rnrnrn
ثبت جهاني اختراع مبتکر ايراني

ثبت جهاني اختراع مبتکر ايراني

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ثبت جهاني اختراع مبتکر ايرانيReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nكارشناس ارشد شيمي كه تاكنون ۱۵ اختراع علمي و صنعتي خود را به ثبت رسانده، در آخرين تحقيقات خود موفق به ثبت اختراع جهاني در زمينه توليد‌كننده «نانو سيالات خنك‌كننده» و «نانو مواد صنعتي» شده است.
n«منصور همتي»، مخترع ۴۱ ساله در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار درباره موفقيت‌هاي چشمگيري كه تاكنون به‌دست آورده است، گفت: از كودكي به دنبال آن بودم كه چطور مي‌توانم بين اشياء و مواد اطرافم ارتباط برقرار كنم.


————————————-

nبه بيان ساده‌تر اين‌كه هميشه دوست داشتم با ارتباط دادن همه وسايل با همديگر، وسيله‌اي جديد بسازم حتي اگر آن وسيله پيشتر ساخته شده بود، وي افزود: به عنوان نمونه در دوران ابتدايي هواپيماي كوچك كنترلي و چند اسباب بازي ديگر ساختم. بدين ترتيب با افزايش سن افكارم نيز شكل گرفت تا به اين فكر افتادم وسايلي را اختراع كنم كه تاكنون ساخته نشده است. از اين رو مطالعاتم را در زمينه‌هاي علمي و صنعتي گسترش دادم تا اين‌كه در سن ۲۴ سالگي هنگامي كه دانشجوي رشته مهندسي شيمي بودم نخستين اختراعم را به ثبت رساندم كه در مورد يك فرايند شيميايي ماده خاصي بود. وي تصريح كرد: ثبت اين موفقيت به قدري در من تاثير مثبت داشت كه موجب شد اختراعات متعددي انجام دهم و تاكنون ۱۴ اختراع علمي و صنعتي را به ثبت رساندم.
nوي افزود: در مدت زماني كه درباره اختراعاتم مطالعه مي‌كردم بارها با مشكل سوخت‌رساني در خودروها و ساير وسايلي كه با انرژي‌هاي تجديدناپذير كار مي‌كردند، روبه رو شدم. بيشترين مقالاتي هم كه مطالعه كردم، درباره كوچك كردن رادياتور خودرو‌هاي سنگين بود. ‌نويسندگان مقالات نيز عقيده داشتند اين روش مي‌تواند ميزان سوخت را پايين بياورد، اما هيچ‌كدام نمي‌توانستند راه حل مناسبي در اين زمينه بيابند. به طوري كه در چند كشور اروپايي نيز در اين زمينه مطالعاتي انجام شده بود كه ناموفق ماند. بدين ترتيب از ۲ سال پيش مطالعاتم را در اين باره معطوف كردم تا اين‌كه موفق به ساخت فوم‌هاي فلزي متخلخل مبدل حرارتي شدم.
nاين فوم كه در شكل‌هاي مختلف ساخته مي‌شود به عنوان نانو سيالات خنك‌كننده و نانو مواد صنعتي قابل استفاده است. وي گفت: اين فوم‌هاي فلزي به عنوان «كاتاليست» در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي (در سيستم‌هاي كولينگ باز و بسته)، صنايع نيروگاهي (مبدل‌هاي حرارتي، كندانسورها و كولينگ‌هاي باز و بسته) ديزل ژنراتورهاي صنعتي و كوچك، انواع چيلرها و سيستم‌هاي برودتي و در خودروها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه مشابه اين فوم در آلمان و روسيه نيز ساخته شده كه بسيار ابتدايي است، اما مدلي كه در ايران ساخته شد با هر شكل و اندازه و به عنوان مبدل حرارتي در صنايع مختلف نيروگاهي بزرگ و حتي آبگرمكن و خودروها است و موجب مي‌شود ميزان بهره‌وري انتقال حرارت افزايش پيدا كرده و با انرژي كمتري برق توليد شود. البته اين اختراع نيز ثبت جهاني شده و تاكنون كشورهاي مختلف اروپايي خواستار عقد قرارداد براي توليد اين محصول شده‌اند، اما اميدوارم با حمايت‌هاي داخلي بتوانم اين محصول را در داخل كشور توليد كنم. آخرين اختراع اين مخترع جوان، در نخستين همايش فناوري نانو در صنعت برق و انرژي‌هاي نو به نمايش گذاشته شده بود.

مطلب پیشنهادی:   ساخت شبیه‌ساز تولد برای پیشگیری از مرگ و میر در زایمان‌ها

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!