rnrnrn
مخترع ماشین وجین‌کن برنج مناسب کشت‌ سنتی و مکانیزه

مخترع ماشین وجین‌کن برنج مناسب کشت‌ سنتی و مکانیزه

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



مخترع ماشین وجین‌کن برنج مناسب کشت‌ سنتی و مکانیزهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

n 

n

nفرهیختگان: عادل رنجی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته مکانیزاسیون کشاورزی واحد تاکستان و عضو باشگاه پژوهشگران جوان است که تاکنون ۱۴ اختراع را به ثبت رسانده است.

n

n

n
nماشین وجین‌کن برنج از نوع موتوردار دوشی مناسب کشت‌ غیرمکانیزه و مکانیزه (یک‌ردیفه) یکی از اختراعات وی است. رنجی درخصوص این اختراع خود گفت: این ماشین برای وجین کردن مزارع برنجکاری (شالیزاری) که به صورت غیرمکانیزه نشاکاری شده باشند (در سطوح کوچک) مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمت وجین‌کننده آن به صورت جاروهای برقی دستی است که با حرکت دادن عامل وجین‌کن آن بین بوته‌های برنج، علف‌های هرز مزرعه را از بین می‌برد.


————————————-

nعلاوه‌بر آن، از این ماشین می‌توان جهت مخلوط کردن بهتر کودهای شیمیایی با خاک (کودهای سرک) و جلوگیری از آبشویی کودها و وجین کردن مزارعی که به صورت مکانیزه نشاکاری شده‌اند نیز استفاده کرد. این ماشین برای رفع معضل کاهش مشقت کار و سلامت جسمی کارگران و کشاورزان و همچنین کاهش هزینه تولید برنج طراحی و ساخته شده است. این ماشین دارای موتور احتراقی تک‌سیلندر با قدرت حدود یک اسب بخار به‌عنوان نیروی محرکه است. عامل‌ وجین‌کن آن به دو صورت دندانه میخی یا به صورت پره همزن‌های برقی است که در اثر حرکت دورانی و برخورد با علف‌های هرز آنها را ضمن کندن و جابه‌جا کردن، با گل‌ولای مخلوط می‌کند.
nسیستم گرمایش کف اتاق با استفاده از گرمای تلف شده از طریق لوله بخاری، دستکش سمپاش با قابلیت تنظیم سم، ماشین وجین‌کن برنج مخصوص کشت سنتی و مکانیزه از نوع موتوردار، دستگاه خشک‌کن گل‌گاوزبان با قابلیت کنترل خودکار دما، سرعت و رطوبت (برای ثابت ماندن کیفیت محصول در پروسه خشک کردن)، سیستم گرمایش دیوار اتاق با استفاده از گرمای تلف‌شده از طریق لوله بخاری، دستگاه تست نازل سمپاش‌ها مناسب سنجش تراکم و اندازه قطرات سم (با قابلیت تنظیم همپوشانی و تعیین بهترین الگوی پاشش سم)، دستگاه خشک‌کن بلوک سیمانی با قابلیت کنترل گرمای تولیدشده در پروسه خشک کردن (قابلیت استفاده مجدد از گرمای تولیدشده)، دستگاه تست نازل سمپاش‌ها با قابلیت تنظیم همپوشانی و تعیین بهترین الگوی پاشش سم، سیستم گرمایشی کف سالن مرغداری با استفاده از گرمای حاصله از فضولات مرغی (با قابلیت رفع رطوبت بستر سالن مرغداری)، دستگاه سنجش دقت ماشین‌های ردیفکار در تعیین کاشت، نکاشت و چندکاشتی بذر با قابلیت اندازه‌گیری دقیق فاصله‌ها و توزیع یکنواختی و ماشین وجین‌کن رفت و برگشتی از دیگر اختراعات این پژوهشگران جوان است.  عادل رنجی همچنین به‌عنوان تنها جوان ایرانی در سه حوزه علم و فناوری و فعالیت‌های اجتماعی و تشکل‌های دانشجویی جشنواره ملی علی‌اکبر(ع) حائز رتبه شد.

مطلب پیشنهادی:   تولید ماده اولیه دارو با گیاهان دارویی

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!