rnrnrn
ویژگی های نماینده اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری

ویژگی های نماینده اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • یک دیدگاه



همه صالحند. صالح‏ترين را پيدا كنيد. دنبال حداكثر باشيد؛ بهترين را انتخاب كنيد. بهترين، آن كسى است كه

 

۱- درد كشور را بفهمد،

 

۲- درد مردم را بداند،

 

۳- با مردم يگانه و صميمى باشد،

 

۴- از فساد دور باشد،

 

۵- دنبال اشرافي گرى خودش نباشد.

 

مسئولين كشور، خودشان، كسانشان، نزديكانشان و وابستگانشان، ۶- اهل اسراف و اهل اشرافي گرى نباشند.

 

مردمى باشند، ساده‏زيست باشند، درد مردم را بدانند و ۷- خودشان از درد مردم احساس درد كنند.

 

از هر خدمت به مردم، از هر ۸- دلجوئى از محرومين،

 

۹- از هر ايستادگى‏اى در مقابل ظلم و استكبار استقبال ميكنم.

 

۱۰- در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد ميشوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهايند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و اين حرفها را مطلقاً راه ندهند. اين از آن چيزهائى است كه اگر پيش بيايد، دشمن از او خوشحال ميشود.
۱۱- وقت بصر و صبر، يكى همين‏جاست؛ بصيرت. ملت ايران وقت انتخابات كه ميرسد، احتياج به بصيرت دارد؛ نگاه كند ببيند دشمن چه موضعى گرفته است در قبال اين حركت عظيم مردمى؛ حواس خود را جمع كند، تصميم درست بگيرد. اين هم وظيفه‏ى ما مردم است كه بايستى مراقبت كنيم.
البته مطمئن باشيد و بنده مطمئنم كه خداى متعال تفضلات خود را به بركت مجاهدت و ايمان شما مردم، از شما باز نخواهد گرفت و خداى متعال لطف خودش و كمك خودش و هدايت و حمايت خودش را شامل حال اين مردم كرده است و باز هم خواهد كرد و پيروزى نهائى، بالاخره متعلق به ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى است.

 

اجتماع مردم، توجه مردم، احساس مسئوليت مردم در هر انتخاباتى از انتخابات گذشته بهتر و بيشتر بوده است. اين را تقريباً در همه‏ ى انتخاباتهاى ما ميشود نمونه و نشانش را يافت. و اميدواريم در همين انتخابات آينده هم همينجور باشد.

 

هنر ملت ايران و مردم شهرها و حوزه‏هاى انتخابيه اين است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترين را انتخاب كنند؛

 

۱۲- بهترين از لحاظ ايمان،

 

۱۳- بهترين از لحاظ اخلاص و امانت،

 

۱۴- بهترين از لحاظ ديندارى و

 

۱۵- آمادگى براى حضور در ميدانهاى انقلاب؛ دردشناس‏ترين و دردمندترين نسبت به نيازهاى مردم را انتخاب كنند.

 

البته مردم توجه بايد داشته باشند كه تبليغات رنگين و متنوع ملاك نيست؛ وعده‏هاى غير عملى ملاك نيست. من با خودِ نماينده‏هاى محترم در دوره‏هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اينها گفتم: آقايان و خانمهاى نماينده! وظيفه‏ى نماينده اين نيست كه وعده‏ى عمرانى و فلان پروژه، فلان كار را در منطقه‏ى انتخابى خود به مردم بدهد؛ اينها كار اجرائى است، كار دولت است. وظيفه‏ى نماينده اين است كه بتواند قانون مورد نياز كشور را پيدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتى قانون شد – يعنى قاعده‏اى گذاشته ميشود – دستگاههاى اجرائى و قضائى مجبورند برطبق قانون عمل بكنند و عمل ميكنند. وعده‏هاى غير عملى دادن، وعده‏هاى بزرگ دادن، اينها ملاك نيست؛ بايد مردم توجه كنند؛ گاهى علامت منفى هم هست. از طرف علاقه‏مندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقيهاى انتخاباتى، شايسته‏ى ملت ما نيست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونيت‏دار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه‏ها، در مطبوعات، در پايگاههاى اينترنتى و غيره، اينها اصلاً مصلحت نيست. من به طور جد از همه‏ى كسانى كه نسبت به نامزدهاى مختلف علاقه‏مندى‏اى دارند، درخواست ميكنم، اصرار ميكنم كه اين علاقه‏مندى خودتان را از راه تخريب ديگران، اهانت به ديگران، متهم كردن ديگران نشان ندهيد. هرچه ميخواهيد، از نامزد مورد علاقه‏ى خودتان تمجيد كنيد، تعريف كنيد؛ اما ديگران را تخريب نكنيد. اين علامت بدى است. بعضى جاها در دنيا معمول است اسرار خانوادگى يكديگر را برملا ميكنند، عكسهاى پنهانى از هم ميگيرند، افشا ميكنند. خوب، همانهائى هستند كه وقتى هم رفتند مجلس – ديده‏ايد در تلويزيون – سر يك مسئله‏اى مى‏افتد به جان هم، با مشت و لگد با هم رفتار ميكنند! اينكه امتياز براى نماينده نيست.آنچه كه در مورد انتخابات بايد به ياد مردم عزيز ما باشد، آماده شدن براى حضور همه‏جانبه و گسترده در انتخابات و كوشش كردن براى شناسائىِ اصلح و مراعات كردن رفتارهاى انتخاباتى است، كه اين را عرض كرديم.

