rnrnrn
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري: وزارت علوم آيين‌نامه‌اي براي حمايت از دوره‌هاي پسا دكترا تدوين كند

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري: وزارت علوم آيين‌نامه‌اي براي حمايت از دوره‌هاي پسا دكترا تدوين كند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



معاون علمي و فناوري رياست جمهوري: وزارت علوم آيين‌نامه‌اي براي حمايت از دوره‌هاي پسا دكترا تدوين كندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: همانگونه كه دوره دكترا داراي آيين‌نامه آموزشي است، وزارت علوم مي‌تواند براي دوره پسادكترا هم آيين‌نامه‌اي تدوين كند.

n

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، نسرين سلطان خواه در مراسم تقدير از پايان نامه برتر سال دانشجويي كه صبح امروز در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد گفت: كاري كه به عنوان پژوهش و تحقيق بايد انجام دهيم تنها به معني يافتن ندانسته ها نيست بلكه از پژوهش انتظارات بزرگ‌تر و بيشتري داريم و عامل توسعه و پيشرفت در امور مختلف را دانش مي‌دانيم.”
————————————-

وي با اشاره به اينكه امروزه دانش نشان قدرت است گفت: براي اينكه بتوانيم در توليد دانش دنيا سهم بيشتري داشته باشيم بايد پژوهش و تحقيق انجام دهيم و در پژوهش بايد همزمان حال و هم آينده را در نظر بگيريم.
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور افزود: پژوهش‌‌هاي كه در مرزهاي دانش حركت مي‌كنند با نگاه به نيازهاي آينده ما انجام مي‌شوند و از آنجا كه ما در حال زندگي مي‌كنيم بايد تحقيقاتي كه پاسخگوي نياز به جامعه امروز ما است نيز انجام دهيم.
وي با اشاره به اينكه مركز انجام تحقيقات و پژوهش دانشگاه و مراكز تحقيقاتي هستند گفت: محور اصلي اين پژوهش‌ها دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي هستند كه هم اكنون ما نزديك به ۴۰ الي ۵۰ هزار دانشجويان تكميلي داريم كه اين خود يك موفقيت است.
سلطان خواه اضافه كرد: داشتن اين سرمايه انساني يك توفيق است و دولت نيز سرمايه مالي عظيمي را براي بحث پژوهش انجام مي‌دهد و به همين دليل بايد پژوهش‌ها را به سمت پيشبرد اهداف و پاسخگويي به نياز جامعه سوق دهيم، كه اين امر باعث مي‌شود هم محقق احساس خوب و مؤثر بودن داشته باشد و هم يك مشكل جامعه برطرف شده است.
وي افزود: بايد در ابتداي نيازها را بشناسيم و آنها را تبديل به مسئله كنيم كه خود اين امر كار مهمي است كه مراكز تحقيقاتي و دانشگاه نمي‌توانند آن را انجام دهند زيرا اين نيازها در درون جامعه و در صنعت وجود دارد.
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور گفت: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري قصد دارد تا حلقه مفقود بين عرضه و تقاضا را پيدا كند و در كار اين امر از پژوهش و پژوهشگران نيز حمايت مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون در دهه چهارم از انقلاب هستيم گفت: به لحاظ باور و توانمندي خود به مرحله اوج رسيده ايم و هم اكنون در كشور خود باوري و اعتماد به نفس در جامعه و در مسئولين ديده مي‌شود و مقام معظم رهبري نيز در ديدارهاي مختلف خود به اين خود باوري اشاره مي‌كند و خوشبختانه اين روحيه در رئيس جمهور هم وجود دارد.
وي يكي از طرح‌هاي حمايت اين معاونت از پژوهشگران را اعطاي پژوهان دانست و افزود: اين طرح در نيمه دوم سال ۸۸ عملي شد و به ازاي ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوي دكترا در وزارت علوم و بهداشت ۵ ميليون تومان پرداخت شد و پيش بيني ما براي سال جاري مبلغ ۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي اين طرح است.
سلطان‌خواه با اشاره به حمايت‌هاي معاونت علمي براي تجهيز كردن دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته ۴۰ ميليارد تومان اعتبار به تجهيزات و زير ساخت‌هاي دانشگاه‌هاي وزارت علوم و بهداشت اختصاص داده شد.
وي در خصوص توضيح آيين‌نامه حمايت از دانشجويان پسا دكترا گفت: دانشجويان دكترا كه فارغ التحصيل مي شوند تازه ياد گرفته‌اند كه چگونه تحقيق و پژوهش كنند معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي اينكه اين دانشجويان از فضاي پژوهش خارج نشوند، سال گذشته آيين‌نامه‌اي تصويب كرد.
سلطان‌خواه ادامه داد: بر اساس اين آيين‌نامه دانشجويان دكترا كه بيش از ۳ سال از فارغ‌التحصيلي آن‌ها سپري نشده باشد و در يك مركز تحقيقاتي مشغول به كار شوند براي اينكه همچنان تحقيق و پژوهش كنند، معادل حقوق استاديار پايه يك حقوق دريافت مي‌كند كه تا يك سال ادامه داشته و تا دو سال هم قابل تمديد است.
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري در ادامه با طرح پيشنهادي خطاب به معاون آموزشي وزارت علوم گفت: همانگونه كه دوره دكترا داراي آيين نامه آموزشي است وزارت علوم مي‌تواند براي دوره پسادكترا هم آيين‌نامه‌اي تدوين كند تا راه براي حمايت اين دانشجويان باز باشد.

مطلب پیشنهادی:   ساخت دستگاه هوشمند کپي ليزري در شيراز

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۰-۰۶-۰۸ ۰۵:۳۳:۳۴’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!