rnrnrn
از ۳۶ اختراع ثبت بین المللی شده ۱۱ اختراع تجاری سازی شده است

از ۳۶ اختراع ثبت بین المللی شده ۱۱ اختراع تجاری سازی شده است

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



از 36 اختراع ثبت بین المللی شده 11 اختراع تجاری سازی شده استReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

به گزارش خبرنگار شبکه ایران ،دکتر علی حیدری که بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور سخن می گفت،با اشاره به دهمین سال فعالیت این صندوق اظهار داشت: در این مدت تحولات بسیاری در فضای علمی کشور صورت گرفته ؛  این صندوق در ده سال گذشته پیوسته مسیر رشد و تعالی را طی کرده  و تغییرات مدیریتی و سازمانی تاثیری در عملکرد آن نداشته است .
————————————-

وی افزود: اعتدال و توازن در رفتار نهادی و دستگاهی یکی از انتظارات اساسی این نهاد است و یکی از ویژگی آن ،این است که تمام تصمیم‌گیری‌های آن  نیز از سوی دانشگاهیان و پژوهشگران شکل می گیرد و تعریف می شود. در زمان حاضر ۱۶۰ نفر در کارگروه فرآیند تصمیم‌گیری‌های آن فعال هستند و دارای بیش از پنج هزار داور و ناظر هستیم.
او با بیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران در افق ۱۴۰۴ نهادی است تعالی محور و پیشرو در کمک به تحقق پیشتازی ایران اسلامی در تولید علم و فناوری ،تصریح کرد: ماموریت این صندوق حمایت متوازن از تحقیقات و کمک به تولید دانش و فناوری‌های راهبردی برای تحقق جهان پایدار با اتکاء به مبانی معرفتی و سرمایه‌های علمی کشور است. 
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از تدوین ۱۱ راهبرد تنظیم شده برای چشم‌انداز این صندوق خبر داد و گفت: در بعد توانمندسازی و زیرساخت‌های علم و فناوری نیز چهار راهبرد در نظر گرفته شده است که شامل “ارتقاء بهره‌وری فرآیندهای کلیدی صندوق با تاکید بر گسترش شبکه همکاران، “”ارتقاء جایگاه صندوق در نظام علم و فناوری””، “”توانمندسازی و پشتیبانی از بلوغ حرفه‌ای پژوهشگران و فناوران”” و در نهایت “”تقویت باور و فرهنگ عمومی نسبت به نقش علم و فناوری در روند رشد و توسعه ملی”” است.
وی ادامه داد: همچنین در بحث کمک به توسعه نظام علم و فناوری نیز چهار راهبرد اساسی با عناوین “”تقویت همکاری‌های دستگاهی جهت توسعه علم و فناوری””، “”تقویت انسجام و یکپارچگی بین حلقه‌های علم و فناوری در صندوق””، “”حمایت از توسعه قابلیت‌های پژوهشی منطقه‌ای و بخشی در کشور”” و “”توسعه و تقویت همکاری بین‌المللی در زمینه علم و فناوری”” است.
به گفته دکتر حیدری، در بعد توسعه و تحول علم و فناوری نیز سه راهبرد با عناوین “”حمایت از توسعه پژوهش‌های تقاضا محور””، “”کمک به عرصه‌های جدید علم و فناوری اولویت‌دار با تاکید بر علوم میان رشته‌ای”” و “”حمایت از توسعه علوم و فناوری‌های راهبردی و تحول آفرین”” لحاظ شده است.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ادامه به برخی از خدمات صندوق اشاره کرد و گفت: از جمله این خدمات می‌توان به حمایت از انجام طرح‌های پژوهشی، حمایت از دوره‌های پسادکتری، حمایت از ثبت بین المللی اختراعات و اعطای کرسی پژوهشی و غیره اشاره کرد.
وی با بیان این که تا کنون بیش از پنج هزار و ۸۰۰ طرح پژوهشی تقاضا محور برای حمایت به صندوق ارایه شده است که از این تعداد دو هزار ۲۶۰ طرح مورد حمایت قرار گرفتند، تصریح کرد: از این میزان بیش از ۵۵ درصد از طرح‌های حمایت شده مربوط به سه سال اخیر است.
به گفته او، مجموع مبلغ طرح‌های مصوب طی ده سال گذشته ۴۵۰ میلیارد ریال بوده است.
حیدری افزود: سال گذشته از ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه صندوق تنها ۴۶ میلیارد تومان آن تخصیص یافت و این در حالی است که ما ۸۶ میلیارد ریال طرح مصوب داشتیم.
به گفته وی ،در بخش پژوهش متوسط حمایت از طرح‌ها، زیر ۲۰ میلیون تومان بوده است.
وی با ذکر  آماری از وضعیت ارایه ایده تا رسیدن آن ایده به محصول در دنیا ،تصریح کرد: در دنیا از هر ۱۰۰ ایده، پنج ایده به مرحله محصول می‌رسد و از آن پنج محصول یک محصول در نهایت باقی می‌ماند.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ادامه سخنانش در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از توسعه پژوهش در حوزه علوم انسانی گفت: طی سه سال گذشته یکی از اقدامات ویژه‌ای که در این حوزه صورت گرفت این بود که کارگروه علوم انسانی و هنر صندوق به پنج کار گروه افزایش یافت.

