rnrnrn
با هدف جهت دهی حمایتهای مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانشبنیان بر اساس بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانشبنیان شرکتهای دارای فعالیتهای تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار میشوند. به این نحو که معادل هزینههای انجام شده در پروژههای تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتهای دارای پروانه بهرهبرداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذیربط اعطا میشود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود.
پروژه تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی مجموعهای از فعالیتهای فناورانه است که سطح فناوری محصولات، خدمات یا فرآیندهای حاصل از پروژههای تحقیق و توسعه باید در حوزه فناوریهای بالا یا متوسط به بالا منطبق با فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان یا معیارهای تفصیلی منتشر شده برای کالاها و خدمات دانش بنیان باشد. همچنین لازم است محصولات، خدمات یا فرآیندهای حاصل از آن در سطح صنایع مربوطه در کشور جدید باشد. هزینهکرد در پروژههای تایید شده مطابق آییننامه و دستورالعمل اجرایی این برنامه در سرفصلهای فضای کار اختصاصی تحقیق و توسعه، ماشینآلات و تجهیزات، نیروی انسانی، مواد اولیه و قطعات مصرفی، تاییدیه ها و استانداردها و همکاری فناورانه به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه مورد پذیرش خواهد بود.
برای برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شرکتهای متقاضی باید پروژههای تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را در قالب تعیین شده ارسال نمایند. پس از تایید پروژه توسط دبیرخانه، شرکت در پایان سال مالی هزینهکرد مربوط به پروژه در سرفصلهای مورد پذیرش را به همراه اسناد مالی اظهار میکند. دبیرخانه با ارزیابی پیشرفت پروژه و اسناد ارائه شده میزان هزینهکرد در پروژههای مصوب را تعیین کرده و به سازمان امور مالیاتی اعلام مینماید.
آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان
ماده ۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۱ .
۲ـ شورا: شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ با اصلاحات بعدی آن.
۳ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
۴ـ اشخاص مشمول: شرکتها و مؤسسات متقاضی اعتبار مالیاتی در چهارچوب ماده (۲) این آیین نامه.
۵ـ طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه: طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه که در چهارچوب ضوابط مصوب شورا با هدف تولید محصولات یا خدمات جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی و یا بهبود فرآیندهای تولید یا عملیات با به کارگیری فناوری و نوآوری در قالب طرح مشخص و حاوی زمان بندی و به تأیید دبیرخانه شورا میرسد.
ماده۲ـ شرکتها و مؤسسات تولیدی و خدماتی که دارای پروانه بهره برداری یا مجوز فعالیت از وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط هستند، میتوانند مشمول این آیین نامه قرار گیرند.
تبصره ۱ـ در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات، شرکتها و مؤسساتی که از حمایتهای مالیاتی موضوع این آییننامه بهرهمند میشوند، در چهارچوب مصوبات شورا در همان سال مالی امکان استفاده از حمایتهای مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات ندارند.
تبصره ۲ـ در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات، در صورتی که اشخاص مشمول موضوع این آییننامه از اعتبار مالیاتی این آیین نامه برخوردار شده باشند، بابت کالاها و خدمات تولید شده از نتیجه طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مذکور، در چهارچوب مصوبات شورا مشمول مشوق های مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات نمی باشند.
تبصره ۳ـ هزینه های مشمول حمایتهای بند (س) ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن به عنوان هزینه های مورد تأیید این آییننامه محسوب نخواهد شد.
ماده ۳ـ معادل هزینه های انجام شده در طول برنامه زمانب ندی و تا سقف هزینه های مندرج در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب بر اساس راهبردها و اولویتهای اعلامی و در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و سایر مقررات مرتبط به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به اشخاص مشمول اعطا میشود و معادل آن از مالیات قطعی موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود. راهبردها و اولویتها و ضوابط مربوط به فرآیند تصویب و چهارچوب تدوین طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه توسط شورا تعیین میشود.
تبصره ۱ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه مشمول جایزه خوش حسابی موضوع ماده (۱۹۰) و خسارت و استرداد موضوع ماده (۲۴۲) قانون مالیاتهای مستقیم و تهاتر با بدهی سنوات گذشته قبل از سال انجام هزینه و سایر منابع مالیاتی نخواهد بود.
