rnrnrn
رآکتور هسته‌ای مخفی در زیر زمین شرکت کداک!

رآکتور هسته‌ای مخفی در زیر زمین شرکت کداک!

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



رآکتور هسته‌ای مخفی در زیر زمین شرکت کداک!Reviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمطابق خبر جالبی که gizmodo منتشر کرده است، شرکت کداک تا شش سال پیش در مقر این شرکت واقع در روچستر نیویورک، یک واکنشگر (رآکتور) هسته‌ای با نزدیک به ۱٫۶ کیلوگر اورانیوم غنی‌شده داشت.

————————————-

nآشکار نیست که چرا این شرکت باید یک واکنشگر مخفی با اورانیومی غنی‌شده داشته است یا چطور این شرکت اجازه داشتن چنین تجهیزاتی را پیدا کرده است و چرا این واکنشگر در قلب شهر پرجمعیت نیویورک قرار داشت!

n

nمقامات این شرکت تأیید می‌کنند که هیچگاه به صورت عمومی این مسئله را اعلام نکرده بودند و هیچ مقام رسمی شهر، پلیس یا آتشنشانی هم تا زمانی که که اخیرا یک کارمند سابق، مسئله را افشا کرد، از این موضوع آگاه نبودند. فقط تعداد کمی از مهندسان و کارمندان فدرال موضوع را می‌دانستند.

n

nمعمولا به شرکت‌های خصوصی اجازه داده نمی‌شود به چنین موادی دسترسی داشته باشند. ظاهرا شرکت کداک برای کنترل ناخالصی‌ها و آزمایش عکسبرداری نوترون از این واکنشگر استفاده می‌کرده است.

n

nواکنشگر از نوع CFX یا Californium Neutron Flux multiplier بود و در سال ۱۹۷۴ خریداری شده بود و با نزدیک به ۱٫۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده که پیرامون هسته کالیفرنیوم ۲۵۲ قرار داده شده بود، پر شده بود.

n

nالبته از این واکنشگر به خوبی محافظت می‌شد و دیواره بتنی به ضخامت ۶۰ سانتیمتر از آن محافظت می‌کرد.

n

nکداک به جزئیات بیشتر مثلا در مورد گروهی از کارکنانش که مسئول نگهداری از واکنشگرش بودند اشاره نکرده است.

n

nاین واکنشگر حتی بعد از حوادث یازده سپتامبر هم فعال بود و سرانجام در سال ۲۰۰۶ برچیده شد.

مطلب پیشنهادی:   رئیس سازمان ثبت و اسناد: تعداد 52 هزار و 974 اختراع در 14 سال اخیر ثبت شده است

n

n«شرکت چند ملیتی کداک (Kodak) در سال ۱۸۸۹ توسط جرج ایستمن (George Eastman) تاسیس شد.

n

nجرج ایستمن (۱۹۳۲- ۱۸۵۴) در واترویل نیویورک به دنیا آمد. وی در همین شهر در حال تجربه‌اندوزی در زمینه‌ عکاسی بود که حلقه‌ فیلمی اختراع کرد که خشک، شفاف وانعطاف‌پذیر بود. ایستمن، بلافاصله اختراع خود را به ثبت رساند و در سال ۱۸۸۹شرکت کداک را پایه‌‌گذاری کرد.

n

nاو پس از این، نه تنها به تولید و پخش فیلم حلقه‌ای مشغول شد، بلکه دوربینی هم روانه‌ بازار کرد که چندی بعد عکس گرفتن را به سرگرمی همگانی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بدل ساخت. شعار شرکت کداک برای تبلیغ این محصولات شگفت‌انگیز این بود: «شما دکمه را فشار دهید، ما بقیه‌ کارها را انجام می‌دهیم!»

n

nدفتر مرکزی این شرکت که تولید کننده دوربین عکاسی، تجهیزات، مواد خام و ارائه کننده خدمات عکاسی است، در شهر روچستر ایالت نیویورک آمریکا قرار دارد.

n

nشرکت معتبر ایستمن کداک، مخترع نخستین دوربین عکاسی دستی نیز است و این اختراع سبب فراگیری هنر عکاسی در بین عموم مردم جهان شد.

n

nکداک از جمله قدیمی‌ترین و مشهورترین تولیدکنندگان دوربین عکاسی و تجهیزات آن است؛ به طوری که نخستین تصویر به ثبت رسیده فرود انسان بر کره ماه توسط یکی از دوربین‌های این شرکت گرفته شده است.

n

nشرکت عظیم و چند ملیتی آمریکایی ایستمن کداک ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۲ و پس از ۱۲۳ سال فعالیت، رسما اعلام ورشکستگی کرد.

n

nاین شرکت که خودش پایه گذار فناوری عکاسی دیجیتال بود؛ تعییرات محیطی را درست درک نکرد و از رقبای خود عقب افتاد.

n

nشرکت کداک که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در اوج فعالیت بود و در گوشه و کنار جهان ۱۴۵۰۰۰ کارمند داشت، سرانجام با ۱۹۰۰۰ کارمند اعلام ورشکستگی کرد.»

مطلب پیشنهادی:   تمدید مهلت ثبت نام در بخش فن‌آفرینان جشنواره «فن‌آفرینی شیخ بهایی»

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!