rnrnrn
کارآفرینی که پرورش تخم طلا را از یک اتاق ۱۲ متری آغاز کرد

کارآفرینی که پرورش تخم طلا را از یک اتاق ۱۲ متری آغاز کرد

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 23 دسامبر 2021
  • |
  • بدون دیدگاه



یکی از کارآفرینان موفق کردستانی که در حوزه‌ تولید بلدرچین فعالیت می کند توانسته اولین مرکز پرورش بلدرچین را در این استان راه اندازی کند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،کمال مرصادی یکی از کارآفرینان موفق استان کردستان است که در حوزه‌ی تولید بلدرچین فعالیت می‌کند، او با پشتکار و تلاش شبانه روزی مجوز صدور اولین واحد تولید بلدرچین در کردستان را دریافت کرده است.

با او گفت و گویی را آغاز می‌کنم و از نحوه‌ ورود او به این شغل می‌پرسم او می‌گوید:کارشناس ارشد تغذیه طیور است و از سال ۱۳۹۳ نیز واحد عرصه کارآفرینی شد و چون رشته‌ تخصصی اش مهندسی کشاورزی و علوم دامی گرایش تغذیه طیور بود در زمینه‌ی تولید و پرورش بلدرچین وارد کار شده است و این کار را از یک اتاق ۱۲ متری با هزار قطعه آغاز کرده است.

این کار آفرین کردستانی می گوید: اگرچه قبلا در زمینه تخم خوراکی کار می‌کردم، اما امروز با توسعه و ارتقا واحد تولیدم در زمینه جوجه یک روزه، تخم نطفه دار و موالید فعالیت می‌کنم.

مرصادی گفت: دوره پرورش بلدرچین یک دوره ۴۵ روزه است که بعد از آن به سن بلوغ می‌رسد و شروع به تخم گذاری می کند و وقتی ۶۰ روزه شد، به پیک تولید می‌رسد.

او با اشاره به مقاومت بالای این پرنده در مقابل بیماری‌ها گفت: تا به الان با بیماری خاصی مواجه نشده و به دامپزشک نیازی نداشتیم.

این کارآفرین کردستانی تمرکز بر مشاغل بومی و همچنین تکیه بر پتانسیل‌های محلی را یکی از زمینه‌های کارآفرینی در استان کردستان می‌داند و می‌گوید: به نظر من اگر جوانان ما در رشته‌ای که تخصص دارند آستین‌ها را بالا بزنند و با همت و تلاش وارد عرصه عمل شوند هیچ موقع تن به کار کارمندی نمیدهند و هیچ موقع حاضر نمیشوند که برای کسی کار کنند بلکه خودشان کارفرمای خودشان می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:   آغاز هفته جهانی کارآفرینی

 

مرصادی از نیاز بیشتر استان به این محصول اشاره می‌کند و می‌گوید: نیاز داخلی استان بیش از ظرفیت اسمی این واحد است و به همین دلیل در حال حاضر این محصول به کشور‌های دیگر صادر نمی‌شود.

او به چالش‌ها و موانع پیش روی یک کارآفرین در شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی اشاره کرد و گفت: چالش‌های بسیاری در این زمینه با کار ما در ارتباط است، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها بروکراسی پیچیده اداری است که واقعا باعث دردسر و دل سردی جوانان و اهل فن می‌گردد.

مرصادی یکی دیگر از مشکلات این حرفه را قطعی برق در زمان‌های مختلف عنوان کرد و گفت: پرورش بلدچین وابستگی شدید به برق دارد و مولد‌ها بدون برق از بین خواهد رفت به صورتی که در تابستان سال گذشته به دلیل قطعی‌های مکرر شبکه توزیع برق ۵۰۰ میلیون ضرر به این واحد تولیدی وارد شد، اما با تلاش و پشتکار مانع از توقف چرخه تولید شدیم و سعی کردیم همان میزان تولید و پرورش بلدرچین را حفظ کنیم.

او ادامه داد: تامین مواد اولیه در تهیه‌ نهاده‌های دامی ذرت و سویا از جمله‌ی چالش‌های دیگر در این حوزه به شمار می‌رود.

این کار آفرین کردستانی به میزان تولید بلدرچین‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰ هزار قطعه بلدرچین و بیش از ۳۰ تن گوشت بلدرچین و ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار عدد تخم در این واحد تولید می‌شود.

او از اشتغالزایی این واحد تولیدی می‌گوید: در حال حاضر در این کارگاه برای ۲۷ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کرده که موجب شده افرادی که جویای کار و فعال در این زمینه به اشتان‌های همجوار نروند و در همین استان برای خود شغل داشتهه باشند.

مطلب پیشنهادی:   رئیس بسیج سازندگی فارس: صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج مصداق کارآفرینی است

مادح حسامی مدیرامور طیور و دام سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان افزایش تعداد واحد‌های پرورش بلدرچین در استان می‌باشد و این سازمان آمادگی لازم برای مساعدت و همکاری در زمینه صدور مجوز، موافقت نامه‌ها و اعطای تسهیلات بانکی را دارد.

او ادامه داد: درخواست ما از مسئولین استان، حذف بروکراسی اداری و رفع موانع تولید، حذف و یا کنترل دلالان از بازار، حمایت تسهیلات بانکی با درصد کم و تنفس دار، ایجاد کارگروه و جلسات متعدد با کارافرین استان و حمایت از صادرکنندگان محصولات به خارج از کشور می‌باشد که نیاز است تا حدی به آن‌ها رسیدگی شود.

پرورش بلدرچین علاوه بر صرفه اقتصادی برای تولید کننده منبع غنی انرژی برای مصرف کننده نیز می‌باشد.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!