحنی فراموشی ذهنی، فرد اطلاعات را در زمان‌های خاصی تکرار می‌کند که سبب می‌شود این موارد از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت وارد شده و در ذهن فرد باقی بماند.

n

nعضو مرکز رشد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای من این سؤال وجود داشت که چرا دیگر افراد برای درس خواندن از این شیوه‌ها استفاده نمی‌کنند، تصریح کرد: در طی تحقیقاتم درباره این شیوه به این نتیجه رسیدم این متد دارای دستورالعمل‌هایی است که باید به شکل علمی اجرا شود تا به نتیجه برسد اما ممکن است توجه به اجرای این شیوه و زمان‌های تکرار برای عامه مردم سخت بوده و انجام‌پذیر نباشد.

مطلب پیشنهادی:   آشنایی با یکی از نخبگان استان + تصاویر

n

nوی ادامه داد: این موضوع باعث شد به فکر این موضوع بیفتم که وسیله‌ای بسازم که فرد مراحل یادگیری را به صورت خودکار انجام دهد بدون اینکه لزومی به یادگیری مبانی و فرمول‌های سخت این مراحل باشد.

n

nساکی‌نژاد درباره شیوه کارکرد دستگاه آی کیو باکس نیز اظهار کرد: نوآوری که در آی کیو باکس ایجاد شده این است که نظریه‌های یادگیری را به صورت کامل پوشش می‌دهد و فرد به راحتی می‌تواند مراحل مرور را به صورت خودکار انجام دهد.

n

nوی اضافه کرد: این دستگاه شبیه جعبه لایتنر است با این تفاوت که به جای خانه، پنج دریچه دارد و هر زمان که نیاز به مرور باشد کاغذهای حاوی اطلاعات در زیر دریچه باز قرار می‌گیرد و دیگر نیاز نیست که فرد زمان مرور را بسنجد، ضمن اینکه در مواقع دیگر درپوش بسته است.

n

nاین مخترع اصفهانی با بیان اینکه برگه‌های درون جعبه آی کیو باکس از لحاظ روان‌شناسی متناسب با تقسیم‌بندی اطلاعات برای ورود به حافظه است، تصریح کرد: این برگه‌ها در قطع A9 طراحی و براساس روان‌شناسی رنگ‌ها تعبیه شده است.

n

nوی تصریح کرد: در جشنواره اختراعات در کشور آمریکا یکی از اساتید دانشگاه با تعجب به من گفت که من در کشورم تنها برای یاد دادن این شیوه علمی به دانشجویان از هر نفر ۱۰۰ دلار هزینه دریافت می‌کنم و تعجب می‌کنم دستگاهی که شما بر مبنای این متد طراحی کرده‌اید با این قیمت مناسب به فروش می‌رسد.

n

nساکی‌نژاد ادامه داد: مشکلات زیادی برای تولید این جعبه از نظر هزینه و موارد دیگر به صورت داخلی داشت و از طرفی پیشنهادهایی از سرمایه‌گذارهای خارجی برای تولید این جعبه داشتم اما بر این عقیده بودم که این جعبه را باید در داخل کشور خودمان تولید کنم و این افتخار مختص کشور خودم باشد.

مطلب پیشنهادی:   تقویت‌کننده زمین‌های سست در دانشگاه سمنان اختراع شد

n

nوی اظهار کرد: اکنون دعوت‌نامه‌هایی از کشورهای مختلف آسیایی، آمریکایی و اروپایی برای شرکت در جشنواره‌های مختلف دریافت کرده‌ام و به دنبال این هستم که این متد علمی را به شکلی کاربردی به جهان عرضه کنم.

n

nساکی‌نژاد با بیان اینکه تفکر، زیربنای اصلی دستگاه آی کیو باکس را تشکیل می‌دهد، گفت: گر چه تنها هزینه طراحی برای این دستگاه در نظر گرفته شده اما در مراحل آینده که این دستگاه تکمیل می‌شود امیدوارم باز هم قیمت آن کاهش پیدا کند.

n

nبه گزارش فارس، این اختراع توسط شرکت فناور سپهر دانش در مرکز رشد فناوری دانشگاه اصفهان تهیه شده و با قیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان از طریق سایت www.IQbox.ir، شماره تلفن‌های ۷۹۳۲۳۶۳‌ و ۰۹۱۳۳۷۰۸۱۸۶ و هم‌چنین مرکز رشد دانشگاه اصفهان که جنب سلف کوثر دانشگاه اصفهان قرار دارد، قابل تهیه است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!