rnrnrn
درمان دیابت با استخراج سلول‌های مغز از راه بینی

درمان دیابت با استخراج سلول‌های مغز از راه بینی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



درمان دیابت با استخراج سلول‌های مغز از راه بینیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

nدرمان دیابت با استخراج سلول‌های مغز از راه بینی

n

nدانشمندان موفق به کشف راه جدیدی برای درمان دیابت شدند که در این روش می‌توان با استخراج سلول‌های مغز از راه بینی، دیابت را درمان کرد.

n

n

n


————————————-

nموش‌های مبتلا به ۲ نوع دیابت یک و ۲ با استفاده از سلول‌های بنیادی نورونی تغییر یافته به سلول‌های انسولین‌ساز، به طور کامل درمان شدند. پاسخ این روش می‌تواند در خصوص انسان نیز مثبت باشد زیرا تمام مراحل آن، در واقع وارد کردن یک سوزن به بینی است.
n
nسلول‌های بنیادی به عنوان ابزاری تقریباً جهانی و بزرگ در پزشکی مورد تأیید است و تنها دلیل اینکه ما در حال حاضر آن‌ها را برای درمان هر نوع بیماری استفاده نمی‌کنیم، این است که همه انسان‌ها بر منبعی معقول و اخلاقی برای برداشت آن‌ها به منظور درمان، توافق نظر ندارند.
n
nمغز، خانه سلول‌های بنیادی عصبی است که با کمی تحریک می‌توانند خود را برای انجام انواع کارهای مفید تغییر دهند. یکی از این کارها تولید انسولین است که محققان در مؤسسه علوم صنعتی پیشرفته و فناوری در tsukuba ژاپن نشان دادند. آنها در مراحل اولیه برسی خود دریافتند که این روش حداقل در درمان موش‌ها مؤثر است.
n
nبرای به دست آوردن سلول‌های بنیادی، محققان یک سوزن را به بینی موش‌های دیابتی وارد کرده و آن‌ را اندکی به سمت اطراف مغز فشار دادند و بافت‌هایی از حباب بویایی و هیپوکامپ یعنی قسمت‌هایی از مغز که اجازه بویایی و به خاطر سپردن بو را می‌دهند، استخراج کردند.
n
nاین بافت مغز موش سرشار از سلول‌های بنیادی عصبی بود که پس از استخراج با استفاده از یک پروتئین انسانی به نام wnt3a به تولید انسولین تحریک شد. سپس سلول‌ها بر روی ورق‌های نازک کلاژن قرار گرفته و در بالای پانکراس موش پیوند داده شدند و در عرض یک هفته دیابت موش‌ها برطرف شد.
n
nدانشمندان می‌گویند که یکی از علل برطرف شدن دیابت با این روش این است که سلول‌های بنیادی به طور مؤثر قادر به تولید انسولین برای تنظیم سطح قند خون بودند و پس از ۱۹ هفته، این ورقه‌های سلول بنیادی برداشته شدند و موش‌ها مستقیماً به شرایط دیابتی بدون هیچ نشانه مضر دیگری بازگشتند.
n
nاستخراج سلول‌های بنیادی عصبی از انسان در این روش (یعنی با سوزن تا بینی) در حال حاضر آزمایش شده و کاملاً بی‌خطر است بنابراین تنها عملکرد مشابه این روش در انسان به عنوان مجهول مطرح است و در صورت عملکرد مشابه بر روی انسان، می‌توان یک درمان دائمی و بدون دارو برای دیابت به ‌دست آورد.

مطلب پیشنهادی:   مصاحبه با «فردريک بروکز»

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!