تبصره ۲ـ هزینه هایی که در اجرای بند (ب) ماده (۱۱) قانون به عنوان اعتبار مالیاتی از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشوند، مجددا به عنوان اعتبار مالیاتی یا هزینه قابل قبول مالیاتی از جمله هزینه استهلاک پذیرفته نخواهد شد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده بابت کالا و خدمات موضوع این آییننامه مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه نیست.
تبصره ۳ـ در صورت اظهار خلاف واقع هزینه های طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، اشخاص مشمول از حمایتهای مالیاتی این آییننامه محروم شده و سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم متعلقه قانونی اقدام نماید.
ماده ۴ـ سرفصلهای هزینهکرد تحقیق و توسعه طرح (پروژه)های موضوع این آیین نامه از جمله هزینه های منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هریک از آنها با رعایت مفاد این ماده توسط شورا تعیین میشود و باید در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیاتهای مستقیم صورت گرفته باشد و در سرفصلهای جداگانه در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری شود.
تبصره ۱ـ هزینه خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن جزء سرفصلهای مورد پذیرش هزینهکرد تحقیق و توسعه نیست.
تبصره ۲ـ هزینه خرید و نگهداری خودرو به عنوان سرفصل هزینهکرد مورد پذیرش نبوده و صرفاً در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرای طرح (پروژه) تحقیق و توسعه به کار رود، با تأیید دبیرخانه شورا به میزان استهلاک سالیانه و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
تبصره ۳ـ هزینه خرید ماشین آلات و تجهیزات به میزان استهلاک سالیانه در طرح (پروژه) تحقیق و توسعه در چهارچوب مصوبات شورا و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
تبصره ۴ـ هزینه خرید مواد اولیه در چهارچوب مصوبات شورا و صرفاً به میزانی که در طرح (پروژه) استفاده شده است، به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
ماده ۵ـ اشخاص مشمول موظفند طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را همراه با مستندات مورد نیاز در چهارچوب مشخص شده توسط شورا به دبیرخانه شورا ارائه نمایند.
تبصرهـ دبیرخانه شورا باید امکان دسترسی برخط به طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب را که در برگیرنده نام شرکت، موضوع طرح (پروژه)، میزان هزینههای طرح، مدت زمان و همچنین فهرست طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین نامه و تأییدیه های مربوط را برای سازمان فراهم آورد.
ماده ۶ـ به منظور تحقق اهداف مندرج در صدر ماده (۱۱) قانون، طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آییننامه منوط به فعالیتهای فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان و رعایت چهارچوب تعیین شده توسط شورا، از مشوقهای موضوع این آیین نامه بهره مند میگردند.
ماده ۷ـ تعیین و تأیید میزان هزینهکرد مجاز در طرح (پروژه)های اعلامی مصوب اشخاص مشمول برای اقلام طرح (پروژه) تحقیق و توسعه بر عهده دبیرخانه شورا خواهد بود. دبیرخانه شورا موظف است مجموع هزینهکرد مورد تأیید اشخاص مشمول را در هر سال مالی حداکثر تا چهارماه پس از پایان سال مالی در اختیار سازمان قرار دهد. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینه های معتبر نسبت به راستی آزمایی هزینهکرد اعلامی دبیرخانه شورا اقدام کرده و میزان هزینهکرد تحقیق و توسعه نهایی را از سر جمع مالیات عملکرد اشخاص مشمول در آن سال مالی یا سنوات آتی کسر نماید.
تبصرهـ سازمان موظف است نسبت به درج جدول/ جداول ویژه اظهار هزینه های تحقیق و توسعه و استفاده از اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه و انتقال به سنوات بعد موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ به بعد اقدام نماید. دستگاههای اجرایی مکلف به همکاری، ارائه اطلاعات و دسترسی های لازم به دبیرخانه شورا به منظور ارزیابی و شناسایی هزینه های تحقیق و توسعه هستند.
ماده ۸ـ صرفاً هزینه انجام شده در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه با رعایت مفاد این آیین نامه به عنوان اعتبار مالیاتی قابل کسر از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه یا سنوات آتی اشخاص مشمول خواهد بود. اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه قابل تسری به سایر هزینه های اشخاص مشمول نمیباشد.
ماده ۹ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آییننامه، صرفاً برای طرح (پروژه)هایی که پس از لازمالاجرا شدن قانون به تأیید دبیرخانه شورا میرسند قابل اعمال میباشد.
