rnrnrn
درد تولید ملی در آیینه تاریخ

درد تولید ملی در آیینه تاریخ

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



درد تولید ملی در آیینه تاریخReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

nیکی از نگاه های بسیار پراهمیت و دقیقی که در باب «تولید ملی» باید مد نظر قرار بگیرد، بحث تاریخی این ایده است. گذشته از آن که متاسفانه نگاه تاریخی و در نتیجه تجربه تاریخی در جامعه ما کم‌رنگ است، اگر بخواهیم در موارد مختلف تجربیات تلخ گذشته را تکرار کنیم، جز خسران و ژاژ خاییدن نصیبمان نخواهد شد.


————————————-

nاگر به گذشته‌های دور و نزدیکمان نظری بیفکنیم و بلایی را که بر سر تولیدات ملی -درجه اول و دوم و حتی سوم- خود آمده است را مشاهده کرده و اشک حسرت بریزیم، آنگاه به اهمیت آن پی خواهیم برد.

n

nدر این فرصت به چند نمونه آشکار این صنایع و تولیدات اشاره‌ای خواهم کرد تا جوانان عزیز از سر علاقه و ارادت به تاریخ کشور تاملی در این‌باره داشته باشند.

n

n1. سیستم تولید گاز از فاضلاب شهر اصفهان که توسط شیخ بهایی اختراع شد و در همان اصفهان نیز متوقف شد. گردشگران خارجی در کتب خود به این اختراع اشاره کرده‌اند.

n

n2. صنعت توپ‌ریزی در زمان شاه عباس با آمدن برادران شرلی ایجاد شد اما به فاصله یکی دو نسل این صنعت از بین رفت.

n

n3. ایران در زمان شاه اسماعیل در جنگ دریایی از پرتقالی ها به رهبری «آلفونسو آردیکل» در خلیج همیشه فارس به سبب نداشتن نیروی دریایی قدرتمند شکست خورد. ده ها سال گذشت تا اینکه در زمان شاه عباس و پس از تضعیف پرتقال در دنیا، او با کمک نیروی دریایی انگلیس توانست آنان را از جنوب کشور اخراج کند؛ غافل از آنکه پلیدتر از انگلیس خود انگلیس است. نیروی دریایی انگلیس سالیان سال تا همین اواخر و تا قبل از ورود آمریکا در این خلیج فارس حضور داشتند، اما نیروی دریایی ایران در این منطقه شکل نگرفت.

مطلب پیشنهادی:   ابوريحان بـيـروني

n

n4. در زمان حکومت صفویه، معیار و ملاک ارزش پول جهانی سه چیز بود: طلای آمریکا، ادویه خاور دور و نهایتا ابریشم ایران(یعنی آب بزاق دهان کرم ابریشم ایرانی!)

n

n5. صنعت ساخت ظروف مسی در مقابل ظروف چینی انگلیسی.

n

n6. صنعت توپ و اسلحه‌سازی که در دوره نادرشاه افشار شروع شد، و اتفاقا همین توپ‌های کوچک و بزرگ و زنبورک‌های سبک قابل حمل بود که در بسیاری از موارد به داد او می‌رسید. اما متاسفانه بعد از وی به دست فراموشی سپرده شد.

n

n7. جرج سارتن در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: وضعیت کشاورزان در ایران از وضعیت کشاورزان اروپایی به مراتب بهتر است و اینها از رفاه بیشتری بهره می‌برند و مجبور نیستند مثل کارگران و کشاورزان اروپایی دائما بیگاری بکشند.

n

n8. در برهه نزدیکی از تاریخ کشورمان صنعت پارچه‌‎بافی در ایران را مانند آنچه در هندوستان است، پیشرفته می‌بینیم. به طوری که کتان‌بافی در کاشان فوق‌العاده مشهور بوده است. اما تمام کارگاه‌های کتان بافی کاشان بعد از یک دوره کوتاه مدت در ایران تعطیل می‌شود.

n

n9. تعجب انگیز است اگر بگویم روزگاری نه چندان دور در این مملکت، سیستان و بلوچستان به سبب تولید انبوه گندم به مصر ایران شهرت داشته است!

n

n10. ورامین از بزرگترین مراکز تولید غلات و گندم ایران بوده! اساسا یکی از دلایل اشغال ایران در زمان جنگ جهانی دوم توسط روسیه، همین تولیدات انبوه کشاورزی بوده است.

n

n11. کارخانه هواپیماسازی شهباز در ایران در زمان جنگ جهانی دوم که در جنوب کشور به دست انگلیسی‌ها تاسیس شد، حدود ۵۰۰۰ فروند هواپیمای نظامی برای این کشور تولید کرد و بلافاصله پس از جنگ به دست خود این انگلیس تخریب شد و ادامه نیافت!

مطلب پیشنهادی:   حضور رباتهای پیشرفته برای المپیک 2016 ریو و جام جهانی 2014 در برزیل

n

n12. راستی نسل پسته وحشی در ایران چگونه از بین رفت و به جای آن سرو و چنار و کاج آمد!؟

n

nهمه آنچه در این جا آمد تنها بخش بسیار کوچکی است از آنچه در طول سالیان سال تولید کردیم و از دست دادیم. البته لیست کردن اینچنینی بدون اشاره به ریشه‌های فکری و فرهنگی و نیز دست‌های پلید خارجی-که یقینا بی تأثیر نبود- دردی از ما دوا نخواهد کرد. بنابراین آنچه بیش از همه در این میان مهم است، یافتن این ریشه‌ها و درمان این دردهاست.

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!