rnrnrn
موفقیت محققان ایرانی در تولید شیرین‌کننده طبیعی از گیاه استویا

موفقیت محققان ایرانی در تولید شیرین‌کننده طبیعی از گیاه استویا

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



موفقیت محققان ایرانی در تولید شیرین‌کننده طبیعی از گیاه استویاReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nپژوهشگران یک شرکت دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری گیلان موفق به کاشت گیاه استویا و تولید شیرین‌کننده طبیعی از این گیاه شدند.

n

n

nدکتر یوسف حمیداوغلی، عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه گیلان و مدیرعامل این شرکت دانش بنیان  با بیان اینکه استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی به ویژه جهت استفاده برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت زیادی پیدا کرده است، گفت: استویا گیاهی بوته‌ای از تیره Asteraceae است. برگ‌های گیاه استویا دارای دی‌ترید گلیکوزیدهایی از جمله stevioside و dudoside است که بیش از ۳۰۰ بار از ساکاروز (شکر معمولی) شیرین‌تر است


————————————-

n.

n

n

nوی افزود: گیاه استویا، بومی نواحی شمال آمریکای جنوبی است و به طور وحشی در سرزمین‌های بلند مناطق مرزی بین برزیل و پاراگوئه می‌روید و به گیاه «برگ عسلی» معروف است.

n

n

nبه گفته وی، گیاه استویا به دلیل خاصیت شیرین کنندگی و درمانی به شدت از نظر اقتصادی و علمی مورد توجه قرار گرفته است. ژاپن اولین کشور آسیایی بوده که در سال ۱۹۷۰ از استویا به عنوان شیرین کننده در صنایع غذایی و دارویی استفاده کرده است.

n

n

nحمید اوغلی با بیان این که استفاده از ترکیبات موجود در استویا به دلیل نقش آن در حفظ سلامتی و کنترل دیابت به طور گسترده در حال افزایش است، افزود: با توجه به مصرف سرانه بالای شکر در کشور می‌توان به استخراج استویا و استفاده از آن درکارخانه‌های تولید کننده نوشابه، کمپوت، شیرینی و دارویی پزداخت و تا حد قابل توجهی عوارض و خسارات جبران ناپذیر مصرف شکر را کاهش داد.

مطلب پیشنهادی:   پیوند نخستین رگ خونی آزمایشگاهی به بدن انسان

n

n

nوی اظهار کرد:‌ در این شرکت دانش بنیان موفق به تولید گیاه استویا و عرضه‌ی برگ خشک این گیاه در کشور شده‌ایم. تولید صنعتی این محصول با آن که فناوری گران قیمتی ندارد تاکنون وارد کشور نشده است. برنامه بعدی ما در این شرکت صنعتی کردن و استفاده از این گیاه در زمینه غذایی و دارویی است.

n

n

nحمید اوغلی در خصوص محاسن استفاده از شیرین کننده طبیعی استویا گفت:‌استویا شیرین کننده کاملا طبیعی است و برخلاف شیرین کننده‌های شیمیایی ( مانند آسپارتام) اثرات مضر جانبی برای مصرف کننده ندارد. ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار از شکر (ساکاروز) شیرین‌تر است و نسبت به دمای بالا مقاوم بوده و برخلاف شکر سوخته و قهوه‌ای نمی‌شود. مصرف شیرین کننده طبیعی استویا برخلاف شکر و قند بر میزان قند خون تاثیری ندارد و بیمار دیابتی به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.

n

n

nبه گفته وی، شیرین کننده طبیعی استویا ضد جرم دندان بوده و خاصیت هضم کنندگی نیز دارد. همچنین این گیاه در مواردی نقش ترمیمی هم دارد برای افرادی که دچار دیابت نوع دو هستند در مصرف طولانی در درمان دیابت کمک و سبب تولید انسولین بیشتر در بدن می‌شود.

n

n

nوی در پایان گفت‌وگو با بیان اینکه برگ خشک شیرین کننده استویای تولید شده و در کشور به طور گسترده عرضه شده است، تصریح کرد: با سرمایه ای حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان می‌توان تولید شیرین کننده طبیعی از گیاه استویا را با ظرفیت ۵۰ تن، صنعتی کرد

n

nمنبع خبرگزاری ایسنا.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!