تبصرهـ در تعیین مصادیق طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، دبیرخانه شورا در فرآیند تأیید در صورت لزوم نظر تخصصی دستگاه اجرایی مربوط را دریافت نماید.
ماده ۱۰ـ دبیرخانه شورا موظف است دستورالعملهای لازم برای اجرای این آیین نامه را با همکاری سازمان تهیه و به تصویب شورا برساند. نظارت بر حُسن اجرای این آیین نامه بر عهده شورا خواهد بود و شورا موظف است گزارش عملکرد آن را سالیانه تهیه و به هیئت وزیران ارسال نماید.
ماده ۱۱ـ قراردادهای تحقیق و توسعه موضوع ماده (۱۳) قانون در چهارچوب ضوابط این آییننامه مشمول بهره مندی از اعتبار مالیاتی میباشد.
دستورالعمل اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان
۱- راهبردها و اولویتهای تحقیق و توسعه
با توجه به ماده (۳) آییننامه راهبردهای اصلی و اولویتهای مدنظر برای تخصیص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه عبارتند از:
۱-۱- جهت دهی بنگاههای اقتصادی به نوآوری با استفاده از فناوری برای ارتقاء مزیت رقابتی با اولویت صادرات
۱-۲- تشویق تحقیق و توسعه در زمینه های دارای اولویت ملی و بخشهای مزیت آفرین
۱-۳- تشویق به همکاری فناورانه با استفاده حداکثری از توانمندی فنی شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور
۱-۴- همکاری در فعالیتهای تحقیق و توسعه با نهادهای زیست بوم علم و فناوری از جمله دانشگاههای، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری
۱-۵- اولویت پوشش هزینه های جاری نسبت به هزینه های سرمایهای با ابزار اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه
۱-۶- حمایت از اشتغال نیروی انسانی تحصیل کرده و نخبه در تحقیق و توسعه شرکتها
۲- معیارهای تایید طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه
۲-۱- طرح (پروژه) تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مجموعه های از فعالیتهای فناورانه است که محصولات خدمات یا فرآیندهای حاصل از آن در سطح صنایع مربوطه در کشور جدید نه لزوماً منحصر به فرد باشد.
سطح فناوری مورد نیاز تایید تحقیق و توسعه بر اساس راهبردها و اولویتهای ذکر شده در ماده (۲) این دستورالعمل برای صنایع مختلف توسط دبیرخانه تعیین و اعلام میشود.
۲-۲- طرح پروژه تحقیق و توسعه باید نظاممند باشد؛ به گونه ای که دارای طرح برنامه زمانبندی خروجی و اهداف مشخص باشد چارچوب اطلاعات مورد نیاز برای ارائه طرح پروژه تحقیق و توسعه توسط دبیرخانه اعلام میشود.
۲-۳- در پایان طرح (پروژه) تحقیق و توسعه، تیم تحقیق و توسعه شرکت و همکاران بیرونی آن به مبانی طراحی (know-why) و دانش فنی (know-how) تسلط کافی یافته باشد. این تسلط میتواند از طریق طراحی داخلی یا مهندسی معکوس حاصل شده باشد. تشخیص این تسلط به عهده دبیرخانه است.
۲-۴- برای پروژه هایی که با هدف ارتقاء محصولات یا خدمات موجود یا بهبود فرآیندهای تولید انجام میشود علاوه بر دارا بودن شرایط ذکر شده در بندهای فوق الذکر، لازم است که اولاً اجرای پروژه فراتر از فعالیتهای معمول و رایج توسعه های شرکتها بوده و رسیدن به اهداف آن مستلزم مواجهه با ریسکهای ناشی از چالشهای فنی در فعالیتهای تحقیق و توسعه باشد و ثانیاً ارتقاء محصول یا بهبود فرآیند تولید با تغییر پلتفرم فناوری موجود و به کارگیری فناوریهای جدید در محصول خدمت یا فرآیند حاصل شود.
۲-۵- انواع طرح پروژه تحقیق و توسعه قابل قبول و مصادیق قابل قبول تحقیق و توسعه به شرح جدول انتهای دستور العمل است و هر پروژه باید ذیل حداقل یکی از این دستهها تعریف شود. موارد بیشتر بر حسب نیاز و به تشخیص دبیرخانه میتواند به این مصادیق اضافه شود.