مطلب پیشنهادی:   اختصاص 35 درصد اعتبارات صندوق شکوفایی به پارک‌ها/ دانش‌بنیان شدن آنی شرکت‌های دانشگاهی

 

در همين انتخابات اگر بد عمل بكنيم، به هم بد بگوئيم، با هم كينه ‏ورزى كنيم، به يكديگر تهمت بزنيم، برخلاف قوانين و مقررات رفتار كنيم، ميتواند وسيله‏ى سقوط و ضعف و انحطاط باشد؛ دست خود ماست؛ امتحان الهى است.

 

شاخص اين است كه۱۶- شعارهاى انقلاب بايستى به وسيله‏ى مسئولين و منتخبين ما روز به روز زنده ‏تر شود. علاج دردهاى اين ملت و وسيله‏ى رسيدن به آرمانهاى اين ملت، شعارهاى انقلاب است؛ اينها بايد حفظ شود. آن كسانى كه با اين شعارها به معناى حقيقى كلمه مخالفند، دشمنِ اين شعارهايند؛ اينها نبايد در مراكز تصميم‏گيرى واقع بشوند. بين ملتند، باشند. آحاد ملت، هر كسى هر عقيده‏اى داشته باشد، اشكال ندارد؛ اما آن كسى كه عقيده‏اش اين است كه اين ماشين بايد راه نيفتد، اين را نميشود پشت رُل گذاشت. يك آدمى كه عقيده‏اش اين است كه از اين جا بايد اين اتومبيل حركت نكند، اين شخص را پشت فرمان خودرو بگذاريم، هيچ وقت اين اتومبيل حركت نخواهد كرد. بايد كسى را بگذاريم كه۱۷- معتقد به اين حركت باشد، معتقد به اين راه باشد، معتقد به آن هدف باشد، معتقد به توانائيهاى ملى باشد، معتقد به اسلام، معتقد به انقلاب باشد و شاخصها را قبول داشته باشد. اين آن نقطه‏ى حساس است.

 

nاز اين خواست ملت، اين مجلس جوشيد. شما هم در تبليغات انتخاباتى‏تان غالباً بر روى ۱۸- اصول اسلامى، ۱۹- پايبندى به ارزشها، ۲۰- مبارزه‏ى با فساد، ۲۱- كار براى طبقه‏ى محروم، ۲۲- تلاش براى حفظ استقلال و عزت ملى، تكيه كرديد. مردم هم از اين شعارها و حرفها استقبال كردند و رأى دادند و اين مجلس تشكيل شد. اين يك پديده است و به يك مقطعى در تاريخ كشور تبديل مى‏شود. تاريخ، بيرحم است. آيندگان نگاه مى‏كنند، قضاوت خواهند كرد و نظر خواهند داد و اين مقطع يكى از آن مقاطع بسيار حساس و مهم بود. هويت مجلس شما اين است.

 