مطلب پیشنهادی:   تشخیص دیابت با بررسی بوی میوه ای تنفس

n

 وی افزود: قبل از این میزان طرح‌هایی که در حوزه علوم انسانی مورد حمایت قرار می‌گرفتند زیر پنج درصد بود این در حالی است که در زمان حاضر ۱۰ درصد از حمایت‌ها مربوط به حوزه علوم انسانی است و ما در نظر داریم که آن را به یک سوم ارتقاء دهیم. 
حیدری خاطرنشان کرد : صندوق بطور مداوم با دستگاه‌هایی که در حوزه علوم انسانی فعال هستند ،جلسه برگزار می‌کند تا با بررسی نیازهای این حوزه آن را به پژوهشگران ارایه کنند.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در خصوص وضعیت طرح‌های پسادکتری با بیان این که از بهمن ماه سال گذشته این گونه از طرح‌ها شکل گرفته است، گفت: در این راستا ۱۱۰ طرح پسادکتری به ما ارایه شده است که از این تعداد ۴۵ طرح مورد تایید قرار گرفت که عمده این طرح‌ها مربوط به حوزه علوم تجربی است.
وی از تعریف یک دوره جدید در دوره پسادکتری با عنوان پسادکتری آرندی خبر داد و گفت: تمرکز این دوره بین صنعت و دانشگاه در قالب پروژه است به نحوی که اگر شرکتی بخواهد یک فارغ التحصیل دکتری را تحت نظارت یک استاد به کار گیرد ما هزینه نیروی انسانی آن را تامین می‌کنیم. در این مسیر صندوق ۸۵ درصد حقوق استادیار پایه‌ یک را به مدت حداکثر یک سال به آن فارغ‌التحصیل می دهد.
حیدری با اشاره به دیگر خدمات صندوق به موضوع ثبت بین‌المللی اختراعات اشاره و از الکترونیکی شدن کل فرآیند ثبت اختراع خبر داد و گفت: روند ثبت اختراع بین‌المللی دو تا ۴ سال به طول می‌انجامد. در این راستا از سال ۸۶ تا کنون بیش از ۵۰۰ درخواست به ما رسیده است که طی آن ۳۶ مورد از این درخواست‌ها با موفقیت ثبت شده‌اند و ۸۰ مورد دیگر نیز در فرآیند ثبت هستند .
وی ادامه داد: در حال حاضر به طور متوسط هزینه‌های ثبت اختراع حدود ۲۰ میلیون تومان است و در این راستا، صندوق ۵۰ درصد هزینه‌ را خود ارایه می‌کند و ۵۰ درصد دیگر را مخترع باید پرداخت کند اما اگر اختراع به ثبت برسد، ۳۰ درصد و در صورتی که تجاری سازی شود ۲۰ درصد مابقی نیز به مخترع بازگردانده می‌شود و در واقع در صورتی که اختراعی تجاری‌سازی ثبت شود کل هزینه به وی بازگشت داده می‌شود.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به وضعیت رنکینگ دانشگاه‌های کشور در میان سایر کشورهای دنیا تصریح کرد: جهت ارتقای رنکینگ دانشگاه‌ها در زمینه اختراعات یک سیاست تشویقی برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و همچنین اعضای هیات علمی لحاظ شده است مبنی بر این که اگر این اعضاء یک سوم منافع تحقیقات خود را به دانشگاه واگذار کنند، کل هزینه ثبت اختراع آنها را صندوق پرداخت می‌کند.
به گفته حیدری، طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ میلادی 80 اختراع توسط ایرانیان داخل و خارج به ثبت رسیده است که ۲۵ مورد آن را صندوق حمایت کرده است.

مطلب پیشنهادی:   8 پدیده علمی-تخیلی که به حقیقت پیوسته اند!

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!