تبصره ۱- فعالیتهایی از قبیل تولید پیش تولید، توزیع کالا و خدمات فنی وابسته، خدمات پشتیبانی، اداری و اجرایی، بازاریابی و تبلیغات، خدمات پس از فروش، امکان سنجی اقتصادی و مطالعات بازار، عیب یابی و رفع اشکال ماشین آلات، افزایش ظرفیت تولید، آزمونهای کنترل کیفی محصولات موجود، به عنوان طرح (پروژه) تحقیق و توسعه قابل قبول نیستند.
تبصره ۲- در حوزه فناوری اطلاعات مواردی نظیر توسعه نرمافزارها و سیستمهای اطلاعاتی با استفاده از روشهای شناخته شده و استاندارد برنامه نویسی و ابزارهای نرمافزاری موجود، اضافه کردن قابلیتهای کاربر به برنامههای نرم افزاری موجود، تایید امنیت و تست یکپارچگی داده ها، شخصی سازی یک محصول برای یک استفاده خاص، اشکال زدایی معمول از سیستمها و برنامه های موجود مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نیستند.
۳- سرفصلهای مورد تایید و شرایط پذیرش هزینهکرد تحقیق و توسعه
۳-۱- سرفصلهای مورد تایید هزینهکرد تحقیق و توسعه از جمله هزینه منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هزینهکرد هر سرفصل با رعایت مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیاتهای مستقیم و ذیل مفاد این ماده توسط دبیرخانه تعیین میشود.
۳-۲- هزینه خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن جزء سرفصلهای مورد تایید هزینهکرد تحقیق و توسعه نیست.
تبصره ۳- هزینه اجاره فضای تحقیق و توسعه با اولویت استقرار مراکز تحقیق و توسعه در زیست بوم نوآوری شامل پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری، شتابدهندهها، کارخانه های نوآوری و نواحی نوآوری در صورت تناسب فضا با طرح مصوب با تایید دبیرخانه مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه خواهد بود.
۳-۳- هزینه خرید و نگهداری خودرو به عنوان سرفصل هزینهکرد مورد. پذیرش نبوده و صرفاً در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرای طرح پروژه تحقیق و توسعه به کار رود با تایید دبیرخانه به میزان استهلاک سالیانه و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل تایید است.
۳-۴- برای ماشین آلات و تجهیزاتی که به تایید دبیرخانه در طرح (پروژه) تحقیق و توسعه به کار میروند، معادل هزینه استهلاک دستگاه بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم از اولین سال مالی پس از نصب و راه اندازی تا سال پایان پروژه به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ خواهد شد.
تبصره ۴- در صورت وجود مشابه داخلی برای ماشین آلات و تجهیزات مورد تایید دبیرخانه، صرفاً خرید از سازندگان داخلی مشمول حمایت اعتبار مالیاتی خواهد شد.
بصره ۵- هزینه خرید اقلام اداری از قبیل کامپیوتر تلویزیون و مبلمان اداری به عنوان سرفصل هزینهکرد تحقیق و توسعه مورد پذیرش نیست.
۳-۵- هزینه خرید مواد اولیه و اجزا و قطعات صرفاً به میزانی که در طرح پروژه تحقیق و توسعه استفاده شده است. با تایید دبیرخانه به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه در چارچوب طرح پروژه تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
۳-۶- در مورد نیروی انسانی قابل قبول تحقیق و توسعه صرفاً نیروی انسانی مستقیم بخش تحقیق و توسعه مورد تایید دبیرخانه است و نیروی انسانی سایر بخشهای اداری یا تولید نظیر کنترل کیفیت آزمایشگاه و پشتیبانی در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مورد قبول نیست.
تبصره ۶- مبنای حقوق و دستمزد نیروی انسانی تحقیق و توسعه حقوق و مزایای مندرج در لیست بیمه شدگان شرکت در سامانه بیمه تامین اجتماعی و تا سقف حداکثر دستمزد مشمول کسر حق بیمه در آن سال خواهد بود. حقوق و دستمزد نیروی انسانی نخبه فعال در پروژه های تحقیق و توسعه و فرآیند ارزیابی آن با تایید بنیاد ملی نخبگان مشمول حمایتهای ویژه و تسهیل شده خواهد بود.
۳-۷- هزینه آزمونها و تستها برای طرح (پروژه تحقیق و توسعه و استانداردهای ویژه و اختصاصی بر روی محصولات و خدمات مرتبط با پروژه مورد نظر و هزینه ثبت پتنت بین المللی قابل قبول است در مواردی که استاندارد مصوب در کشور وجود ندارد هزینهکرد تدوین استاندارد مرتبط با پروژه مورد قبول خواهد بود.
