rnrnrn
می‌خواهم هندسه و فیزیک را در حوزه بیاموزم/ فضای دانشگاه‌ها مذهبی نیست

می‌خواهم هندسه و فیزیک را در حوزه بیاموزم/ فضای دانشگاه‌ها مذهبی نیست

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



می‌خواهم هندسه و فیزیک را در حوزه بیاموزم/ فضای دانشگاه‌ها مذهبی نیستReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nطلبه مخترع حوزه علمیه آیت‌الله یثربی‌(ره) کاشان گفت: من به حوزه علمیه آمده‌ام تا علوم هندسه و فیزیک را بیاموزم.

n

n
————————————-

n

nبه گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، طی سال‌های اخیر شاهد هجمه‌های گوناگون دشمنان نسبت به مکتب اهل بیت(ع) و معارف آنها بوده‌ایم که منسوخ شدن علوم حوزوی در زندگی ماشینی امروز و ناکارآمدی این دانش‌ها در ارتقای سطح علمی جامعه از جمله این هجمه‌هاست که برخی از روشنفکران جامعه بر آن صحه گذاشته‌اند.

n

nجملاتی نظیر "با مفاهیم یک‌هزار و ۴۰۰ سال پیش نمی‌توان بر جهان پیچیده قرن ۲۱ حکومت کرد" یا "در دوران موشک و فضا سرگرم بودن به احکام شرعی معنایی ندارد" و یا "پیشرفت‌های علمی در کشورهای فاقد حوزه علمیه صورت می‌گیرد" از جمله شبهاتی است که از برخی محافل به گوش می‌رسد.

n

nمهراب رضایی بوشهری طلبه مخترع در حوزه علمیه آیت‌الله یثربی(ره) کاشان نمونه شاخصی بر رد این ادعاهاست که علی‌رغم فراهم بودن شرایط حضورش در بهترین رشته‌های علمی دانشگاهی برای ادامه تحصیل خود حوزه علمیه را انتخاب کرده است.

n

nخبرنگار فارس در کاشان به منظور آشنایی بیشتر گفت‌و‌گویی با این طلبه مخترع انجام داده و پیرامون موضوعاتی نظیر «ارتباط حوزه و دانشگاه»، «ظرفیت‌های حوزه علمیه»، «انگیزه ورود به حوزه»، «چگونگی ایجاد طرح و اختراع» و «موانع و دغدغه‌های مبتکران و مخترعان جوان» نظر وی را جویا شده که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

n

nفارس: چگونه با حوزه آشنا شده و چرا کاشان را انتخاب کردید؟

n

nرضایی: پس از اتمام دوره دبیرستان به‌دلیل پیشینه مذهبی خانواده و با تشویق والدین و یکی از بستگان تصمیم گرفتم در آزمون ورودی حوزه علمیه شرکت کنم که پس از بررسی و مشورت با برخی افراد مطلع، حوزه علمیه آیت‌الله یثربی(ره) کاشان را پس از حوزه علمیه قم به‌عنوان دومین اولویت انتخاب کردم.

مطلب پیشنهادی:   یک روش جدید برای استخراج آب آشامیدنی از مه

n

nفارس: رشته تحصیلی دوران دبیرستان شما چه بوده است؟

n

nرضایی: من از اصحاب ریاضی فیزیک بوده‌ام!

n

nفارس: چرا در آزمون کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت نکردید؟

n

nرضایی: من در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرده و حتی در رشته هوافضا نیز قبول شده‌ام.

n

nفارس: چرا با توجه به توان علمی خود دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب نکردید؟

n

nرضایی: چون فضای دانشگاه را به‌دلیل مذهبی نبودن آن دوست نداشتم و اعتقاد دارم فضای اسلامی و مذهبی در شکوفایی علمی و نبوغ افراد نقش مهمی دارد و اگر فضای دانشگاه‌های کشور مذهبی‌تر شود به مراتب پیشرفت‌های بیشتری در زمینه علوم مختلف حاصل می‌شود.

n

nفارس: نظر شما در مورد ادعای ناکارآمدی و منسوخ بودن علوم حوزوی چیست؟

n

nرضایی: گرچه دشمنان به‌دنبال ترویج این ادعا بوده و برخی از مدعیان روشنفکری در جامعه نیز بر آن صحه می‌گذارند، اما همان‌طور که بسیاری از محققان غربی به آن اعتراف داشته و به‌دنبال آن هستند ریشه بسیاری از علوم و دانش‌ها در مکتب اهل بیت(ع) است و من به حوزه علمیه آمده‌ام تا علوم هندسه و فیزیک را از این مکتب به عنوان سرچشمه اصلی و حقیقی دانش‌ها بیاموزم.

