rnrnrn
کارآفرینی= ریسک پذیری+ …+…

کارآفرینی= ریسک پذیری+ …+…

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



کارآفرینی= ریسک پذیری+ ...+...Reviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

n

مقدمه ؛

n

به طور ساده  کارآفرین به شخص حقیقی یا حقوقی  ای گفت می شود که توانایی تحمل ریسک – اغلب مالی – را دارد و می تواند یک ایده اولیه را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کند .

n

همه ی ما می توانیم یک کارآفرین باشیم، چه کارمند، چه کشاورز وچه مهندس … در هر پست و مقامی که باشیم در راه انجام فعالیت های خود  می توانیم کارآفرین بوده و ایده های خود برای بهبود انجام کارها را به واقعیت تبدیل کنیم.


————————————-

یک کشاورز می تواند با راه اندازی روش های جدید کاشت، آبیاری، نگهداری و …، کمیت یا کیفیت محصولات خود را بالا ببرد. یک کارمند می تواند برای انجام فعالیت های روزانه و البته در چهار چوب اختیارات خود روش های جدیدی را اختیار کند تا انجام کارها برای خود و ارباب رجوع سریع تر و با کیفیت بالاتری صورت بپذیرد. یک مهندس یا شرکت می تواند با قبول هزینه های تولید آزمایشگاهی، نمونه ای از یک محصول را تولید کرده و در صورت مفید بودن آن را تولید انبوه نماید و به جامعه خود خدمت کند.

n

همان طور که مشاهده می کنید در تمام مثال هایی که آورده شد، نوعی ریسک ممکن است باعث از بین رفتن محصول کشاورز شود یا باعث شود تا کارمند توبیخ یا اخراج شود و یا سرمایه گذاری آن مهندس یا شرکت به هدر رود. بنابراین می توان این نتیجه را گرفت که ((کارآفرینی بدون ریسک امکان پذیر نمی باشد، شاید از همین جمله بتوان فهمید که چرا در کشور ما در میان جوانان، کارآفرینی جایگاه والایی ندارد. ))

مطلب پیشنهادی:   پاسخ

n

کارآفرینی ؛

n

تعریفی از کارآفرینی که تقریباً شامل همه تعریف های ارائه شده از آنان باشد عبارت است از:

n

«کارآفرینی فرایندی است که فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید و با بسیج منابع، مبادرت به ایجاد کسب و کار و شرکت های نو، سازمانهای جدید و نوآور و رشد یابنده نموده که توأم با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه می گردد.»

n

در دایرة المعارف بریتانیا ، کارآفرین اینگونه تعریف شده است:

n

«شخصی که کسب و کار و یا مؤسسه اقتصادی را سازماندهی و مدیریت کرده و خطرات ناشی از آن را می پذیرد.»

n

واژه کارآفرینی از قرن ها پیش و قبل از آن که به زبان امروزی مطرح شود، در زبان فرانسه متداول گردید. این واژه معادل کلمه فرانسوی  Enterprendre  به معنای “”متعهد شدن”” (معادل under Take در زبان انگلیسی) می باشد که در سال ۱۸۴۸ توسط جان استوارت میل، به کارآفرینی(Entrerpreneurship) در زبان انگلیسی ترجمه شد.

n

 

n

ریسک پذیری ؛

n

هر سازمان با توجه به ماهیت کار خود، ریسک های گوناگون را تجربه می کند ودر شرایط متحول امروز، اساساً موفقیت هر بنگاه به تسلط آن بر ریسک ها و نوع مدیریتی است که بر انواع ریسک ها اعمال می شود، بستگی دارد.

n

در مجموع ریسک پذیری همان سنجش یا ارزیابی ریسک و به دنبال آن طراحی استراتژی هایی  برای اداره ریسک است.

n

به این ترتیب در شرایط پر تحول امروز، توفیق بنگاهها به تسلط آنها بر ریسک ها وابسته است. همانطور که معروف است« نه قویترین و نه با هوشترین بلکه منعطف ترین موجودات بقا دارند.»

مطلب پیشنهادی:   برف پاک‌کنی که با چشم کنترل می شود!

n

از آنجایی که ریسک در ذات هر فعالیت اقتصادی است و هیچ جامعه ای بدون فعالیت اقتصادی موجودیت ندارد، پس عاملان اقتصادی همواره کوشیده اند تا راه حل هایی برای تسهیل، تسریع و افزایش حجم فعالیت هایشان بیابند.

n

بدین ترتیب ، آنها ریسک روی آوردن به راه حل های جدید را پذیرفته اند. پیشتازان این امر را “”کار آفرین”” می نامند.

n

در ادبیات اقتصاد توسعه، کارآفرینان عاملان اصلی تحرک و پویایی اقتصادی جامعه هستند: نوآوران و خطرپذیرانی که ایده های نو را در بازار تبدیل به خدمت و محصول جدید می کنند و شهروندان را ترغیب می کنند تا محصول یا خدمت را بپذیرند .

n

در این صورت است که به اهمیت حضور کارآفرینان  و خطرپذیران اقتصادی جامعه بیشتر پی می بریم. زیرا پذیرفتن ریسک برای اینگونه افراد رابطه ی مستقیم با میزان آن ندارد و این دقیقاً  همان نکته ای است که باید برای تلفیق ریسک و پذیرفتن آن با کار آفرینی به آن پرداخت. یعنی ریسک سازمانی را که بیشتر در مؤسسات بانک و بیمه  جریان دارد نمی توان به سادگی در کنار ریسک مؤسسات اقتصادی کارآفرینان قرار داد. زیرا گروه اول در چهارچوب مدل های آمار و ریاضی و به روی احتمالات تصمیم گیری می کنند، در حالی که گروه دوم امکان زیاد دارد که علی رغم ریسک بالا، انجام کاری را بپذیرد و به عهده گیرند.

n

 

n

نتیجه گیری:

n

« پس بر مشاوران و آینده نگران کشور فرض است که در تجزیه و تحلیل  ریسک پذیری در مورد سازمان هایی مانند مؤسسات بانک و بیمه و در مورد مؤسسات اقتصادی کارآفرینی، به روش یکسان برخورد نکنند. »

مطلب پیشنهادی:   ممم

n

 

nمنبع : مرکز کارآفرینی دانشگاه گیلان’

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!