۳-۸- هزینهکرد قرارداد با شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور که در قالب همکاریهای فناورانه برای اجرای طرح (پروژه) تحقیق و توسعه منعقد میشود، در چارچوب این دستورالعمل و به میزان هزینهکرد مورد تایید دبیرخانه مشمول هزینهکرد تحقیق و توسعه است و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه با ارائه جزئیات هزینهکرد بر اساس مفاد ماده (۴) دستورالعمل به کارفرما تخصیص مییابد.
۳-۹- قراردادهای تحقیق و توسعه با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مربوط به ماده (۱۳) قانون با ارائه جزئیات هزینهکرد اقلام که به تایید رییس دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و پژوهشی رسیده است، در چارچوب مواد این دستورالعمل مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است.
۳-۱۰- هزینه های غیر مستقیم خرید کالا در پروژه از جمله مالیات بر ارزش افزوده، خدمات گمرکی، حمل و نقل، ثبت سفارش، ترخیص، حق بیمه مشمول هزینهکرد اعتبار مالیاتی نیست.
۳-۱۱- هزینهکرد ذیل سرفصلهای مورد تایید که ناشی از معامله با شرکتهای گروه یا اشخاص وابسته (موضوع) ماده ۱۲۹ قانون تجارت باشد به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش نخواهد بود.
۳-۱۲- هزینهکرد مربوط به قراردادهای موضوع بندهای ۴۸ و ۴۹ که طرف قرارداد اشخاص وابسته موضوع ماده ۱۲۹ قانون تجارت باشد به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش نخواهد بود.
۴- ضوابط و فرآیند تایید طرح پروژه های تحقیق و توسعه
۴-۱- برای برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه لازم است شرکت متقاضی طرح پروژههای تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را که شامل هدف از تعریف پروژه خروجی نهایی سرفصلهای هزینهکرد و برنامه زمانبندی است به همراه سایر اطلاعات و مستندات مورد نیاز در چارچوب اعلامی دبیرخانه حداکثر تا ۳ ماه پس از شروع سال مالی جدید به دبیرخانه ارائه کند تایید پروژه مستلزم نبود ابهام یا نقص در موارد فوق الذكر و ارائه مستندات فنی کامل خواهد بود.
۴-۲- تایید پروژه های پیشنهادی بر اساس معیارهای تحقیق و توسعه ذکر شده در مفاد ماده (۳) این دستورالعمل توسط دبیرخانه انجام میشود و دبیرخانه موظف است عناوین سقف هزینهکرد برنامه زمانبندی و خروجی های مورد تایید برای هر پروژه را ظرف مدت ۲ ماه پس از تکمیل اطلاعات و مستندات پروژه به شرکت اعلام کند.
۴-۳- دبیرخانه موظف است بر اساس طرح و برنامه زمانبندی اعلام شده پیشرفت طرح پروژه های تحقیق و توسعه شرکت را ارزیابی و تایید کند در صورتی که به تشخیص دبیرخانه پیشرفت پروژه محقق نشده باشد هزینهکرد تحقیق و توسعه تایید نخواهد شد.
۵- ضوابط تعیین هزینهکرد طرح پروژه های تحقیق و توسعه
۵-۱- شرکت موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از پایان سال مالی اقلام هزینهکرد طرح پروژه های تحقیق و توسعه را از زمان تایید پروژه در سرفصلهای مورد تایید و در قالب تعیین شده توسط دبیرخانه به همراه اسناد مالی مورد نیاز ارائه کند.
۵-۲- دبیرخانه موظف است بر اساس مفاد ماده (۴) این دستورالعمل و ضوابط و شرایط اعلامی اقلام مورد تایید و میزان هزینهکرد آن را تعیین کرده و حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی در اختیار سازمان قرار دهد.
۵-۳- سازمان موظف است پس از بررسی اسناد هزینهای نسبت به صحت سنجی اسناد هزینه تحقیق و توسعه اعلامی دبیرخانه اقدام کرده و میزان هزینهکرد تحقیق و توسعه نهایی را از سر جمع مالیات بر عملکرد شرکت در آن سال مالی یا سنوات آتی کسر کند.
۶- ضوابط عمومی
۶-۱- شرکت موظف است در کلیه مراحل ارزیابی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه امکان بازدید حضوری از طرح پروژههای تحقیق و توسعه را فراهم کند.
