rnrnrn
مدال جشنواره اختراعات ژنو دستاورد علمی محسوب نمی‌شود

مدال جشنواره اختراعات ژنو دستاورد علمی محسوب نمی‌شود

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



مدال جشنواره اختراعات ژنو دستاورد علمی محسوب نمی‌شودReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n n

nمعاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با تاكيد بر اينكه مدال جشنواره هاي خارجي چون اختراعات ژنو دستاورد علمي محسوب نمي شود و فقط جنبه ياد بود دارد، گفت: حضور در نمایشگاه های خارجی اختراعات در صوتي كه با هدف فروش و تجاری سازی و  جذب سرمایه بین المللی اقدام مناسبي است
————————————-
.

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاري مهر، دکتر آریا الستی، در خصوص اعتبار جشنواره های اختراعات خارجی به خصوص جشنواره اختراعات ژنو توضيح داد: مخترعانی که اختراع خود را بدون ثبت در کشور سوئیس به نمایشگاه اختراعات ژنو می برند درست مانند این است که اختراعشان را در ملاء عام قرار داده اند چرا که هیچ مصونيت حقوقی براي مالكيت بر اختراعشان وجود ندارد. به گونه اي كه مخترعانی به ما مراجعه و شکایت کرده اند که بدون اینکه اختراع خود را ثبت بین المللی کنند در يكي از جشنواره اختراعات خارجی شرکت کرده اند و پس از ۹ ماه اختراعشان را در سایت یک شرکت خارجي در حال فروش ديده اند.

n

nمعاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان با اشاره به هزينه هاي بالا براي ثبت بين الملل اختراعات يادآور شد: چنانچه اختراعی دارای ارزش ثبت بین المللی باشد تا ۵۰ درصد هزینه ها را بنياد ملي نخبگان تقبل می کند. بنابراین چنانچه مخترعان اختراعشان را ثبت بین المللی کردند تنها با هدف فروش اختراع خود و ياجذب سرمايه خارجي باید در نماشگاه های خارجی اختراعات حضور پیدا کنند نه دریافت مدال؛ چرا که مدال ها و لوح های تقدیر نمایشگاه های خارجی اختراعات مانند ژنو هیچ ارزش اقتصاد، علمي، اعتباري و غيره ندارد.

مطلب پیشنهادی:   ميراگر ضربه‌اي با قابليت تنظيم پارامترهاي كليدي

n

nوی خاطرنشان کرد: حضور در نمایشگاه های خارجی اختراعات با هدف فروش و تجاری سازی و جذب سرمایه بین المللی اقدام مناسبي است اما با این شرط که اطمینان داشته باشیم که اختراع در این نمایشگاه ها به فروش می رسد دراین صورت صرف هزینه های ۴۰ میلیونی برای ثبت بین المللی اختراعات ارزش و توجیه دارد.

n

nالستی درباره ارزش و اعتبار مدالها و تشویق نامه های نمایشگاه های خارجی اختراعات گفت: اساسا نمایشگاه های اختراعات خارجی معتبر که ما می شناسیم هیچ ادعایی در خصوص مسابقه بودن این جشنواره ها ندارند. آنها اعلام می کنند هدف ما از برگزاری این نمایشگاه ایجاد بازاری برای عرضه ایده هاي نو و اختراعات است تا در معرض دید سرمایه گذاران قرار بگیرد. حالا چون از تمامی کشورها دور هم جمع می شوند معمولا هر کشوری تعدادی هم جایزه با خود همراه دارد و در طول نمایشگاه به تعدادی از اختراعاتی که مدنظرشان است مدال اهدا می کنند این در حالی است که اعطای این مدالها بدون هیچ داوری و امتیازدهی صورت می گیرد.

n

nوي در عين حال تاكيد كرد: مدال جشنواره هاي خارجي از جمله اختراعات ژنو دستاورد علمي محسوب نمي شود و فقط جنبه يادبود دارد.

n

nالستي با بيان اينكه در حوزه خلاقیت و نوآوری بنیاد ملی نخبگان مسئول مخترعان نیست چون هر مخترعی استعداد برتر و نوآور نیست، افزود: از سوی دیگر بنیاد ملی نخبگان مسئول اختراعات کشور هم نیست بلکه مسئول اختراعات در حوزه تایید علمی، وزارت علوم و در حوزه ثبت و صیانت از مالکیت حقوقی و معنوی قوه قضاییه است.

مطلب پیشنهادی:   دانشجویان مخترع دانشگاه فنی و حرفه ای

n

nمعاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان در بین مخترعان جستجو کرده و افرادی که اختراعات آنها دارای نوآوری و قابلیت تجاری سازی است را از سایر اختراعات جدا می‌کند و در مقابل به آنها امکانات اولیه می‌دهد. به همین دلیل هم سامانه ارزیابی اختراعات در بنیاد راه اندازی و جشنواره‌های اختراعات برگزار می‌شود تا اختراعات را داوری کنند.

n

nوي به شرایط داوری اختراعات توسط بنیاد ملی نخبگان اشاره كرد و ادامه داد: در داوری‌ها سه اصل اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد كه شامل ادعای مخترع با اصول علمی مغایرت نداشته باشد، حل یکی از مشکلات جامعه توسط اختراع و قابلیت ورود به بازار مصرف مي‌شود.

n

nوی با اشاره به وضعيت تجاري سازي اختراعات در ساير كشورها اظهار داشت: در کشوری مانند آمریکا که بیشترین نسبت ثبت اختراع را در دنیا دارد تنها ۳ در هزار اختراع ثبت شده تجاری می شود این در حالی است که نسبت تعداد اختراعاتی که در جشنواره های اختراعات بنیاد تجاری سازی می شوند نسبت به اختراعاتی که برگزيده شده اند بسیار بالاتر از اين عدد است.

n

nالستی با بيان اینکه بنیاد ماموريت مستقيمي در قبال مخترعان ندارد، گفت: شناسايي افراد شاخص در حوزه هاي مختلف، از وظايف بنیاد ملی نخبگان است و مسئوليت مقوله اختراعات و مخترعين نيز به طور عام به عهده بنياد نيست و اين بنياد فقط مسئوليت شناسايي و حمايت از مخترعين برگزيده و شاخص را دارد. بنابراین بنیاد تعدادی نمایشگاه و جشنواره منطقه ای و ملی اختراعات با هدف بازار سازی برای اختراعات برگزار می کند.

مطلب پیشنهادی:   محصولات 4 شرکت دانش بنیان در خراسان شمالی به تولید انبوه رسید.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!