تجاری سازی اختراع

تجاری سازی اختراعReviewed by محدثه کابلی on Oct 16Rating: 5.0تجاری سازی اختراعتعریف و مفهوم تجاری سازی تجاري سازي فرايند تبديل فناوري هاي جديد به محصولات موفق تجاري است. به عبارت ديگر، تجاري سازي در برگيرنده آرايه هاي مختلفي از فرايندهاي مهم فني، تجاري و مالي است که باعث تبديل فناوري جديد به محصولات يا خدمات مفيد ميشود. اين فرايند شامل فعاليت هايي از قبيل ارزيابي بازار، طراحي محصو ل، مهندسي توليد، مديريت حقوق مالکيت معنوي، توسعه راهبرد بازاريابي، افزايش سرمايه و آموزش کارگر مي شود.

همانطور که می دانیم جامعه بشری و تکنولوژی ها و نوآوری ها هر روزه در حال پیشرفت است. این تکنولوژی ها و نوآوری ها اگر مناسب با نیازهای بشری نباشند، در واقع بدون کارایی و بیهوده می باشند.

در اکثر مواقع مهم تر از داشتن یک طرح جدید، ثبت آن به عنوان اختراع یا طرح صنعتی است. اما باید بدانیم که داشتن یک اختراع یا طرح صنعتی تا زمانی که ما اقدام به تجاری سازی اختراع نکنیم، نه تنها برای ما منفعتی ندارد بلکه دارای هزینه هایی هم برایمان می باشد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که داشتن یک ایده جدید یا یک تصویر کلی از محصولی جدید برای کسب سودی قابل توجه کافی است، اما باید دید که آیا این ایده خام قابلیت تجاری سازی و ورود به بازار را دارد یا خیر. تجاری‌سازی اختراع یا فناوری نقشی بسیار حیاتی در توسعه اقتصادی ایفاء می‌نماید.

 

تعریف و مفهوم تجاری سازی اختراع

تجاري سازي اختراع  فرايند تبديل فناوري هاي جديد به محصولات موفق تجاري است. به عبارت ديگر، تجاري سازي در برگيرنده آرايه هاي مختلفي از فرايندهاي مهم فني، تجاري و مالي است که باعث تبديل فناوري جديد به محصولات يا خدمات مفيد ميشود.

اين فرايند شامل فعاليت هايي از قبيل ارزيابي بازار، طراحي محصول، مهندسي توليد، مديريت حقوق مالکیت معنوي، توسعه راهبرد بازاريابي، افزايش سرمايه و آموزش کارگر مي شود. در واقع می توان گفت، تجاری‌سازی اختراع یا یک فناوری، فرایند تبدیل ایده به یک کسب و کار و در نتیجه ایجاد شغل و تولید ثروت است و از همین رو موفقیت در تبدیل یک ایده ذهنی به محصول یا خدمت و ورود آن به بازار، در گرو اجرای دقیق و موفق فرآیند تجاری‌سازی خواهد بود.

 

روش های ثبت اختراع

ضرورت و اهمیت تجاری سازی اختراع

  • اهمیت آن براي سرمايه گذاري دولت: بازگشت ايجاد کرده و افزايش سرمايه گذاري در تحقيقات را توجيه مي سازد.
  • از عدم توقف ايده هاي جديد و اميد بخش در آزمايشگاه ها و قفسه هاي کتابخانه هاي دانشگاهي اطمينان ايجاد مي کند.
  • خروجی های ملموسی را برای سرمايه گذاری عمومی در تحقيقات ایجاد می کند.
  • مبنايی را برای تاسیس شرکت های جديد ایجاد می کند.
  • برای نوسازی اقتصادی و رقابت پذيری اهميت دارد.
  • در رشد اقتصادي ناحيه خود موثر است.

فروش اختراع

چالش های تجاری سازی اختراع

  • تجاري سازي اختراع فرآيندي پر هزينه و طولاني با نتايج غير قطعي است.
  • هزينه هاي تجاري سازي بين ۱۰ تا ۱۰۰ برابر تحقيق، توسعه و نمونه سازي تکنولوژی جدید است.
  • درصد موفقيت پایین، کمتر از پنج درصد ايده هاي جديد بطور موفق تجاري مي شوند.
  • حتي در صورت موفقيت، تجاري سازي سريع اتفاق نمي افتد. بطور متوسط تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي بيش از شش سال طول مي کشد. در مورد تکنولوژی هاي جديد رادیکال اين زمان بسيار طولاني تر است.

