rnrnrn
حمایت برنده جایزه شیمی نوبل ۲۰۰۳ از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

حمایت برنده جایزه شیمی نوبل ۲۰۰۳ از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



حمایت برنده جایزه شیمی نوبل ۲۰۰۳ از برنامه صلح آمیز هسته ای ایرانReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nپیتر آگر درخصوص تفکر دانشمندان آمریکا درخصوص برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: اکثر دانشمندان آمریکایی از اکتشافات اتمی ایران حمایت می‌کنند.

n

n
————————————-

n

nبه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، "پیتر آگر" برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۰۳ ظهر امروز در مراسم سخنرانی خود با عنوان "نخبه علمی" که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: باید تشکر کرد از کسانی که کمک کردند این برنامه برگزار و درباره نخبگان علمی صحبت شود.

n

n وی با بیان اینکه دانش قدرت می‌دهد و در قرآن مجید هم نام دانشمندان به صورت تلویحی آمده است، گفت: در این رابطه باید از قرآن مجید تشکر کنم.

n

nسرپرست موسسه تحقیقاتی پزشکی آمریکا در خصوص محدودیت‌های دانشمندان گفت: در دهه ۷۰ در آمریکا CIA مانع خروج دانشمندان از کشور می‌شد تا اینکه با تحقیقات بر روی DNA  توانستیم مجوز خروج از آمریکا را بگیریم.

n

nآگر در ادامه اشاره‌ای به استفاده نادرست از علم کرد و گفت: در ۱۹۶۰ روسیه و چین بمب هیدروژنی را اختراع کردند که تاثیرات مخرب هزار برابری نسبت به بمب اتم داشت.

n

nوی افزود: در برابر این اقدام نطق‌های علمی ارائه کردیم و در سال ۱۹۶۲ به کاخ سفید رفتیم و با رئیس جمهور درباره تاثیرات این بمب‌ها پیدا کردیم.

n

nبه گفته این پزشک آمریکایی، به رئیس جمهور گفته شد که حق آزمون‌ این گونه موشک‌ها را ندارید و وی نیز پیامی صادر کرد که آزمایش این بمب‌ها محدود شود. 

مطلب پیشنهادی:   خبرهای خوب برای ترمیم سریع زخم‌ها/ رکورد سبزترین شرکت فناوری

n

nبرنده جایزه نوبل با اشاره به اینکه علم ارزش بسیار زیادی دارد، گفت: در علم جدید می‌توان با اصلاح و تغییرات کوچک بر روی فرمول‌های شیمیایی تغییرات بزرگی را شاهد بود.

n

nدر ادامه این جلسه این استاد دانشگاه آمریکا به پرسش‌های نخبگان علمی ایران پاسخ داد.

n

nآگر در خصوص اینکه نظرش درباره ایرانی‌هایی که در آمریکا درس می‌خوانند چیست، گفت: دانشمندان بین‌المللی هستند؛ بیش از یک سوم افرادی که نوبل برده‌اند، غیرآمریکایی بودند.

n

nوی افزود: خیلی از دانشمندان ایرانی فوق‌العاده هستند، آنها هیچگاه کشور خودشان را فراموش نمی‌کنند و به آن احترام می‌گذارند.

n

nوی در خصوص عدم تأثیرگذاری دانشمندان در معادلات سیاسی، اظهار داشت: مباحثی در این زمینه ساله گذشته در آمریکا مطرح شد؛ واقعا دولت علوم را کنترل و دستکاری می‌کند چون علوم قدرت زیادی دارند.

n

nاین استاد برجسته آمریکایی درخصوص تفکر دانشمندان آمریکا درخصوص برنامه هسته‌ای ایران که منجر به تحریم‌های گسترده و منع ادامه تحصیل دانشمندان ایرانی شده، چیست، اظهار داشت: اکثر دانشمندان آمریکایی از اکتشافات اتمی ایران حمایت می‌کنند.

n

nوی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملا شفاف‌سازی کرده است و نشان داده که فعالیت‌های اتمی‌اش برای مقاصد صلح‌آمیز است.

n

nآگر با بیان اینکه خیلی از دانشمندان آمریکایی معتقدند تحریم‌هایی که علیه کشورها اعمال می‌شود، ابزاری است که نتایح منفی را ارائه می‌کند، گفت: این تحریم‌ها فقط برای تغییر در سیاست است به عنوان مثال تحریم‌های کوبا در ۱۹۶۱ برای عذرخواهی کوبا بود ولی شکست خورد چراکه کوبا عذرخواهی نکرد.

n

nبرنده جایزه نوبل شیمی در پاسخ به این سوال که جایزه نوبل با توجه به ترور دانشمندان ایرانی و منع حضور در مجامع علمی یک جایزه سیاسی به حساب می‌آید، تصریح کرد: اینکه علم باید خارج از سیاست باشد، یک ایده‌آل است.

مطلب پیشنهادی:   ساخت گیربکس اتوماتیک پیوسته توسط مبتکر جوان مرندی

n

nوی افزود: مسئول پایش جایزه نوبل سوئیس است؛ بعد از ۵۰ سال مشخص شده که موارد سیاسی نیز در اعطای این جایزه، نه در ملاعام بلکه در پشت صحنه، وجود دارد.

n

nاستاد دانشگاه جانز هاپکینز ادامه داد: زمانی که جایزه نوبل را گرفتم این عقیده در غرب بود که برندگان نوبل تحت نظارت سیاسی هستند.

n

nآگر  در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های علمی مناسبی دارد؛ نسل آینده این کشور با استعداد هستند و این توانایی را دارند که جایزه نوبل را از آن خود کنند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!