rnrnrn
واکسن جدید تب برفکی تولید شد/ تامین ۵۰۰ هزار دز نیاز سالانه کشور

واکسن جدید تب برفکی تولید شد/ تامین ۵۰۰ هزار دز نیاز سالانه کشور

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



واکسن جدید تب برفکی تولید شد/ تامین 500 هزار دز نیاز سالانه کشورReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nقدکچی در کنفرانس خبری:

n

nواکسن جدید تب برفکی تولید شد/ تامین ۵۰۰ هزار دز نیاز سالانه کشور

n

nکرج – خبرگزاری مهر: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید نوع جدید و ارتقاء یافته واکسن تب برفکی با نام "A2013" در این موسسه خبر داد و گفت: واکسن جدید در مقایسه با واکسن قبلی قادر است دام را با ایمنی بیشتری در مقابل بیماری تب برفکی محافظت کند
————————————-
.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرنگار مهر، واکسن جدید تب برفکی با نام "A2013" با حضور خبرنگاران ظهر دوشنبه در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور در کرج رونمایی شد.

n

nدکتر هادی فامیل قدکچی در کنفرانس خبری درباره تولید واکسن جدید موسسه با بیان اینکه واکسن تب برفکی از واکسن های بسیار استرتژیکی است که در کشور تولید می شود، گفت: این واکسن علیه بیماری تب برفکی در دام و نشخوارکنندگان است که همه ساله آسیب های فراوانی را به کشور وارد می کند.

n

nوی یادآور شد: این بیماری از بیماریهای شایع و بومی شده در کشور است و همواره در میان دام ها مشاهده می شود و برای سال آینده نیز واکسیناسیون دام اجرا می شود.

n

nقدکچی با اشاره به اینکه هرساله شاهد تغییراتی در ویروسها به دلایل مختلف از جمله دام قاچاق هستیم به ویژه اینکه در مرزهای شرقی که مورد تهدید هستیم، ادامه داد: سال گذشته ویروسی از تیپ A وارد کشور شد که همکاران در سازمان دامپزشکی متوجه آن شدند. این در حالی بود که واکسن قبلی قادر به کنترل این ویروس نبوده و دام را ایمنی و حفاظت نمی‌کرد.

مطلب پیشنهادی:   اعتبار 16 میلیارد تومانی برای تجاری سازی طرح مبارزه بیولوژیک با ریزگردها

n

nوی افزود: کارشناسان موسسه پس از شناسایی و نمونه برداری از ویروس جدید و حدود هشت ماه کار مطالعاتی، نوع جهش یافته این واکسن با نام A2013 را تولید کردند که قادر است دام را در مقابل ویروس جدید محافظت کند.

n

nنیاز سالانه کشور به واکسن جدید؛ ۵۰۰ هزار دز

n

nقدکچی نیاز کشور به واکسن جدید تب برفکی را ۵۰۰ هزار دز اعلام کرد و یادآور شد: این میزان هم اکنون آماده و به سازمان دامپزشکی تحویل شده است.

n

nوی با بیان اینکه این واکسن با شرایط استاندارد جهانی تولید می شود، یادآور شد: برای اثرگذاری بیشتر باید واکسن در شرایط استاندارد و با کنترل عوامل محیطی و تغذیه مناسب دام استفاده شود.

n

nقدکچی اقدام بعدی را افزودن این واکسن به فهرست واکسن های تولیدی موسسه و حذف یک سویه از واکسن های قبلی برشمرد.

n

nرئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: این موسسه قادر است تمام نیاز کشور به واکسن هایی که بیماری آن بومی شده است را تامین کند و هم اکنون خط تولید سرم های درمانی ضد مار و عقرب گزیدگی و واکسن ام.آر. آر پس از وقفه ای چند ساله با آخرین استانداردهای جهانی مجدد به چرخه تولید بازمی گردد.

n

n

n

nدو طرح کلان روی میز "رازی"

n

nوی همچنین از در دستور کار بودن دو طرح کلان در این موسسه خبر داد و گفت: طرح کلان دستیابی به دانش فنی ۳۰ طرح مربوط به واکسن دام و طیور و آبزیان که در شورای عطف با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسیده و طرح کلان دستیابی به دانش فنی تولید مواد اولیه واکسن و دارو از برنامه های کلان موسسه است.

مطلب پیشنهادی:   دعوت به همکاری

n

nوی افزود: این طرح آخری پیشنهاد موسسه رازی به شورای عالی عطف بوده و در این شورا در حال بررسی است.

n

nقدکچی افزود: واکسن ها گامبرو، بروسلوز قطره چشمی و لارنگو تراکیت که مربوط به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است نیز امسال به بازار عرضه می شود.

n

nبه گفته وی هم اکنون حجم تولیدات این موسسه ۳۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.

n

nانتقاد از بی خبری برخی مسئولان وزارت بهداشت از تولیدات واکسن در کشور

n

nرئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه از بی خبری برخی مسئولان وزارت بهداشت از تولیدات واکسن کشور انتقاد و تصریح کرد: حدود ۵۰ سال از تولید انواع سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی در کشور می گذرد اما متاسفانه واکسن سازی در کشور مهجور واقع شده است و برخی مسئولان حتی نمی دانند چه واکسنی در کشور تولید می شود؛ حال آنکه تمام نیاز کشور از محصولات داخلی تامین می شود.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!