تجاری سازی اختراع

مراحل تجاری سازی اختراع:

به اعتقاد کارشناسان، فرآیند کشف، ابداع و نوآوری، در بر دارنده نوعی تکرار بوده که از طریق اجرای متناوب مراحل آزمایش، خطا، یادگیری و تصحیح، به سرانجام خواهد رسید. با این حال، فرآیند پیچیده تجاری‌سازی ابداعات فوق‌الذکر را می‌توان در پنج گام اصلی به صورت خلاصه در به صورت زیر بیان کرد:

•مرحله اول: شامل گام هاي اجرايي شناسايي اختراع، ارزيابي اختراع، مفهوم سازي اختراع يا فناوري در قالب طرح پيشنهادي تحقيق و تصميم گيري مديريت يا مقامات مسئول رده بالای سازمان در خصوص پذيرش پيشنهاد تحقيق براي اجراي آن در پژوهشگاه
•مرحله دوم : شامل گام هاي اجراي تحقيق، ساخت نمونه اوليه و ارزيابي نمونه اوليه
•مرحله سوم :تصميم گيري مديريت سازمان در خصوص اتخاذ استراتژي تجاري سازي اختراع یا فناوری
•مرحله چهارم : شامل گام هاي اجرايي افزايش مقياس توليد، بازنگري توليد محصول و توليد انبوه
•مرحله پنجم : شامل فروش و بهبود مستمر محصول و ارایه خدمات به مشتري

چگونگی تجاری سازی ایده

سه مولفه اصلي فرآيند تجاری سازی اختراع:

۱- تلاش هاي فني براي تبديل تکنولوژي به محصول مطلوب و معتبر در کميت و کيفيت کافي  و مورد نياز.

۲- مديريت کسب و کار و آناليز بازار برای کسب اطمینان از:

  • وجود تقاضاي کافي و سودآور از محصول
  • مديريت مناسب IP

۳- عوامل توليدي مورد نياز  براي تجاري سازي موفق:

  • سرمايه مالي
  • تسهيلات فيزیکي
  • کارکنان با مهارت

دو مولفه مهم فني تبديل تکنولوژي به محصول در  فرآيند تجاري سازي اختراع:

  • طراحي و توسعه محصول
  • مهندسي توليد

ویژگی های مهم در طراحي و توسعه  محصول:

  • مشخصات فني
  • قيمت
  • زيبايي
  • جذاب براي استفاده کنندگان آتي
  • به لحاظ هزينه توليد کارآمد

موضوعات فني مورد تمرکز در طراحي و توسعه محصول:

  • قابليت کارکرد محصول
  • قابليت اطمينان محصول
  • قابليت توليد محصول
  • قابليت نگهداري محصول

قابليت توليد : يعني محصول جديدي بتواند به سهولت و کارايي بالا در کمترين هزينه با بيشترين قابليت اطمينان توليد شود.

مهندسي توليد یعنی طراحي فرآيند توليد محصول جديد

مولفه های اصلی اين مرحله:

  • تعيين مشخصات مواد مصرفی
  • انتخاب ماشين آلات مورد نياز
  • طراحی مراحل توليد

منابع تجاری سازی اختراع:

برای تجاری سازی اختراع میتوانید از مراکز و افرادی کمک بگیرید که بخشی از آنها به صورت مختصر درج شده است:

  • دولت
  • موسسات دانشگاهي و پژوهشي
  • ‎سازمان هاي واسط
  • سرمايه گذاران مختلف
  • صنعت
  • افراد علمي و دانشمندان
  • كارآفرينان
  • موفقيت در اين فرآيند بستگي به كنش متقابل بين اين منابع و توانايي آنها در حل مسائل متعدد اين مسير دارد.
  • موسسات دانشگاهي و پژوهشي در فرآيند تجاري‎سازي نتايج تحقيقات عموماً با مسئله انتقال تكنولوژي مواجه مي‎باشند.

