rnrnrn
هوش مصنوعی و حق ثبت اختراع

هوش مصنوعی و حق ثبت اختراع

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 23 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



هوش مصنوعی و حق ثبت اختراع

Intelligent Processes: Human and Machine Intelligence

جهت دریافت مشاوره ثبت اختراع می توانید با ما تماس بگیرید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، در یک پرونده تاریخی در بریتانیا، یک دانشمند کامپیوتر آمریکایی در تلاش خود برای ثبت حق اختراع برای اختراعاتی که توسط سیستم هوش مصنوعی خود ایجاد شده بود، شکست خورد.

استفن تالر ادعا می کرد که ماشین خلاقیت او، به نام «دابوس»، دو اختراع جدید را ابداع کرده است: یک روش جدید برای تولید انرژی خورشیدی و یک نوع جدید از بطری بازیافتی.

تالر درخواست ثبت اختراع خود را به اداره مالکیت معنوی بریتانیا (IPO) ارائه کرد، اما درخواست او رد شد. IPO استدلال کرد که مخترع باید یک شخص حقیقی باشد، نه یک ماشین.

تالر از دیوان عالی بریتانیا به دلیل رد درخواست تجدید نظر خود شکایت کرد، اما دادگاه عالی نیز با IPO موافقت کرد.

قاضی دیوید کیتچین در حکم خود گفت که این پرونده به این سوال گسترده تر مربوط نمی شود که آیا پیشرفت های فنی ایجاد شده توسط ماشین هایی که به صورت مستقل عمل می‌کنند و با هوش مصنوعی کار می‌کنند، باید انحصاری باشند یا خیر.

وی افزود که این تصمیم در حال حاضر تأثیر قابل توجهی بر سیستم ثبت اختراع نخواهد داشت. این به این دلیل است که در حال حاضر، هوش مصنوعی یک ابزار است، نه یک عامل.

The Ultimate Showdown: Artificial Intelligence vs Human Intelligence |  Technology

سخنگوی IPO گفت که این تصمیم نشان می دهد که سیستم ثبت اختراع بریتانیا در حال حاضر برای حفاظت از اختراعاتی که به صورت خودکار توسط ماشین های هوش مصنوعی تولید می شوند، مناسب است.

مطلب پیشنهادی:   اختراع شگفت‌آور دختر ۱۲ساله برای درمان مادرش

وی افزود که دولت این حوزه قانونی را تحت بازبینی قرار خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که در آینده از اختراعات هوش مصنوعی به طور مناسب محافظت می شود.

تالر گفت که این قضاوت مانع از این نمی شود که شخصی از هوش مصنوعی برای ابداع یک اختراع استفاده کند – در چنین سناریویی، می‌توان برای ثبت اختراع اقدام کرد، مشروط بر اینکه آن شخص به عنوان مخترع شناخته شود.

جهت دریافت مشاوره ثبت اختراع می توانید با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!