rnrnrn
مصاحبه با «فردريک بروکز»

مصاحبه با «فردريک بروکز»

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



مصاحبه با «فردريک بروکز»Reviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nعلوم رايانه‌اي و تمامي زير شاخه‌هاي مربوط به آن در مقايسه با ديگر شاخه‌هاي علم بسيار جديد هستند و با اين که مدت زمان کمي است که به زندگي انسان‌ها وارد شده‌اند اما بيشتر از تمامي علوم ديگر، زندگي بشر را تحت تاثير خود قرار داده‌اند. آن چه که ما در حال حاضر از پيشرفت فناوري‌ها مي‌بينيم، نتيجه‌اي از تلاش دانشمنداني قديمي است که شايد ديگر نباشند تا پيشرفت کارشان را اکنون ببينند. به همين دليل سازماني تاسيس شده که فهرست مشاهير و پيشگامان دانش رايانه را ثبت مي‌کند. در اين سازمان نام و مشخصات تمامي افرادي که سهم بزرگي در شکل‌گيري فناوري‌هاي امروزي دارند، به ثبت خواهد رسيد.

n

nيکي از افرادي که نام آن تا به حال در اين سازمان ثبت شده است، Frederick Philips Brooks، است. اين دانشمند آمريکايي که در ۱۹ آوريل سال ۱۹۳۱ متولد شده است، يکي از بزرگترين و تاثيرگذارترين افراد در جهان صنعت رايانه‌ها است. بروکز که فارغ‌التحصيل دانشگاه دوک است در شرکت بزرگ آي‌بي‌ام به عنوان مدير توسعه نرم‌افزار مشغول به کار است.


————————————-

nاو تا به حال جوائز بسياري را در رابطه با اختراعات و انجام پروژه‌هاي مختلف رايانه‌اي به دست آورده است که از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به کسب مدال ملي فناوري در سال ۱۹۸۵ و کسب جايزه تورينگ در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد. بروکز ليسانس و فوق ليسانس خود در رشته رياضيات کاربردي را از دانشگاه هاروارد کسب کرد و دوره دکترا را در رشته علوم رايانه در دانشگاه دوک گذراند. بروکز از سال ۱۹۵۶ به شرکت آي‌بي‌ام پيوست و به طور مداوم براي اين شرکت فعاليت کرده است و تا به حال چند ابر رايانه را براي اين شرکت طراحي کرده است. عده بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند که اصطلاح معماري رايانه توسط اين دانشمند ابداع شده است. بروکز در سال ۱۹۶۴ گروه علوم رايانه را در دانشگاه کاروليناي شمالي تاسيس کرد و به مدت ۲۰ سال رياست آن را به عهده داشت. او تا به حال کتاب‌هاي بسياري در زمينه علوم نرم‌افزار رايانه نوشته است و در حال حاضر هم مشغول تحقيق روي محيط‌هاي مجازي و معماري نوع خاصي از رايانه‌ها مي‌باشد.

مطلب پیشنهادی:   چگونه پرینتر وایرلس را به ویندوز ۱۰ وصل کنیم

n

nسايت wired.com مصاحبه‌اي را به تازگي با او انجام داده است که در ادامه آن را مي‌خوانيم.

n

n

nاين اتفاق چگونه رخ داد که فردي که در سال ۱۹۴۰ در يک خانواده کشاورز در کاليفرنيا زندگي مي‌کرده است از رشته‌اي مانند علوم رايانه‌اي سر در آورد؟

n

nاز دوران کودکي علاقه زيادي به جمع کردن نقشه‌ها و پيدا کردن راه‌ها داشتم. يکي از بزرگ‌ترين سرگرمي‌هايم جمع‌آوري داده‌ها بود و در زماني که ۱۳ سال داشتم در يک مجله، اطلاعاتي را در مورد رايانه Harvard Mark 1، خواندم و از همان زمان احساس کردم که به رايانه علاقه دارم.

n

nدر سال ۱۹۵۰ وقتي که براي اولين بار يک رايانه را لمس کرديد، چه احساسي داشتيد و چه کاري با آن انجام داديد؟

n

nدر آن زمان سال اول دانشگاه بودم و با دوستم برنامه‌اي براي ساخت آهنگ نوشتيم. آهنگ‌هايي که با استفاده از آن برنامه ساختيم، به قدري خوب از کار درآمدند که آن‌ها را به گروه‌هاي کر فروختيم.

n

n

nدر آن زمان فکر مي‌کرديد که در آينده روزي برسد که تمامي کارها با استفاده از رايانه‌ها انجام شود؟

n

nبه هيچ وجه، زيرا در آن زمان چيزي مانند رايانه‌هاي امروزي وجود نداشت و همه رايانه‌ها در حد ماشين حساب بودند و بيشتر براي انجام محاسبات از آن‌ها استفاده مي‌شد.

n

n

nدر زمان ورود رايانه‌هاي شخصي چه احساسي پيدا کرديد؟

n

nدر آن زمان حسابي شوکه شدم و بعدش هم به خاطر ارزان شدن رايانه‌ها و توليد بالاي آن‌ها بيشتر تعجب کردم. در حقيقت نمي‌توانستم باور کنم که يک توليدکننده در صنعت رايانه بيش از صدها ميليون رايانه را در عرض يک سال توليد کرده و بتواند آن‌ها را به فروش برساند.

مطلب پیشنهادی:   اختراعی بی نظیر در کشور بواسطه مخترع خراسان جنوبی

n

n

nتا به حال براي‌تان اتفاق افتاده است که ببينيد فردي که کتاب‌هايتان را مي‌خواند، برنامه‌نويس نيست؟

n

nبله و جالب است بدانيد من اولين کتابم را در حدود ۳۵ سال پيش نوشتم و هنوز هم بعد از اين مدت اين کتاب چاپ مي‌شود و افراد مختلف آن را مي‌خوانند.

n

n

nدر ميان تمام اختراعاتي که داشته‌ايد، از نظر خودتان بزرگترين دستاوردي که براي جهان فناوري‌ها ايجاد کرده‌ايد، چه بوده است؟

n

nمن سري IBM 360 را طراحي کردم و براي اين سري تصميم گرفتم که هر بايت را از ۶ بيت به ۸ بيت تغيير دهم. اين تغيير کوچک اين امکان را به وجود آورد که حروف کوچک هم به جهان رايانه‌ها راه پيدا کنند که از نظر من تغيير بسيار بزرگي است.

n

n

nشما براي استفاده شخصي‌تان از سيستم‌عامل مک استفاده مي‌کنيد. نظرتان در مورد آن چيست؟

n

nمن فکر مي‌کنم استيو جابز در ابتدا نگرشي جديد را به وجود آورد و بعد تمامي مشکلات را به تدريج برطرف کرد و اين روند يک طراحي ايده‌آل است.

n

n

n

nمنبع خراسان نیوز

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!