rnrnrn
با قابليت فريب سيستم‌هاي رهگيري موشك‌ها  سامانه اختلال راداري متحرك در كشور طراحي و ساخته شد

با قابليت فريب سيستم‌هاي رهگيري موشك‌ها سامانه اختلال راداري متحرك در كشور طراحي و ساخته شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



با قابليت فريب سيستم‌هاي رهگيري موشك‌ها سامانه اختلال راداري متحرك در كشور طراحي و ساخته شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nيك مبتكر جوان از طراحي و ساخت سيستم‌ اختلال رادار متحرك (چف) خبر داد كه به گفته وي مي تواند با اختلال در سيستم هاي رديابي موشك‌ها ضريب ايمني تاسيسات در برابر تهديدات هوايي را افزايش دهد.

n

n


————————————-

nعلي ريحاني در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: سيستم‌هاي اختلال رادار براي مقابله با انواع رادارهاي موشكي، ثابت و متحرك ساخته و نوعي سيستم جنگ الكترونيك به شمار مي‌روند. در سيستم چف از الياف‌ مختلف براي اختلال در سيستم راداري بهره مي‌برند.

n

nوي افزود: مكانيسم رادارهاي موشك براي شناسايي اهداف مورد نظر به اين صورت است كه هر جسمي كه امواج الكترومغناطيسي ارسالي آنها را به سمت كانون بازتاب دهد به عنوان هدف در نظر مي‌گيرند و با توجه به پيشرفت رادارها، انواع هدف ها از نظر شكل، ابعاد، سرعت و جهت حركت قابل شناسايي است.

n

nريحاني در خصوص چگونگي طراحي و ساخت عملكرد اين سيستم اختلال رادار (چف) خاطرنشان كرد: براي ساخت اين چف از آلومينيوم به عنوان ماده پايه با روكشي از شيشه مركب با مس استفاده شده است به گونه‌اي كه مس و آلومينيوم به دليل رسانا بودن باعث بازتاب امواج الكترومغناطيس ارسال شده و شيشه نيز براي افزايش مقاومت اين چف در برابر فشار هوا به اين مواد اضافه شده است.

n

nوي با بيان اين كه در اين طرح براي نخستين بار ارسال و پخش اين مواد به شكل زميني صورت مي‌گيرد، ادامه داد: تعداد دفعات پرتاب بالا، تراكم زياد و نحوه پخش زميني و خطي از جمله ويژگي‌هاي اين سيستم اختلال رادار است كه مي‌تواند امواج الكترومغناطيس را به سمت كنون ارسال بازتاب دهد.

مطلب پیشنهادی:   پلاستيك‌هايي كه 2 تا 10 سال بعد تجزيه مي‌شوند

n

nريحاني در ادامه تصريح كرد: هنگامي كه موشك به سمت هدفي پرتاب مي‌شود ابتدا از سوي كانون ارسال (به عنوان مثال هواپيما) امواج الكترومغناطيس به سمت هدف مورد نظر ارسال مي‌شود و از آنجا كه موشك‌هاي پيشرفته امروزي مجهز به سيستم هدايت راداري‌اند هنگامي كه اين امواج پس از برخورد با جسمي در مسير تعيين شده و بازتاب به موشك منتقل مي‌شوند برخلاف ديگر موشك‌هاي ضربه‌اي، دقيقا هنگامي كه فاصله امواج بازتابي با موشك به حداقل برسد انفجار صورت مي‌گيرد.

n

n

nn

nاختلال رادار

n

n

nوي اضافه كرد: اما امروزه برخي موشك‌ها مجهز به سيستم حذف هدف‌هاي ثابت مانند برخي چف‌ها به نام سيستم «MTI» هستند به گونه‌اي كه با استفاده از ماسوره‌هاي مجاورتي (ضربه‌اي) در نوك موشك و سيستم‌هاي «MTI» از چف عبور كرده و هدف مورد نظر را مورد انهدام قرار مي‌دهند اما در اين طرح با تغيير شيوه پخش از افشانه‌اي و توده‌اي به خطي و همچنين با افزايش دفعات پخش توانسته‌ايم اين چف‌ها را متحرك كنند تا در برابر سيستم MTI نيز مقابله كند.

n

nريحاني با بيان اينكه اين سيستم‌ها اختلال رادار نوعي پدافند غير عامل بوده كه باعث حفاظت از تاسيسات و مكان‌هاي حساس در برابر تهديدات هوايي مي‌شود، گفت: اين طرح داراي گواهي ثبت اختراع و تاييديه علمي از بنياد ملي نخبگان بوده كه توانسته از حمايتهاي سطح سه بنياد بهره‌مند شود و در حالي كه بيش از ۱۷ ميليون تومان هزينه به ثمر رسيدن اين طرح شده تنها سه ميليون تومان حمايت از بنياد نخبگان دريافت كرده است.

n

nوي در پايان اظهار اميدواري كرد تا اين طرح را با حمايتهاي بيشتر دستگاه‌هاي متولي بتواند در ايران به توليد انبوه برساند.

مطلب پیشنهادی:   ابتکار تازه چینی‌ها در تولید ژلاتین از دی‌ان‌ای انسان

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!