n

nفارس: ارتباط حوزه و دانشگاه را در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

n

nرضایی: به نظر من بین حوزه و دانشگاه فاصله افتاده و بحث اتحاد این دو مرکز علمی به‌طور عینی نتوانسته محقق شود و این فاصله همان هدف و توطئه استکبار است که برای نیل به این هدف تلاش بسیار می‌کند و برای مقابله با این دسیسه دشمن، هوشیاری و توجه بیشتر متولیان امر را می‌طلبد تا اتحاد بین حوزه و دانشگاه را از تقویم یک روزه خارج کرده و در طول سال سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

مطلب پیشنهادی:   فرش حساب در لارستان فارس ابداع و اختراع شد

n

nفارس: عنوان اختراع ثبتی شما چیست؟

n

nرضایی: کاهنده مصرف برق خورشیدی و آینه‌ای.   

n

nفارس: کارکرد اختراع خود را شرح دهید؟

n

nرضایی: مدار کم‌کننده مصرف برق در پشت کنتور برق قرار می‌گیرد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که جریان برق شهری وارد سیستم اتوماتیک می‌شود و سپس وارد لامپ شده و موجب روشنایی آن می‌گردد. نور لامپ به صفحه آینه محدب، مقعر و تخت پیش‌بینی شده، برخورد کرده و بازتاب آن جذب صفحه خورشیدی و سپس تبدیل به جریان الکتریکی می‌شود و بعد از آن جریان از یک‌سو ساز عبور کرده و به منبع ذخیره فرستاده می‌شود و با پر شدن منبع ذخیره سیستم اتوماتیک برق شهر قطع می‌شود و برق ذخیره وارد جریان می‌شود، این مدار به شکل هرم برعکس کار می‌کند.

n

nفارس: مزایای اختراع خود را بیان کنید؟

n

nرضایی: مهم‌ترین مزیت این اختراع کاهش میزان مصرف برق خانگی و اداری حداقل ۵۰ و حداکثر تا ۷۰ درصد است.

n

nاز دیگر مزایای آن کاهش فشار برق خانگی و اداری بر برق شهری، پایین آمدن هزینه‌های مصرف برق، از بین رفتن قطعی برق، کاهش نوسانات برق شهری، نداشتن هیچ گونه آلودگی زیست‌محیطی و صرفه‌جویی و افزایش ذخیره انرژی است.

n

nفارس: چگونه به فکر این اختراع افتادید؟

n

nرضایی: علاقه بسیار من از کودکی به کار با وسایل الکتریکی از یک‌سو و از سویی دیگر قطعی زیاد و نوسانات شدید برق در منطقه جنوب کشور من را به فکر واداشت تا به دنبال اجرای طرحی برای کاهش فشار بر روی نیروگاه و ترانس برق باشم. این اندیشه مدت‌ها من را به خود مشغول کرد تا اینکه در زنگ تفریحی در بین ساعات درسی دوران دبیرستان در سال ۱۳۸۴ فکر خام این اختراع به ذهنم خطور کرد و در همان لحظه بر روی کاغذ آوردم، اما شش سال طول کشید که این طرح را تکمیل و امکان اجرایی شدن آن را به اثبات برسانم.

مطلب پیشنهادی:   قرص انسولین اختراع شد

n

nفارس: آیا طرح‌ها یا اختراعات دیگری نیز داشته و یا در دست اقدام دارید؟

n

nرضایی: من هفت طرح دیگر در زمینه‌های مختلف مانند خودروسازی، گیرنده‌ها و فرستنده‌های ماهواره‌ای برای شناورها و کشتی‌سازی دارم که به‌دنبال تکمیل و ثبت آنها هستم.

n

nفارس: مهم‌ترین دغدغه شما به‌عنوان یک مخترع جوان چیست؟

n

nرضایی: مهم‌ترین مسئله به نظر من نبود مرکز و یا نهادی برای راهنمایی و پاسخگویی به مخترعان جوان و همچنین بی‌توجهی و نبود حمایت معنوی و مادی از آنهاست.

n

nگرچه امسال توسط مقام معظم رهبری به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، اما به وفور شاهد هستیم که مخترعان جوان به‌دلیل ناتوانی در تأمین بودجه اندک مورد نیاز برای ارائه اختراع‌شان و بی‌توجهی برخی متولیان امر در حمایت مالی از آنها، ناچار می‌شوند که فکر خود را که سرمایه ملی است به کشورهای خواهان بفروشند.

n

nاگر باور داریم که فکر و ایده جوان ایرانی سرمایه و نیروی کار ملی است پس در واقع کوتاهی این مسئولان زمینه فرار مغزها و سرمایه‌های ایرانی را به خارج از کشور فراهم می‌کنند در حالی‌که شعار پیروی از ولایت را سر می‌دهند.

n

nفارس: سخن آخر؟

n

nرضایی: به امید آنکه برای فکر و اندیشه خلاق جوانان ایرانی در عمل بیش از آنچه شعار آن را سر می‌دهند ارج گذارده شود و زمینه‌های ظهور این خلاقیت‌ها فراهم گردد و این مصاحبه حداقل تلنگری برای متولیان امر باشد.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!