rnrnrn
در گفتگو با مسئول دبیرخانه نظام ایده‌پردازی شهری مطرح شد؛ مسئولان حمایتی از افراد خلاق و ایده‌هایشان نمی‌کنند

در گفتگو با مسئول دبیرخانه نظام ایده‌پردازی شهری مطرح شد؛ مسئولان حمایتی از افراد خلاق و ایده‌هایشان نمی‌کنند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



در گفتگو با مسئول دبیرخانه نظام ایده‌پردازی شهری مطرح شد؛ مسئولان حمایتی از افراد خلاق و ایده‌هایشان نمی‌کنندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

n

nسالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار ایده و طرح ثبت می‌شود که تنها ۵۰۰هزار اثر به ثبت اختراع می‌انجامد و از هر ۱۰۰اختراع، هفت یا هشت اختراع به دانش فنی می‌رسد که قابلیت تولید انبوه را دارد و تنها سه یا پنج اختراع به تولید انبوه می‌رسد. به نظرتان چند درصد مردم تلاش كردند ایده و خلاقیت خود را جامه عمل بپوشانند؟ هنگامی که ایده و خلاقیت‌هایشان را باور می‌کنند آیا نهاد و سازمانی وجود دارد که از ایده‌ آن‌ها استقبال کند و راه را برایشان هموار سازد؟ به راستی چرا تعداد ایده‌هایی که به تولید می‌رسند در هر مرحله کمتر می‌شود؟ مشکل از آن‌هایی است که دنبال اجرایی شدن ایده‌های خود نیستند یا مسئولانی که حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند؟ یا اینکه افرادی که ایده‌های خود را مطرح می‌کنند تنها با دریافت جایزه به فراموشی سپرده می‌شوند؟!

n

nهمکلام شدیم با مسئول دبیرخانه نظام ایده‌پردازی نظام شهری مشهد که خود از جوانان فعال در این زمینه است تا بدانیم از جوانان ایده‌پرداز و خلاق شهرمان چه حمایت‌هایی می‌شود.
nمرتضی عطائی‌نژاد می‌گوید: به واقع هیچ حمایتی از جوانان بعد از برگزاری همایش‌ها یا جشنواره‌ها‌ نمی‌شود. یعنی یک جایزه به افراد برتر اهدا می‌شود و بعد هر کسی به کار روزمره خودش برمی‌گردد.


————————————-

nوی ادامه می‌دهد: افراد حاضر در این جشنواره‌ها با پول نقدی که دریافت می‌کنند نمی‌توانند ایده خود را تبدیل به طرح عملیاتی کنند؛ زیرا هزینه‌ها بسیار بالاست. پارک علم فن‌آوری در این زمینه به صورت واسط عمل کرد. و فرد را به شرکت‌ها یا کارخانه‌ها معرفی می‌کند یا مکانی را در اختیارش قرا می‌دهد که این امر کمک چندانی به فرد نمی‌کند.
nمسئول دبیرخانه نظام ایده‌پردازی نظام شهری مشهد با تاکید بر اینکه صاحبان کارخانه‌ها حمایتی نمی‌کنند و گاهی نیز ایده‌ها را کپی می‌کنند، بیان می‌کند: کارخانه یا صاحبان شرکت‌ها قیمت مناسبی را برای خرید ایده پیشنهاد نمی‌کنند و به طور معمول آن را با یک سوم قیمت می‌خواهند خریداری کنند.
nعطائی‌نژاد یکی از دلایلی که سبب می‌شود ایده‌ها کمتر مطرح شوند را سوءاستفاده از ایده‌های افراد خلاق می‌داند و می‌افزاید: افرادی که خلاق هستند و ایده‌های جدید دارند همواره این ترس را دارند که ایده‌هایشان از سوی شرکت‌ها یا افرادی مورد سوءاستفاده قرار گیرد و آن‌ها نتواند مالک معنوی اثرشان باشند، به همین دلیل کمتر ایده‌هایشان را مطرح می‌کنند و این آسیبی برای شهر یا کشورمان محسوب می‌شود.
nوی با اشاره به اینکه در شهرمان کمتر همایش یا جشنواره‌ای برای ارائه ایده‌ها و خلاقیت برگزار می‌شود، بیان می‌کند: متاسفانه در شهرمان جشنواره‌ها یا همایش‌هایی تحت این عنوان برگزار نمی‌شود، چند سالی است که شهرداری مشهد برای استقبال از بهار از ایده‌های جدید استقبال می‌کند و امکاناتی را در اختیار افراد برگزیده برای به اجرا گذاشتن طرح‌ها قرار می‌دهد.
nمسئول دبیرخانه نظام ایده‌پردازی نظام شهری مشهد می‌گوید: یکی دیگر از فعالیت‌های دارای اهمیت که شهرداری مشهد انجام داده، راه‌اندازی سامانه ایده‌های شهری است که شهروندان ایده‌های خود را در آن ثبت می‌کنند و در صورتی که امکان اجرای آن باشد به اجرا درمی‌آید.
nباور غلطی كه در بین مردم وجود دارد این است كه فكر می‌كنند برای راه‌اندازی یك شغل نیازمند یك سرمایه هنگفت هستند، اما اگر جوان باشی، مستعد و خلاق هم باشی، همت و پشت كار هم به آن اضافه كنی، می‌شوی یك فرد مثبت‌اندیش که مملو از خلاقیت است و ایده‌های جدید دارد. مسئولان ما به این موضوع نگاه ویژه‌ای ندارند، به همین دلیل بسیاری از جوانان خلاق‌ و ایده‌پرداز از ارائه کارهایشان دلسرد و ناامید می‌شوند.
nسمیرا منشادی

مطلب پیشنهادی:   شبکه حمل پهپادی جایگزین شیوه‌های انتقال نامه و دارو

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۳-۰۱-۳۰ ۲۰:۱۱:۰۶’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!