در مجلس، نبايد نماينده‏ى فلان منطقه تصور كند كه هنر نمايندگى او در اين است كه براى آن منطقه دائماً پشتيبانى جلب كند. اصلاً مسأله‏ى نماينده‏ى مجلس اين نيست؛ نبايد فكر كنيم كه چون ما نماينده‏ى فلان شهر يا فلان استانيم، مرتب بايستى براى آن شهر يا استان امتياز بگيريم. اين يك ميدانِ رقابتِ غلط و بى‏برنامه و نادرستى است كه تبعات بدى هم دارد. شما درست است كه از فلان نقطه‏ى كشور انتخاب شده‏ايد، اما فقط نماينده‏ى آن‏جا نيستيد؛ شما نماينده‏ى همه‏ى ملت ايرانيد. شأن مجلس هم قانونگذارى است، نه گرفتن تسهيلات و كمكهاى عمرانى و غيره براى آن منطقه‏ى خود؛ به قانون اساسى هم نگاه كنيد. شأن شما اين است كه قانون بگذاريد؛ منتها قانونى بگذاريد كه آنقدر محكم و خوب و شامل باشد كه منطقه‏ى شما را هم سيراب كند. اين حالت گاهى در سال آخر تشديد مى‏شود؛ حالا ما اين را بى‏رودربايستى به شما عرض بكنيم؛ مراقب باشيد. بنابراين سال آخر، سال امتحان الهى است. هميشه اين‏طور بوده، حالا هم همين‏طور است. مراقب باشيد.

مطلب پیشنهادی:   عرضه حسگری برای آشکارسازی گاز سمی در صنعت نفت

 

بايد بشدت قانون را رعايت كنند. حد و مرز، قانون است. ۲۳- همه بايد الزامات قانونى را بپذيرند و تسليم الزامات قانونى بشوند. قانون حد فاصل حق و باطل است در حركت و مشى ملت و مسئولين. قانون را نبايد دور زد. اين بايد رعايت بشود؛ بحمداللَّه رعايت هم ميشود.

 

شما اگر آن كسى را كه مى‏پسنديد و مى‏خواهيد، انتخاب نكرديد، آن كسى كه شما نمى‏پسنديد، انتخاب خواهد شد و رأى خواهد آورد. بنابراين، رأى خودتان را به ميدان بياوريد.

 

شركت در انتخابات به مصالح اساسى ملت و كشور ارتباط پيدا مى‏كند. هر چه اين مجلس قويتر ،معتبرتر، پايدارتر، بصيرتر و بيناتر باشد، آينده‏ى كشور بيشتر تضمين شده است.

 

nتخريب، نه حجيت دارد و نه جايز است. تخريب كردن، اهانت كردن و خُرد كردن شخصيتهاى گوناگون، همه بر خلاف اقتضاى سلامت انتخابات است. «تخريب، فضاى انتخابات را خراب ميكند». شما از آن كسى كه به او علاقه‏منديد، دفاع كنيد؛ هيچ مانعى ندارد؛ اما به آن كسى كه رقيب اوست، مطلقا حمله نكنيد؛ تخريب نكنيد.

 

مسئولان همه‏ى تلاش خود را بكنند، تا ان‏شاءاللَّه اين انتخابات را سالم، كامل، بى‏عيب و نقص، و بى‏حرف و گفت به سروسامانى برسانند. آن كسانى هم كه دستى در تبليغات دارند، فضاى سياسى كشور را آشفته نكنند؛ بدگويى از اين، اهانت به آن، معارضه‏ى جناحهاى سياسى با هم. مردم چه تقصيرى كرده‏اند كه بايستى ذهن آنها به خاطر انگيزه‏هاى مختلف سياسىِ اشخاص و گروهها و جناحها و مجموعه‏ها، آشفته و مغشوش شود. اينها بگذارند فضاى انتخابات سالم باشد. البته هركس حق دارد از خود و نامزد انتخاباتى خود دفاع و حمايت كند؛ اين مانعى ندارد. تبليغات در حد متعارف و بدون اسراف و زياده‏روى، خيلى خوب است؛ اما اهانت، تخريب و بدگويى – اين‏كارهايى كه جزو رسوم زشتِ بعضى از كشورهاى غربى است – را كنار بگذارند؛ بگذارند مردم در يك فضاى آرام، با تشخيص، با بصيرت و بدون سراسيمگى انتخاب كنند.

 

***********************************************************************************************

انتخابات و عناصر فعال انتخاباتي

 