مفهوم انتقال تكنولوژي بين بخش دانشگاهي و صنعت :

”انتقال ايده، روش، شئ، مهارت، دانش فني، دارايي فكري، كشف يا اختراع ناشي از پژوهش علمي اجرا شده در بخش دانشگاهي (با همكاري شريكان يا بدون آن) به محيط صنعتي كه در آن ممكن است به توسعه يا بهبود محصولات يا فرآيندها منجر شود.“

۳ مدل زير براي توسعه و انتقال اختراع مطرح مي باشند:

  • مدل هاي خطي ( پروژه هاي اجرا شده توسط بخش دانشگاهي):

اين مدل،‌ فرآيند را به صورت پيشروي خطي مراحل توصيف مي‎كند: از توليد ايده و توسعه تكنولوژي در بخش دانشگاهي تا ثبت اختراع آن و ليسانس‎دهي به شركت هاي موجود يا يك شركت نوبنياد.

  • مدل خطي معكوس ( پروژه هاي سفارش شده از صنعت ) :

مشكلات موجود در صنعت و درخواست اجراي پژوهش براي رفع آن، نقطه آغاز است. تكنولوژي توسط پژوهشگران بخش دانشگاهي توسعه مي‎يابد و نتايج حاصل از بخش دانشگاهي به صنعت انتقال مي يابد. بسته به مفاد قرارداد ما بين بخش دانشگاهي و شريك صنعتي، تكنولوژي حاصل را مي‎توان به شريكان علاقه‎مند ديگري نيز انتقال داد.

  • مدل‎هاي كنش متقابل (شبکه اي) :

اين مدل انتقال تكنولوژي را به عنوان فرايندي شامل كنش متقابل بين بازيگران مختلف در شبكه اي از روابط توصيف مي‎كند. مدل كنش متقابل رويكرد خطي را رد مي‎كند و نقش شبكه‎ها، همكاري‎ و يادگيري متقابل بين بخش دانشگاهي و صنعت را معرفي مي نمايد.اين مدل فرآيندي را توصيف مي كند كه شامل شبكه‎اي از عوامل  درگير در توليد، اشاعه و به‎كارگيري تكنولوژي هستند.

مدل كنش متقابل با تشكيل شبكه هاي نوآوري به دست مي آيد و مي تواند به شكل همكاري هاي پژوهشي راهبر‎دي، همكاري‎هاي مبتني بركسب تكنولوژي يا پروژه‎هاي تحقيق و توسعه چند شريكي باشد.

متغیرهای کلیدی جهت برآورد پتانسیل بازار:
  • ميزان فروش و قيمت فروش محصولات مشابه
  • مشخصات بازار، يعني موانع ورود در بازار و ساير موانع مقرراتي، ميزان بلوغ بازار، ميزان محافظه‌كاري خريداران و مانند آن.
  • زمان لازم براي رسيدن نتيجه تحقيق به بازار.
  • هزينه‌هاي توليد براي نتيجه تحقيق.
  • فراهم بودن حفاظت حقوقي (ثبت اختراع)
  • احتمال موفقيت تجاري‌
  • دوره عمر محصولات مشابه
  • مشخصات رقبا، يعني كوچك يا بزرگ بودن رقبا، احتمال جدي بودن رقبا در دفاع از خود و مانند آن

ارزیابی آینده تجاری در فرایند تجاری سازی اختراع:

بعضي از معيارهاي مورد استفاده براي ارزیابی امکان موفقيت تجاری عبارتند از:

    • قدرت محصولات رقيب
    • ميزان فروش محصولات جاري
    • ميزان بازارهاي جديد براي نتيجه تحقيق
    • گستره‌اي كه نتيجه تحقيق نيازهاي برآورده نشده را پاسخ مي‌دهد.
    • اندازه بازار
    • علاقمندي صنعت
    • پذيرش مصرف‌كننده
    • هزينه تجاري‌سازي
    • شانس‌هاي ليسانس‎دهي
    • زمان مورد نياز تا اولين برگشت مالي
    • ايجاد سطحي از مطلوبيت براي موسسه توسعه دهنده
    • افزايش ماندگاري محقق در موسسه
    • ايجاد امکان تاسيس شركتهاي جديد
نویسنده : محدثه کابلی | ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | دسته : بلاگ ، مقالات ، مالکیت فکری ، اختراع ، بلاگ | نظرات کاربران (0)
تگ ها: ،‌ ،‌ ،‌