rnrnrn
شناسایی ژن‌هایی که موفقیت تحصیلی را پیش بینی می‌کنند

شناسایی ژن‌هایی که موفقیت تحصیلی را پیش بینی می‌کنند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



شناسایی ژن‌هایی که موفقیت تحصیلی را پیش بینی می‌کنندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nشناسایی ژن‌هایی که موفقیت تحصیلی را پیش بینی می‌کنند

n

nیک گروه بین المللی از دانشمندان نشانگرهای ژنتیکی را شناسایی کرده اند که موفقیت های تحصیلی را پیش بینی می کند.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، در این بررسی داده های ۱۲۵ هزار نفر در آمریکا، استرالیا و ۱۳ کشور اروپای غربی مورد بررسی قرار گرفت


————————————-

n.

n

nاین  تحقیقات که نتایج آن در نشریه ساینس منتشر شده توسط کنسرسیوم انجمن ژنتیک علوم اجتماعی (SSGAC) انجام شده است و در آن دانشگاه نیویورک، اراسموس، کورنل، هاروارد، بریستول و دانشگاه کوئینزلند در آن مشارکت داشته اند.

n

nاین کنسرسیوم در اقدامی که "بررسی ژنومی GWAS " نام دارد، ارتباط بین واریان های ژنتیکی وموفقیت های تحصیلی را مطالعه کرد. در این بررسی تعداد سالهای تحصیلی که یک فرد در مدرسه می گذراند و اینکه آیا از دانشگاه دانش آموخته می شود یا خیر مورد کاوش قرار گرفت.

n

nدر بررسی GWAS، محققان صدها هزار نشانگر ژنتیکی را برای کشف ارتباط با برخی ویژگی ها مانند بیماری، صفت یا نتیجه زندگی آزمایش کردند.

n

nاین محققان ارتباط بین موفقیت تحصیلی را با واریان های ژنتیک موسوم به "پلی مورفیم های تک نوکلئوتیدی" (SNP ) که تغییرات ریزی در تک موقعیت ها بر روی کد ژنتیکی فرد هستند بررسی کردند.

n

nاین مطالعه نشان داد نشانگرهای ژنتیکی با قوی ترین تاثیر بر روی موفقیت آموزشی هر کدام فقط می تواند ۰٫۰۲ درصد را توضیح دهد.

n

nمحققان از قبل می دانستند که SNP بیشترین تاثیر را روی قد انسان دارد یعنی حدود ۰٫۴۰ درصد از این واریان در این امر دخیل است.

مطلب پیشنهادی:   شیرالات آب سردکنی نی دار در یزد اختراع شد

n

nدانشمندان با ترکیب دو میلیون SNP بررسی شده توانستند دو درصد از واریانهای موفقیت آموزشی را در افراد توضیح داده و پیش بینی کنند این رقم می تواند افزایش یابد البته اگر نمونه های بیشتری در دسترس باشد.

n

nدانیل بنجامین، اقتصاد دان رفتاری از دانشگاه کورنل گفت: امیدواریم یافته های ما در نهایت برای شناخت فرایندهای زیست شناختی دخیل در یادگیری، حافظه، ناتوانی در خواندن و زوال شناختی در افراد مسن مفید واقع شود.

n

nاین پژوهشگران می گویند: ما از اطلاعات ۱۲۵ هزار نفر در این بررسی استفاده کردیم. تحقیقات پیشین از نمونه های بسیار کمتری حتی در برخی موارد ۱۰۰ نفر و به ندرت بیش از ۱۰ هزار نفر استفاده کرده اند. این نمونه های کوچک این تصور را ایجاد می کند که ژنهای افراد تاثیرات بسیار زیادی دارند.

n

nبا این حال اگر ژنها تاثیر اندکی داشته باشند- همانطور که تحقیقات ما نشان می دهد- از این رو اندازه های نمونه باید بسیار بزرگ باشند تا یافته های قوی تولید کند که با قابلیت اطمینان بالا در نمونه های دیگر امکان تکرار داشته باشد.

n

nمحققان مراقب بودند که یادآوری کنند هیچ ژنی را برای موفقیت تحصیلی کشف نکرده اند و این یافته ها پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی یک فرد در زمان تولد نیست.

n

nآنها می گویند "برای بسیاری از نتایج که ما به عنوان دانشمندان علوم اجتماعی آنها را مطالعه کردیم ، تأثیرات ژنتیکی به احتمال زیاد از طریق کانال های زیست محیطی که قابل اصلاح هستند عمل می کنند.

n

nآنها عقیده دارند اکنون گام کوچک اما مهمی را به سوی شناسایی واریان های ژنتیکی خاص برداشته ایم که موفقیت های تحصیلی را پیش بینی می کند.

مطلب پیشنهادی:   کمک به دانشجویان پیام نور و دانشگاه فنی و حرفه‌ایاز جمله احکام بودجه امسال است.

n

nاکنون با این دانش می توانیم تاثیرات عواملی از جمله سیاست عمومی، نقش والدین و وضعیت اقتصادی- که اثر ژنتیکی را سرکوب یا ارتقا می دهد بررسی کرده و در نهایت درمانهای بهتری را برای ترفیع نتایج آموزشی عرضه کنیم.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!