rnrnrn
nدانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای با سابقه بیش از ۴۰ سال فعالیت آموزشی، از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند
n
n
”
————————————-
nاین مجموعه آموزشی در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفهای نظام آموزشهای رسمی ایران (هنرستانهای فنی، کشاورزی، حرفهای، تربیت بدنی) با بهرهگیری از آموزشهای نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنیسین کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه نموده و دانش آموختگان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارتهای عملی و کاربردی لازم برخوردار میباشند به نحوی که اکثر آنها در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار میشوند.
n
nاین مراکز با برخورداری از کادر آموزشی فرهیخته و مجرب و امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب با شاخص کارایی بیرونی قابل قبول در ۵۴ رشته و گرایش دارای برون داد و دانش آموختگان کارآمد در سطح تکنیسینی میباشند.
n
nدر تعدادی از این مراکز دورههای کارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعال و نسبت به تربیت دانشجو اقدام مینمایند. در حال حاضر ۱۶۵ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفهای در استانهای مختلف کشور اسلامیمان مشغول به فعالیت آموزشی میباشند که از این تعداد ۱۱۴ مرکز متعلق به پسران و ۵۱ مرکز مربوط به دختران میباشد که دردو سطح کاردانی پیوسته با ۵۴ رشته و کارشناسی نا پیوسته با ۲۶ رشته و در قالب دو نوبت آموزشی خدمات خود را به بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو ارائه مینمایند.
n
nدانشگاه فنی و حرفهای از جمله دانشگاههایی است که دانشکدهها و آموزشکدههای آن به تفکیک جنسیت دایر میباشند.
n
nدانشگاه فنی و حرفهای دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستانها و متناسب با رشته تحصیلی ایشان در یکی از رشتههای شاخه فنی و حرفهای یا شاخه کاردانش و یا فارغالتحصیلان دوره 4 ساله نظام قدیم هنرستانها، و از طریق آزمون ورودی ویژهای که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری برگزار میشود، انتخاب مینماید.
nداوطلبان ورود به دانشگاه فنی و حرفه ای باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند که به تفصیل همه ساله در دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته درج میگردد.
n
nطول دوره تحصیل در هر یک از مقاطع بالا ۲ سال و دانشجویان تابع مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. یادآوری میگردد، مدارک تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور معتبر می باشند.
n
nتاریخچه
n
nدر سال ۱۳۴۴ انستیتوهای تکنولوژی براساس مجوز رسمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (سابق) با اساسنامهای مشخص و به منظور تربیت تکنیسین فنی با مدرک کاردانی تاسیس شدند. در سال ۱۳۴۸، مراکز تربیت معلم فنی و حرفهای تحت پوشش دفتر امور مدارس عالی فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش نیز آغاز به کار نمودند.
n
nدر سال ۱۳۵۹ همزمان با تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، تغییرات بنیادی در برنامه های درسی و آموزشی انستیتوهای تکنولوژی اعمال و پس از بازگشایی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، با تکیه بر اصول حاکم بر آموزش های فنی و حرفه ای و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز مذکور مجددا عهده دار اجرای دوره های کاردانی با هدف تربیت تکنیسین فنی در رشته های مختلف مورد نیاز بخش های صنعتی کشور گردیدند.
n
nاز سال ۶۶-۶۵، دفتر امور مدارس عالی، به موازات اجرای دورههای کاردانی ناپیوسته، اقدام به تربیت دبیر فنی در سطح کارشناسی ناپیوسته توسط برخی از آموزشکدهها (انستیتوهای تکنولوژی) نمود و از سال تحصیلی ۷۵-۷۴ و به دنبال تصویب و اجرای نظام جدید آموزش متوسطه، دوره ۲ ساله کاردانی پیوسته در رشته های فنی و حرفه ای در کلیه آموزشکدههای فنی وحرفه ای کشور به اجرا درآمد.
n
nفقدان یک واحد ستادی با ساختار دانشگاهی در جهت برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای اداری، مالی و آموزشی تعداد ۱۱۲ مرکز تربیت معلم و همچنین ۱۶۴ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای که در زمینه تعلیم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و تخصصی وزارت آموزش و پرورش که در سراسر کشور فعالیت مینمایند، مقامات مسئول در وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با پیشنهاد ایجاد واحدی وابسته به آموزش و پرورش تحت عنوان مجتمع پیامبر اعظم(ص) نقیصه مطرح شده در آموزش و پرورش را مرتفع نمایند.
n
nاین موضوع از سال ۱۳۸۳ با برگزاری جلسات مختلف پیگیری شد و در راستای تحقق این امر مهم در قانون بودجه سال ۱۳۸۶، ردیفی به منظور پیش بینی اعتبارات آموزشکدههای فنی و حرفهای و مراکز تربیت معلم جهت مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) در نظر گرفته شد.
‘