rnrnrn
پلاستيك‌هايي كه ۲ تا ۱۰ سال بعد تجزيه مي‌شوند

پلاستيك‌هايي كه ۲ تا ۱۰ سال بعد تجزيه مي‌شوند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



پلاستيك‌هايي كه 2 تا 10 سال بعد تجزيه مي‌شوندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nفعالان محیط زیست ۲۱ تیر را روز بدون نایلکس نامیدند تا مردم با استفاده نکردن از نایلکس‌ها برای کم کردن این آسیب محیط زیستی فرهنگ‌سازی کنند.
nفرهنگ‌سازی بخشی از این مشکلات را حل می‌کند و با فرض فرهنگ‌سازی درست، حجم نایلکس‌های اندکی هم که مصرف خواهد شد، برای زیست بوم کشورمان مخرب است. با همین نگاه یک شرکت دانش بنیان، ماده‌ای را اختراع کرده‌ است که زمینه تولید نایلکس‌هایی را با پایه ذرت فراهم کرده تا به جای ۳۰۰ سال، در مدت چند سال بدون آسیب در طبیعت تجزیه شود


————————————-

n.
nمحمد ترکمندی، رئیس این شرکت در گفت‌وگو با در این باره توضیح می‌دهد: مواد زیست تخریب‌پذیری که ما اختراع کردیم را می‌توان به گرانول تبدیل كرد و در اختیار شرکت‌های تولید کننده محصولات نایلونی براي تولید نایلون، نایلکس و انواع فیلم برای مصارف کشاورزی و غيره قرار داد به گونه‌ای که نیازی به تغییر در ماشین‌آلات موجود این کارخانجات نيست.
nوي می‌گوید: جنس نایلکس‌های موجود در بازار از پلی‌اتیلن که یک ماده پلاستیکی است، بوده و دست‌کم تا ۳۰۰ سال در طبیعت باقی می‌ماند كه موجب وارد كردن ضررهای زیادی به محیط زیست شده و همچنين برای خاک مضر است.
nذرت و سیب‌زمینی به جای نفت
nترکمندی توضیح می‌دهد هر سال تناژ بسیار بالایی از این نایلکس‌ها مصرف می‌شود و یکی از میادین میوه و تره‌بار تهران را نمونه می‌آورد که در ماه ۴۰۰ تن نایلکس مصرف می‌کند: «اگر این آمار در کل کشور گرفته شود، تناژ بسیار بالایی خواهد بود که به میلیون‌ها تن می‌رسد؛ بنابراین غیر از مضرات زیست محیطی، به صنعت هم آسیب می‌رساند؛ چرا که این مواد پتروشیمی می‌تواند به جای تبدیل به نایلکس در صنایع با ارزش افزوده بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.»
nاز وي مي‌پرسيم كه چرا این تیم یک سال و نیم برای به سرانجام رساندن اختراع‌شان وقت صرف کرده است كه چنین پاسخ می‌دهد: از ابتدا به دنبال موازي كاري نبوده‌ايم، همه تلاش‌ خود را کردیم تا مواد به گونه‌ای تولید شود که تولیدکنندگان فعلی نایلون و نایلکس بدون تغییر در ماشین‌آلات کنونی خود امکان تولید کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر را داشته باشند و از همین ظرفیت تولیدی استفاده شود تا با جایگزینی این مواد زیست تخریب‌پذیر، آسیبی به صنایع فعال در این حوزه نرسد.
nتركمندي درباره خواص این محصول می‌گوید: نایلکس‌هایی که به وسيله اين نوع گرانول‌ها تولید می‌شود، با پایه ذرت و سیب‌زمینی است، از این رو در مدت زمان كوتاهي به طور كامل به طبیعت باز می‌گردد، البته سعی شده است این زمان آنقدر کوتاه نباشد تا موجب كاهش عمر محصول شود؛ زمان بازیافت این محصول متناسب با درصد تجزیه‌پذیری آن از ۲ تا ۱۰سال است.
n
nرونق کشاورزی
nاما در اين بين سؤالي پيش مي‌آيد، «آيا قیمت این نایلکس‌ها به اندازه‌ای خواهد بود که مردم را تشویق کند آنها را جایگزین كيسه‌هايي از جنس پلی اتیلن کنند؟»
nپاسخ ترکمندی مثبت است: «بهای تمام شده فعلی این نایلکس‌ها به طور تقريبي۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به جنس پلی‌اتیلن گران‌تر است. البته تلاش می‌کنیم قیمت را حتی پایین‌تر از قیمت کیسه‌های کنونی برسانیم. به نظر می‌رسد یکی از بهترین راه‌های فرهنگ‌سازی و توسعه استفاده از این محصول، کاهش قیمت باشد.»
nوي اعتقاد دارد به علت ملموس نبودن خواص این محصول برای مــــصرف‌کـنندگان، اگــر جنـس زیست محیطی نایلکس از جنس پلی‌اتیلن حتی ذره‌ای هم گران‌تر باشد، شاید مورد استقبال قرار نگیرد و ارزان‌تر شدن آن می‌تواند بهترین کمک به جایگزینی این محصول باشد. استفاده از این محصول غیر از فواید زیست محیطی، موجب رونق کشاورزی هم می‌شود.
nاین مخترع توضیح می‌دهد: وقتی این محصول گسترش یابد، تقاضای کشت ذرت و سیب‌زمینی بالا می‌رود و کشاورزان به‌ويژه سیب‌زمینی کاران دیگر دغدغه فروش محصول خود را ندارند؛ این یعنی رونق کشاورزی. البته خود این محصول به شكل مستقیم در فرآیند کشاورزی به منظور مدیریت آب بدون این که به خاک آسیبی برساند، استفاده می‌شود.
nوي همچنين برای پیشبرد اهداف گروه‌ خود در خواست می‌کند منابعی که بورس در اختیار آنها قرار می‌دهد، متناسب با ظرفیت تولید آنها باشد و همچنین مسئولان و رسانه‌ها تسهیلاتی فراهم كنند تا مصرف‌کنندگان برای استفاده از این محصول ترغيب شوند.

مطلب پیشنهادی:   پدران هم قادر به لمس حرکات جنین در رحم مادر می‌شوند!

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!