۶-۲- در صورتی که به اعلام دبیرخانه مشخص شود اظهار خلاف واقع در هزینهکرد طرح پروژه تحقیق و توسعه و یا هرگونه مغایرت با طرح پروژه تحقیق و توسعه صورت گرفته باشد ضمن این که شرکت متخلف و شرکتها و موسسات تابعه آن از حمایت مالیاتی موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون تا ۵ سال محروم میشود، سازمان مکلف است با اعلام دبیرخانه نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم قانونی متعلقه از شرکت متخلف اقدام کند.
۶-۳- در مواردی که سازمان در بررسی اسناد و مدارک مربوطه با مصادیق موضوع بند فوق مواجه شود باید موضوع را به دبیرخانه اعلام و دبیرخانه موظف است ضمن بررسی موضوع نتیجه را به همراه اظهار نظر صریح در این خصوص به سازمان اعلام کند. عدم اظهار نظر دبیرخانه ظرف مهلت حداکثر دو ماه به منزله تایید اعلام سازمان بوده و سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم قانونی متعلقه از شرکت متخلف اقدام کند.
۶-۴- دبیرخانه موظف است سامانه برخطی را برای اجرای فرآیند ارزیابی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه راه اندازی کند و در خصوص حفظ محرمانگی اطلاعات اعلام شده توسط شرکتها تدابیر لازم را به عمل آورد.
۶-۵- دبیرخانه مجاز است فرآیند ارزیابی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را با همکاری کارگزاران تخصصی و شرکتهای حسابرس انجام دهد. در این صورت پرداخت هزینه های مربوط به ارزیابی بر عهده شرکت خواهد بود.
۶-۶- مصادیق اولویتهای ملی و بخشهای مزیت آفرین موضوع ماده ۲-۲ دستورالعمل و حمایتهای اختصاصی در تخصيص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای طرح پروژه های تحقیق و توسعه ذیل این موضوعات توسط دبیرخانه اعلام میشود.
۷-۶- اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه صرفاً برای پروژه هایی که پس از تصویب دستورالعمل در شورا تعریف شده و به تایید دبیرخانه میرسند اعمال میشود.
۸-۶- دبیرخانه موظف است گزارش عملکرد برنامه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شامل پروژه های مصوب و میزان هزینهکرد تایید شده را به صورت سالیانه تهیه و به شورا ارائه دهد.
تبصره ۷- دبیرخانه مکلف است امکان دسترسی برخط به اطلاعات طرح پروژههای تحقیق و توسعه مصوب فهرست طرح پروژههای تحقیق و توسعه موضوع این دستورالعمل و تاییدیه های صادره بر اساس مفاد این دستورالعمل را برای سازمان فراهم کند.
۶-۹- سازمان موظف است اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه تخصیص یافته برای هر شرکت را به صورت سالیانه به شورا ارائه کند.
۶-۱۰- سازمان موظف است نسبت به درج جدول جداول ویژه اظهار هزینه های تحقیق و توسعه و استفاده از اعتبار مالیاتی موضوع این دستورالعمل و انتقال به سنوات بعد موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون در اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱ به بعد اقدام کند. دستگاههای اجرایی مکلف به همکاری ارائه اطلاعات و دسترسیهای لازم به دبیرخانه به منظور ارزیابی و شناسایی هزینههای تحقیق و توسعه هستند.
۶-۱۱- نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل بر عهده شورا بوده و مفاد آن برای یک دوره ۳ ساله لازم الاجرا خواهد بود.
اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان و فناور
با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکتهای دانش بنیان، موارد زیر به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود.
۱ـ حداکثر سی درصد (۳۰%) سرمایهگذاری مستقیم شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکتهای دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و فناور
۲ـ سرمایهگذاری غیر مستقیم شرکتهای مذکور در جزء (۱) این بند در تأسیس یا افزایش سرمایه صندوقهای پژوهش و فناوری موضوع ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و صندوقها و نهادهای سرمایه گذاری موضوع بندهای (۲۰) و (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴/۹/۱ که فعالیت آنها در تأمین مالی فناوری و نوآوری و فعالیتهای دانش بنیان به تأیید شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانش بنیان رسیده باشد. آیین نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد. مسؤول نظارت بر اجرای این بند و تعیین مصادیق سرمایهگذاری و توسعه سازوکارهای متناسب با زیستبوم نوآوری، شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانش بنیان میباشد.