rnrnrn
بومی‌سازی فناوری در کشور

بومی‌سازی فناوری در کشور

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



بومی‌سازی فناوری در کشورReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمعاون تجاری سازی و ارتباط با صنعت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: برای اطمینان مصرف کنندگان، گواهینامه بومی بودن فناوری‌ها را برای شرکتهای تولیدی صادر کرده‌ایم.

n

n

nبه گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر سعید زرندی اظهار کرد: اگر قرار است چشم اندازهای ایران در افق ۱۴۰۴ در حوزه صنعت و اقتصاد عملی شود، بدون توجه به دانش بومی و بومی سازی فناوری کاری از پیش نخواهیم برد و لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی آگاهانه برای نیازهای تکنولوژیک کشور است.

n

n

nوی با اشاره به اهمیت صنایع دانش بنیان و نقش اساسی بومی سازی فناوری در کشور گفت: هرچند در این عرصه نباید به دنبال اختراع مجدد چرخ بود، اما باید قبول کنیم بسیاری از برندهای صنعتی و تجاری مطرح دنیا حاضر به ارائه دستاوردها و علوم خود به بقیه کشورها نیستند و شمار زیادی از تکنولوژی‌های برتر در حوزه‌های مختلف تنها در اختیار چند کشور معدود در دنیا قرار گرفته که باید این تهدید را با برنامه ریزی به فرصت تبدیل کرد


————————————-

n.

n

n

nمعاون تجاری سازی و ارتباط با صنعت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: ضروری است بتوانیم در زنجیره تولید تکنولوژی در منطقه غرب آسیا برنامه‌ریزی کنیم، اما اینکه چطور و چگونه باید برای نیل به این اهداف برنامه ریزی کرد، در گام نخست نیازمند شناخت فناوری‌ها و تولیدات بومی در کشور هستیم و لازم است مرجعی قابل اعتماد میزان بومی بودن تکنولوژی را محاسبه و ارائه کند.

n

مطلب پیشنهادی:   بعد از گذشت 10 سال؛ پارك‌هاي علم و فناوري ارزشيابي مي‌شوند

n

nزرندی ادامه داد: با توجه به وظایف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و با عنایت به اینکه در گذشته بر اساس قانون استفاده از حداکثر توان داخلی این مسؤولیت به سازمان سپرده شده بود و همچنین در حال حاضر در ماده ۱۷ قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان مسؤولیت رصد فناوری به این سازمان سپرده شده است، امیدواریم تا در این راه بتوانیم با همکاری وزارتخانه‌های تولیدی و اساسی کشور از قبیل صنعت معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، نیرو و جهاد کشاورزی شرکتهای دارای توانایی و فعال در این حوزه‌ها را شناسایی، شناسنامه دار، حمایت و تقویت کنیم تا مرتبطین با این حوزه‌ها با اطمینان دست به انتخاب و همکاری با آنها بزنند.

n

n

nوی با اشاره به این که در هفت پژوهشکده سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و نیز با توجه به وجود دفاتر مرکزی ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم در این سازمان با بیش از ۲۰۰۰ خبره علمی مرتبطیم، ادامه داد: با فراخوان شرکتهای تولیدی جهت اخذ گواهینامه بومی سازی فناوری نزدیک به صد شرکت بزرگ موفق به اخذ گواهینامه توانمندی‌های فناوری شده‌اند.

n

n

nزرندی با تاکید بر این نکته که با اخذ این گواهینامه‌ها، مشتریان حقیقی و حقوقی از این پس اطمینان می‌یابند که چقدر از تکنولوژی، دانش و فناوری که در اختیار گرفته‌اند محصول داخل و چقدر از آن متعلق به خارج از کشور است، تصری کرد: دغدغه استفاده از محصولات غیر بومی با مهر بومی و مخاطراتی را که در این زمینه به آنها تحمیل می‌شود را از میان خواهیم برد و شرایط اطمینان را برای دستگاه‌های اجرایی کشور فراهم می‌آوریم.

مطلب پیشنهادی:   آغاز دوباره بزرگترين آزمايش علمي جهان تا چند روز آينده

n

n

nوی تهیه شناسنامه فناوری و تعیین سطح تکنولوژی و میزان نوآور بودن و نیز قابلیت علمی صاحبان صنعت را از مزایای این گواهی نامه دانست و گفت: برای نخستین بار آماده‌ایم شرکتهای فعال در این حوزه و محصولات آنها را با استفاده از به روزترین متدها، رتبه بندی کنیم تا از این پس مصرف کننده داخلی با اطلاع از این شرایط و با حصول اطمینان از نتیجه دلخواه خود دست به انتخاب بزند و دستگاه‌های دولتی نیز بتوانند بدون دغدغه از فناوری‌های بومی حمایت کنند.

n

n

nدبیر جشنواره بین‌المللی خوارزمی تاکید کرد: لازم است امروز در بسیاری امور از سردادن شعار و ارائه راهکار بدون پشتوانه علمی خودداری کنیم.

n

n

nزرندی بدست آوردن اطمینان و ایجاد یک برند قابل استناد را از اولویت نیازهای تولیدی کشور خواند و ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی‌های پیش رو این مهم در کشور به زودی محقق شود.

n

n

nوی ابراز امیدواری کرد در آبان ماه امسال از ۵۰ شرکت دارای گواهینامه فناوری بومی تقدیر شود و از سال آینده در جشنواره‌ای هر سال ۵۰ شرکت برتر ایرانی دارای توان بومی سازی، نوآور را به کشور معرفی کنیم و امید است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی بتوانیم مصوبات تشویقی را برای این شرکتها از دولت اخذ کنیم.

n

n

nبر اساس این گزارش، واحدهای تولیدی که به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت http://fanavari.irost.org در مرحله ارزیابی ثبت نام کنند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!