rnrnrn
گازی کردن زباله‌ های سمی بیمارستان/ تولید انرژی از زباله

گازی کردن زباله‌ های سمی بیمارستان/ تولید انرژی از زباله

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



گازی کردن زباله‌ های سمی بیمارستان/ تولید انرژی از زبالهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

nمحققان پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از مشعل پلاسمایی موفق شدند از زباله‌های سمی بیمارستانی گاز‌هایی برای استفاده در پیل سوختی و همچنین خوراک پتروشیمی‌ها تولید کنند.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، دكتر حمیدرضا بزرگ‏زاده- مسئول طرح پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت، پلاسما را گاز یونیزه‏ شده دانست که اتم‏های آن الكترون‏های خود را از دست داده ‏اند و گفت: این حالت باعث ایجاد ویژگی‌‏هایی منحصر به‏ فرد در ماده می‏ شود و ماده رفتاری متمایز از دیگر حالت‏های خود بروز می‌‏دهد. بنابراین پلاسما به عنوان حالت چهارم ماده نامگذاری شده است.

n

nوی قابلیت تولید دماهای بسیار بالا را از ویژگی‌های گاز پلاسما ذکر کرد و اظهار داشت: مشعل‏های پلاسمایی یكی از منابع تولید پلاسمای گرم هستند كه می ‏توانند پلاسمایی با دمای ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درجه سلسیوس را تولید كنند. این مشعل‏ها، بدون هیچ نیازی به اكسیژن و یا سوخت فسیلی و اصطلاحا واكنش سوختنی، انرژی الكتریكی را مستقیما به حرارت شعله با دمای بالا تبدیل می‏ كنند.

n

nبزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه چنین ویژگی‏هایی باعث شده‏ است تا از مشعل‏های پلاسمایی برای گازی کردن زباله با اکسیداسیون ناقص برای تولید گاز سنتز استفاده شود، اضافه کرد: گاز سنتز گازی ارزشمند است كه ارزش حرارتی بالا دارد و قابل ‏تبدیل به انواع فرآورده‏های نفتی است از این گاز به عنوان خوراک بسیاری از پتروشیمی‏ ها نیز استفاده می‏ شود.

n

nمجری طرح با بیان اینکه گازی کردن زباله به روش پلاسمایی جدیدترین و پیشرفته‏ ترین فناوری تولید انرژی از زباله است، خاطر نشان کرد: این سیستم به دلیل دمای فوق العاده بالا بهترین گزینه برای انهدام و بی‏ خطر کردن زباله‏ های خطرناک و سمی مانند زباله‏ های بیمارستانی، شیمیایی و صنعتی است. این واقعیت را مركز كنترل آلودگی اتحادیه اروپا و آمریكا تایید کرده است.

مطلب پیشنهادی:   دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید دستگاه‌های سنگ‌شکن لیزری

n

nوی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه، گفت: در این پروژه مطالعاتی در زمینه امكان‏ سنجی تبدیل زباله به انرژی با مشعل پلاسما انجام شد و با همكاری یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت راكتور گازی سازی پلاسمایی شدیم.

n

nبزرگ زاده اضافه کرد: پس از راه اندازی این سیستم، با انجام آزمایش‏های گوناگون امکان تبدیل زباله به گاز عملی شد و با استفاده از این روش موفق به تولید گازهایی مانند متان، هیدروكربورهای سبک و گاز سنتز از خروجی سیستم ابداعی شدیم.

n

nبه گفته وی خروجی این فرآیند، گاز سنتز است كه بعد از پاکسازی برای فرآیندهایی مانند جی تی ال (تولید بنزین و گازوییل) و به عنوان خوراک در پتروشیمی‏ ها استفاده می‏ شود.
n
nمسئول طرح پلاسما با اشاره به کاربردهای گاز تولید شده از این روش در پیل سوختی، یادآور شد: یكی دیگر از مصارف این فرآیند در تولید انرژی و سوخت است كه مستقیما می‏ توان برای تولید بخار آب به وسیله بویلر و به حركت در آوردن توربین و تولید برق از آن استفاده كرد.

n

n


————————————-
‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۳-۰۶-۱۷ ۱۹:۲۴:۴۴’, ۷۵۶, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!