يك چيز ديگرى كه اين روزها انسان مشاهده ميكند – كه اين را هم ميخواهم بخصوص از نخبگان خواهش كنم كه توجه كنند – قضاوتهاى درباره‌ى مسائل دولت و كارهاى دولت است. البته اين از آثار نزديك شدن به دوره‌ى انتخابات است؛ با اينكه خيلى هم نزديك نيست و ما حدود نه ماه هنوز تا انتخابات فاصله داريم، اما خاصيت انتخابات اين است كه عناصر، فعال ميشوند؛ حرف ميزنند. خوب، حرف بزنند. حالا در باب انتخابات حرفهاى گفتنى متعددى هست كه ان‌شاءالله در وقت خودش، در فرصت مناسب خودش، آنها را به ملت عزيزمان عرض خواهيم كرد؛ حالا هنوز زود است. ليكن انسان احساس ميكند كه در بين آنچه كه امروز گفته ميشود، بى‌انصافى‌هائى صورت ميگيرد. اگر كسى براى آينده‌ى كشور، براى حل آنچه كه معضلات كشور مينامند، برنامه‌اى دارد، حرفى دارد، آن حرف را بيان كند. اگر چنانچه ميتواند راه حلى براى مشكلاتى كه وجود دارد – حالا مثلا مشكل گرانى يا تورم – پيدا كند، آن راه حل را بگويند. تخريب كردن مسئولين، تخريب كردن دولت، هيچ مصلحت نيست و جزو كارهاى صحيح اسلامى نيست. البته در بعضى از جاهاى ديگر؛ در بعضى از كشورهاى دنيا به نام دمكراسى، به نام آزادى، آبروهائى را از بين ميبرند، اشخاصى را به لجن ميكشند؛ اينها كارهاى اسلامى نيست، اينها كارهاى آنهاست؛ مثل خيلى از كارهاى ديگرشان. آنچه كه در زمينه‌ى مسائل اقتصادى يا غير اقتصادى گفته ميشود، در درجه‌ى اول بايد در محافل كارشناسى گفته شود، نه در منبرها و تريبونهاى عمومى. انسان گاهى اوقات مى‌بيند چيزهائى ميگويند كه بى‌انصافى ميشود. نبايد اخلاق نكوهيده‌ى بى‌انصافى در جامعه‌ى ما رواج پيدا كند؛ ما نبايد دچار بى‌انصافى بشويم؛ بخصوص نخبگان، بخصوص نخبگان، نگاه كنند، منصفانه حرف بزنند. ما عرض كرده‌ايم كه تخريب درست نيست. نه آن كسانى كه طرفدار يك شخصى يا يك گروهى هستند، نه آن كسانى كه مخالف آن شخص يا آن گروه هستند، مقابله‌ى آنها با يكديگر هيچ لزومى ندارد كه به صورت تخريب باشد؛ هيچ لازم نيست؛ منطقى حرف بزنند، انتقادى دارند، انتقاد كنند. خدا را شكر ميكنيم كه فضاى كشور ما بر اثر نظام اسلامى، فضاى آزادى است؛ فضاى بازى است؛ مردم فرصت دارند، ميتوانند حرفشان را بزنند، نخبگان هم ميتوانند حرف بزنند. مردم هم استماع ميكنند، ميشنوند و حرفها را با يكديگر مقايسه ميكنند و آنچه كه به نظرشان حق است، ميپذيرند و قبول ميكنند.

مطلب پیشنهادی:   زمستان های گرم و تابستان های خنک با انرژی های تجدیدپذیر

 

انتخابات ابزارى براى قدرت‏طلبى نيست

 

يك مطلب هم خطاب به نامزدهاى محترمى كه يا تا حالا اعلام حضور كرده‏اند يا بعد از اين اعلام حضور خواهند كرد، عرض بكنم. كسانى كه براى انتخابات خود را نامزد ميكنند، بدانند كه انتخابات يك وسيله‏اى است براى بالا بردن توان كشور، براى آبرومند كردن ملت؛ انتخابات فقط ابزارى براى قدرت‏طلبى نيست. اگر بناست اين انتخابات براى اقتدار ملت ايران باشد، پس نامزدها بايستى به اين اهميت بدهند و اين را در تبليغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعايت كنند. مبادا نامزدها در اثناى فعاليتهاى انتخاباتىِ خودشان جورى رفتار كنند و حرفى بزنند كه دشمن را به طمع بيندازند. رقابتها را منصفانه كنند، حرفها را منصفانه كنند، از جاده‏ى انصاف خارج نشوند. خوب، به طور طبيعى هر نامزدى حرفى دارد و حرف مقابل خود را رد ميكند؛ اين رد و ايراد فى نفسه اشكالى ندارد؛ اما مشروط بر اينكه تويش بى‏انصافى نباشد، كتمان حقيقت نباشد. ميدان براى همه باز است؛ بيايند در ميدان انتخابات خود را بر مردم عرضه كنند. اختيار با مردم است؛ مردم هر جورى كه فهميدند، تشخيص دادند، هشيارى آنها به آنها كمك كرد، ان‏شاءاللَّه همان جور عمل خواهند كرد

  1. قادر
    2 ماه گذشته پاسخ

    اطاعت و تبعیت کامل از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!